کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۲۵۹۱
تاریخ خبر:

در جستجوی الناز حاج‌تعمیری زن ‌ایرانی‌تبار ساکن کانادا

روزنامه هفت صبح | ‌از ژانویه ۲۰۲۰ از الناز حاج‌تعمیری، زن ۳۷ ساله ایرانی‌تبار ساکن کانادا هیچ خبری در دست نیست. در آن زمان، سه مرد که وانمود می‌کردند پلیس هستند، به زور او را با خود بردند و در سه ماه گذشته خبری از او به دست نیامده. این اتفاق درحالی رخ داده که قبل از این آدم‌ربایی، دو اتفاق «مشکوک» دیگر برای خانم حاج‌تعمیری افتاده بود.

او دو بار به پاسگاه پلیس رفته و درخواست کمک کرده بود. وکیل خانواده حاج‌تعمیری پلیس را متهم کرده که از الناز محافظت نکرده‌ است. در آگهی پلیس استان اونتاریو آمده که الناز حاج‌تعمیری آخرین بار ۱۲ ژانویه ۲۰۲۲ حدود ساعت هشت و نیم شب دیده شده است و درنهایت تصویر دو مظنون در این رابطه منتشر شد و پلیس یکی از آنها را به علاوه دوست سابق خانم حاج‌تعمیری بازداشت کرد.

دوست‌پسر سابق الناز حاج‌تعمیری، محمد لیلو، ۳۴ ساله بود که ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰ دستگیر شد. او به آزار و اذیت جنایی متهم شد اما در ارتباط با ر‌بوده شدن حاج تعمیری متهم نشد و درنهایت با وثیقه آزاد شد. پلیس همچنین تصویر خودروی لکسوس سفیدی را منتشر کرد و گفت خانم تعمیری توسط سه مرد سیاهپوست با آن ربوده شده است. پلیس کانادا همچنین گفته درباره انگیزه آدم‌ربایی چیزی مشخص نیست و هیچ باج‌خواهی مطرح نشده است.

الناز حاج‌تعمیری کیست؟
النازحاج‌تعمیری متولد اردیبهشت ۱۳۶۳، حدود چهار سال پیش در ۱۳۹۷ خورشیدی و پس از مرگ همسرش به کانادا مهاجرت کرد. خانواده او می‌گویند که او در کار تجارت، صادرات و واردات و کشتیرانی بوده گرچه قصد داشته به‌زودی حرفه جدیدی را در زمینه قنادی درکانادا آغاز کند. فرنام شاپوری‌فر، همسر خانم حاج‌تعمیری که دامپزشک فعال در صنعت دارو بود، اردیبهشت ۱۳۹۶ به طور ناگهانی درگذشت.

حاج‌تعمیری به یاد همسرش مدرسه‌ای دخترانه به نام او در روستایی اطراف مشهد ساخته است. خانواده‌اش می‌گویند او انسانی مهربان و خیر و همیشه در حال کمک به دیگران است.او حدود سه هفته در خانه یکی از بستگانش در تریل وود در منطقه واساگا بیچ و کنار یک دریاچه پناه گرفته بود. دلیل رفتن او به این نقطه دورافتاده در بیش از ۱۴۰ کیلومتری شمال تورنتو، فرار از حادثه‌ای بود که خانم حاج‌تعمیری از آن هراس داشت.

حدود ساعت ۸:۳۰ شب ۱۲ ژانویه ۲۰۲۲ سه نفر که تجهیزات پلیس داشتند به خانه آنها هجوم بردند و با اعلام اینکه مجوز بازداشت دارند، با وجود مقاومت اعضای خانواده، خانم حاج‌تعمیری را به‌زور با خود بردند.فریدون حاج‌تعمیری، پدر الناز،‌ به نشریه «مداد» در کانادا گفته افراد داخل خانه در مقابل حمله‌کنندگان مقاومت می‌کنند و زخمی می‌شوند اما آدم‌ربایان کار خودشان را پیش می‌برند.

یکی از اقوام الناز حاج‌تعمیری که در آمریکا زندگی می‌کند، به شبکه سی‌بی‌سی در کانادا گفته که آدم‌ربایان ساعت و موبایل او را روی زمین انداختند و خودش را روی برف‌ها کشیده و به سمت خودروی لکسوس شاسی‌بلند سفید بردند. پلیس کانادا در آن مقطع اعلام کرده بود که آدم‌ربایان سه فرد سیاهپوست بوده‌اند. پلیس می‌گوید این سه نفر تجهیزات پلیس داشتند اما بدون یونیفرم پلیس بودند.‌

درباره چرایی و انگیزه‌های ربودن او نه پلیس و نه خانواده اطلاعات چندانی منتشر نکرده‌اند. خانواده خانم حاج‌تعمیری می‌گویند او فرد درستکاری است و کار خطرناکی نمی‌کرده که تحت تعقیب باشد. آنها می‌گویند او می‌دانسته که تحت تعقیب است و به شدت از این ماجرا ترسیده بوده اما درباره مجموعه آن اتفاقات به خانواده‌اش در ایران چیزی نگفته؛ گرچه دوستان او در تورنتو در جریان بوده‌اند.

‌چرا به خانه بستگانش پناه برده بود؟
خانم حاج‌تعمیری می‌دانسته که تحت تعقیب است. یکی از اقوام او گفته «وقتی خانم حاج‌تعمیری ماشینش را برای سرویس به نمایندگی فروش برد،‌ کارکنان آنجا متوجه دو دستگاه ردیاب شدند که در ماشین نصب شده بود.» آیسا حاج‌تعمیری، خواهر الناز به نشریه مداد در کانادا گفته است او موضوع را به پلیس گزارش داده و آنها درخواست کرده‌اند که الناز تصویر ردیاب‌های جی‌پی‌اس را برایشان بفرستد. ظاهرا چند روز بعد از این اتفاق به خانم حاج‌تعمیری در پارکینگ آپارتمانش حمله می‌شود.

او ۲۰ دسامبر، یعنی حدود سه هفته قبل از آنکه ربوده شود، در پارکینگ خانه‌اش در منطقه ریچموند هیل در شمال تورنتو هدف حمله دو مرد نقاب‌دار قرار گرفت. یکی از آنها با ماهیتابه به سرش کوبید و بر اثر این حمله سرش ۳۵ تا ۴۰ بخیه خورد. آیسا حاج‌تعمیری به مداد گفته حضور اتفاقی یکی از همسایه‌ها باعث فرار ضاربان نقاب‌دار شده است. پلیس یورک گفته بود دو فرد ضارب با یک خودروی دزدی از محل فرار کردند و ماشین آنها چند ساعت بعد پیدا شد.

آیا پلیس کوتاهی کرده؟
وکیل خانواده حاج‌تعمیری پلیس را به کوتاهی متهم کرده و گفته باید به جای فرستادن او به نقطه‌ای امن، خودش امنیت الناز را به عهده می‌گرفته است. پلیس اما در مرحله تحقیقات اطلاعات چندانی منتشر نمی‌کند و توضیح نمی‌دهد تا آن سوی قضیه شفاف‌ شود.خانم حاج‌تعمیری به گفته نزدیکانش در حدود سه هفته‌ای که به خانه یک فامیل در کنار دریاچه پناه برده بوده، از آنجا خارج نشده است. اما به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌سی کانادا، او روز ۱۰ ژانویه، یعنی دو روز قبل از آدم‌ربایی، به درخواست پلیس یورک به شمال تورنتو باز می‌گردد تا موبایل، لپ‌تاپ و ماشینش را که برای بازرسی به پلیس داده بود، تحویل بگیرد.

دوین بینز، وکیل خانواده حاج‌تعمیری به سی‌بی‌سی گفته «الناز همه مراحل را درست انجام داد. هر موقع لازم بود با پلیس تماس گرفت و به آنها ایمان داشت که از او محافظت می‌کنند.»آقای بینز می‌گوید مطمئن نیست که پلیس کارش را درست انجام داده باشد. او که خود سال‌ها دادستان بوده،‌ اعتقاد دارد سه هفته برای آنکه پلیس بتواند نرم‌افزارهای مخصوص و دستگاه‌های الکترونیک ردیابی را به طور کامل و کافی بررسی کند،‌ «زمان بسیار کوتاهی» است.پلیس یورک در اطلاعیه‌ای گفته درباره این موضوع و شواهد ضبط شده تا زمانی که تحقیق در جریان است اظهارنظر نخواهد کرد.

آیا مظنونان شناسایی شده‌اند؟
۲۱ ژانویه ۲۰۲۲ دوست پسر سابق الناز حاج‌تعمیری بازداشت شد اما اتهامش ایجاد مزاحمت بود و او در نهایت با وثیقه آزاد شد. دادگاه او قرار بود ۱۲ آوریل برگزار شود اما اعلام نشد که آیا بین این پرونده‌ها ارتباطی وجود دارد.پلیس عکس دو متهم حمله در پارکینگ خانه الناز حاج‌تعمیری را منتشر و حکم بازداشت آنها را صادر کرده است. هر دوی آنها ۲۳ ساله هستند. یکی به نام ریاضت سینگ و دیگری هارشدیپ بینر. از این دو نفر پلیس پنجشنبه گذشته ۱۴ آوریل اعلام کرد ریاضت سینگ را بازداشت کرده اما هنوز به دنبال متهم دیگر است.

این دو نفر به تلاش برای آدم‌ربایی و قتل و در اختیار داشتن اموال مسروقه متهم هستند. هنوز اما درباره سه مرد سیاهپوستی که گفته می‌شود سه ماه پیش خانم حاج‌تعمیری را ربوده‌اند،‌ اطلاعاتی منتشر نشده است. پلیس شماره تلفنی را برای دریافت اطلاعات درباره الناز حاج‌تعمیری و شماره‌ای دیگر را برای دریافت اطلاعات به صورت پیامک و به طور ناشناس منتشر کرده است.فریبا حاج‌تعمیری،‌ مادر الناز، با انتشار ویدئویی از مردم درخواست کمک کرده و گفته هر شخصی که از او اطلاع به آنها کمک کند. او در حالی که گریه می‌کند «التماس کمک» کرده و گفته نمی‌داند بعد از بیش از ۹۰ روز دخترش زنده است یا نه.

کدخبر: ۴۵۲۵۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mohammad.s.f.n

    مثل اینکه کانادا فقط برای خاوری امنیت دا ره ?