کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۱۷۳
تاریخ خبر:

در بورس مسئولیت حفظ سرمایه با خودتان است!

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز آمار جالبی ارائه داد. در طول سال گذشته ۳۰هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بورس شده و امسال در همین سه‌ماه ابتدایی ۵۰هزار میلیارد تومان. این رقم خیره‌کننده احتمالا مهم‌ترین عامل رشد شاخص بورس در ماه‌ها و هفته‌های اخیر است. حسن قالیباف اصل در این نشست خبری نکات دیگری هم درباره اوضاع این‌روزهای بازار سرمایه مطرح کرد که بخش‌هایی از آن را به نقل از خبرگزاری ایسنا می‌خوانید:‌

* از میان بیش از ۴۹میلیون نفر مشمول سهام عدالت، بیش از ۱۸میلیون نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند. همچنین حدود ۷۰۰هزار نفر اقدام به واگذاری ۳۰درصد از سهام خود کرده‌اند. مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌شوند و این شرکت‌ها به‌مرور در بورس پذیرش خواهند شد و پس از آن می‌توانند افزایش سرمایه دهند.

* ارزش معاملات در سال گذشته در بازارهای بورس و فرابورس ۸۳۰هزار میلیارد تومان و در بورس، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا هزار‌هزار میلیارد تومان بود که ۸۳۰هزار تومان در سه‌ماه نخست سال جاری به ۷۸۰هزار میلیارد تومان رسیده است.
* برخی روزها تعداد افرادی که کد بورسی می‌گیرند، به ۱۲۰هزار نفر می‌رسد.

* در سال ۱۳۹۸ دومیلیون و ۹۵۰هزار نفر در سجام ثبت‌نام کردند، از این تعداد یک‌میلیون و ۷۵۰هزار نفر احراز هویت شدند. در سه‌ماه نخست سال جاری ۹میلیون و ۵۰۰هزار نفر در سجام ثبت‌نام کردند که از این تعداد شش‌میلیون نفر احراز هویت شدند.

* سال گذشته ۳۰هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه شد که این میزان در سه‌ماه نخست سال جاری حدودا ۵۰هزار میلیارد تومان است.

* طبق دستور شورای سران سه قوه، پذیرش شرکت‌ها در بورس تسهیل شد. برخی شرکت‌ها نگران این موضوع بودند که با ورود به بورس، سازمان مالیاتی گذشته آن‌ها را کنکاش کند. به همین‌دلیل بسیاری از شرکت‌ها از ورود به بورس حذر می‌کردند. بنابراین پیشنهاد شد سازمان مالیاتی گذشته شرکت‌هایی که
سال جاری در بورس پذیرش شدند را تا زمانی که در بورس هستند، کنکاش نکند.

* سال ۱۳۹۷ معادل ۱۲۰هزار میلیارد تومان، سال گذشته ۲۶۰هزار میلیارد تومان و سه‌ماه نخست سال جاری ۱۰۰هزار میلیارد تومان تامین مالی از بازار سرمایه صورت گرفت و اگر از این نقدینگی در جهت تولید استفاده نشود، فشار روی قیمت‌ها وارد می‌شود، به همین‌دلیل از بنگاه‌های اقتصادی دعوت می‌کنیم، از این فرصت استفاده کنند.

* امور اجرایی رفع اختلال هسته برعهده شرکت فناوری است اما به‌طور کلی سه‌برنامه دنبال می‌شود؛ یک برنامه کوتاه‌مدت است که کندی و قطعی هسته حل شود. البته با وجود اینکه حجم ارزش معاملات در سال جاری نسبت به سال گذشته هشت‌برابر شده، کندی‌ها کاهش یافته است. توسعه هسته کار سریعی نیست و برای جاهایی که باعث کندی می‌شود باید کمک گرفت. کارگروهی هم در این راستا تشکیل شده است.

* اینکه آینده بازار سرمایه چه می‌شود، نهاد ناظر به آن ورود پیدا نمی‌کند. بحث سلیقه سرمایه‌گذار است. اگر قیمت سهمی‌ به پشتوانه ارزش‌های نهفته بالا رود، با خروج نقدینگی قیمت سهم کاهش نمی‌یابد. مسئولیت با سرمایه‌گذار است.

* کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود، ضررش پای خودش است. هیچ‌کس در بازار سرمایه نمی‌گوید، فلان سهم را بخر من ضررت را جبران می‌کنم. بورس جایی است که قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و کسی که وارد این بازار می‌شود، باید حواسش را جمع کند.

* هنوز دولت از ما ETF جدید درخواست نکرده و هر زمانی که درخواست کرد، آن را بررسی می‌کنیم.
عده‌ای می‌گفتند، بورس کالا به قیمت سکه جهت می‌دهد و معاملات سکه چندروز متوقف شد، اما قیمت سکه در بازار افزایش یافت و نشان داد که این‌طور نیست. بانک مرکزی باید از این بازارها استفاده کند. تجربه نشان داده است که نباید بازارهای آتی را ببندیم و تلاش بر این است که این بازارها اصلاح شود.
نزدیک به ۴۰ تا ۵۰شرکت درخواست پذیرش خود را نزد بورس و نزدیک به ۹۰ تا ۱۰۰شرکت درخواست پذیرش خود را نزد فرابورس اعلام کرده‌اند.

کدخبر: ۳۳۵۱۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر