کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۵۳۱
تاریخ خبر:

در اولین روز از استیضاح ترامپ چه گذشت؟

روزنامه هفت صبح |یک: استیضاح ترامپ دیروز در حالی آغاز شد که هنوز بحث و جدل دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ادامه داشت. دموکرات‌ها مدت‌هاست که می‌گویند در سنا تصمیم منصفانه‌ای گرفته نخواهد شد. رئیس اکثریت جمهوری‌خواه ‌برای استیضاح ترامپ خواهان تنظیم مقرراتی شد که بر اساس آن احضار شاهدان حساس یا درخواست اسناد مسدود شود.

میچ مکانل پیش از این ابایی نداشته که اعلام کند موضوعات مرتبط با استیضاح را با کاخ سفید هماهنگ می‌کند. او روز سه‌شنبه برای توجیح خواسته‌هایش گفت:«چارچوبی که ما پیشنهاد می‌کنیم به همان اندازه منصفانه است.» اما آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان از حزب دموکرات که نقش دادستان را بازی می‌کند گفت:

« ‌ آمریکایی‌ها ‌باور ندارند که این یک محاکمه منصفانه خواهد بود. باور ندارند که سنا بی‌طرفانه عمل خواهد کرد. آنها بر این عقیده‌اند که نتیجه از پیش تعیین شده.» او گفت آقای مکانل می‌خواهد این محاکمه «در سریع‌ترین زمان ممکن تمام شود.» او افزود: «کارها کاملا برعکس است، محاکمه پیش از ارائه شواهد انجام می‌شود.»

* دو: در این محاکمه قرار است قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا یعنی جان رابرتز قضاوت کند. یک روز قبل از شروع محاکمه تیم حقوقی رئیس جمهور پیشتر خواستار تبرئه فوری او شد و محاکمه را «انحرافی خطرناک از قانون اساسی» توصیف کرد. سناتورهای حاضر در جلسه محاکمه از داشتن هرگونه وسیله ارتباطی و خوردن هر چیزی به غیر از آب و شیر منع شده بودند. در جلسه روز چهارشنبه نمایندگان دموکرات سنا تمام تلاش خود را کردند تا روند دادگاه را کند کنند. این همان کاری است که جمهوری‌خواهان پیش از این در مجلس نمایندگان انجام دادند.

* سه: به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی در روز اول از دادگاه استیضاح رئیس جمهوری آمریکا، دموکرات‌ها یکی پس از دیگری پیشنهاد می‌دادند که تبصره‌ای به آیین‌نامه‌‌ دادگاه که جمهوری‌خواهان نوشته‌اند، اضافه شود. وکلای ‌ ترامپ و نماینده‌های مجلس نمایندگان (دادستان‌ها) هر پیشنهادی را به بحث می‌گذاشتند و بعد رای‌گیری می‌کردند که مورد استقبال جمهوری خواهان واقع نمی‌شد و همه پیشنهادات را رد کردند. دموکرات‌ها البته تلاش کردند ‌ در نطق دفاع خود از استیضاح ترامپ را حسابی بکوبند.

این دقیقا همان هدفی است که آنها استیضاح را به خاطرش به راه انداختند. جلب نظر کسانی که حامی ترامپ نیستند اما از دموکرات‌ها هم دل خوشی ندارند. قرار است مجلس سنا روزانه شش ساعت و هر هفته شش روز به شکواییه طرح‌کنندگان استیضاح و دفاعیه وکلای رئیس جمهوری گوش کند. پس از استماع شکواییه و دفاعیات، ۱۰۰ سناتور کنگره به رای خواهند نشست. چنانچه ۶۷ نفر از آنها (دو سوم) ‌ ترامپ را گناهکار تشخیص دهند، او عزل خواهد شد. اتفاقی که با توجه به اکثریت ۵۳ نفری جمهوری‌خواهان در مجلس سنا بسیار دور از انتظار است.

* چهار: در نخستین‌ جلسه رسمی طرح استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا موضوع بر سر نحوه پیشبرد روند بررسی بود. طرح میتچ مک‌کونل، رهبر فراکسیون جمهوری‌خواه در سنا به‌رغم اعتراض نمایندگان دموکرات با کسب اکثریت آرا به تصویب رسید. جلسه نخست مجلس سنا درباره طرح استیضاح دونالد ترامپ تقریبا ۱۳ ساعت طول کشید. در این جلسه، موضوع بر سر مضمون اتهامات وارده به رئیس جمهوری آمریکا نبود و مباحث حول چگونگی پیشبرد روند استیضاح دور می‌زد. در نخستین ساعات بامدادی روز چهارشنبه دوم بهمن (۲۲ ژانویه) فراکسیون جمهوری‌خواه در سنا موفق به تصویب طرح خود شد.

بر اساس طرح مک‌کونل، مدافعان طرح استیضاح و همچنین تیم وکلای دونالد ترامپ هر یک ۲۴ ساعت فرصت در اختیار دارند تا دلایل خود را در تایید یا رد اتهامات ابراز کنند. این مدت ۲۴ ساعته در سه نوبت و در سه روز در اختیار مدافعان و مخالفان استیضاح ترامپ قرار می‌گیرد. پس از آن سناتورها این امکان را خواهند داشت که پرسش‌های خود را به طور کتبی مطرح کنند. به دنبال طرح پرسش‌های سناتورها، در هفته آینده، درباره لزوم شنود از شاهدان پرونده اوکراین تصمیم‌گیری خواهد شد.

* پنج: تلاش‌های سناتورهای دموکرات پس از ساعت‌ها بحث به نتیجه نرسید و جمهوری‌خواهان با اکثریت آرای خود طرح مک‌کونل را تصویب کردند.لازم به یادآوری است که ۵۳ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی مجلس سنا در اختیار نمایندگان جمهوری‌خواه است. آدام شیف، نماینده دموکرات و رئیس کارگروه اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا مک‌کونل را به کارشکنی در پیشبرد یک روند عادلانه برای بررسی اتهامات وارده به دونالد ترامپ متهم کرده است.

شیف تاکید کرده است که مک‌کونل و برخی دیگر از سناتورهای حزب جمهوری‌خواه بر آن هستند تا مانع از حضور شاهدان در روند بررسی اتهامات شده و دسترسی به اسناد مربوطه را ناممکن سازند. دموکرات‌ها اقدامات سناتورهای جمهوری‌خواه را تلاشی برای لاپوشانی خطاهای دونالد ترامپ ارزیابی کرده‌اند. این در حالی است که پت سیپولونه، مشاور حقوقی کاخ سفید، اقدامات نمایندگان دموکرات را نه‌تنها ‌ «مضحک»‌ بلکه حتی‌ «خطرناک برای نظام جمهوری‌ آمریکا» خوانده است.

کدخبر: ۳۰۵۵۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر