کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۲۳۷
تاریخ خبر:

در اولین دادگاه ‌روح‌الله زم چه گذشت؟

روزنامه هفت صبح | اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات روح‌الله زم در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در فیلمی که از نشست دادگاه زم، مدیر آمدنیوز، خبرگزاری صداوسیما منتشر کرد، نماینده دادستان که کیفرخواست زم را خوانده، می‌گوید، برای او قرار وثیقه و کفالت صادر شده ولی او نتوانسته وثیقه‌ای بگذارد یا کفیلی معرفی کند.

بنابر کیفرخواست، مددکاری قوه‌قضائیه معتقد است، روح‌الله زم، «ساده‌انگاری، کمبود محبت خانوادگی، فشار روحی، حس انتقام، اعتیاد به موادمخدر و مصرف مشروب الکلی، همنشینی با آدم‌های ناصالح، روابط غیراخلاقی و نامشروع، مسخره‌کردن دیگران، بدزبانی و درگیری فیزیکی» داشته و دارد… یکی دیگر از حاشیه‌های این اتفاق، پخش مستندی به نام «پرسه در مه» از صدا و سیما بود که به برخی عوامل و رابطه‌های داخلی زم اشاره کرد. همه این حاشیه‌ها را مرور می‌کنیم.

*** در دادگاه چه گذشت؟
در جلسه اول که فقط به صحبت‌های نماینده دادستان درباره این پرونده گذشت، نکات مختلفی گفته شد که برخی از آن‌ها را می‌خوانیم.
* یک: روح‌الله زم در دوران تحصیل خود به دلیل بی‌انضباطی مجبور به ترک دبیرستان و انتقال به یک دبیرستان دیگر شد و همزمان به فعالیت‌های پژوهشی، فیلمبرداری و تدوین مبادرت می‌کرد.

* دو: متهم زم در ادامه شرکت آوای نوین سبز را برای فعالیت تبلیغاتی راه‌اندازی کرد تا علاوه بر فعالیت‌های تبلیغاتی بتواند از بانک‌ها نیز تسهیلات بگیرد و در راه‌اندازی بنیاد فرهنگ و هنر ایرانیان به پدر خود یاری می‌رساند.

* سه: در اغتشاشات سال ۸۸ متهم بازداشت شد و در سال ۹۰ ایران را به مقصد مالزی ترک کرد و با همسر فعلی خود ازدواج کرد. پس از یک‌سال به ترکیه رفت و مبادرت به اخذ ویزای فرانسه کرد.

* چهار:متهم در سال ۹۳، به جهت منابعی که در اختیار داشت با علم به معاند بودن سحام نیوز با این رسانه معاند همکاری می‌کرد.

* پنج: شخصی به هویت سید احمد شمس، جهت راه اندازی یک کانال معاند از طریق روح‌الله زم اقدام می‌کند که واسطه‌ای بین سرویس جاسوسی یکی از کشور‌های منطقه و روح الله زم بوده است. متهم در سال ۹۵ از سحام نیوز خارج شد و با سرویس موصوف توافق کرد و کانال معاند آمد نیوز را راه‌اندازی نمود.

* شش: سرویس جاسوسی نسبت به کانال مسلط بوده و آمد نیوز به اراده سرویس مذکور راه‌اندازی شده است. راه‌اندازی کانال با محتوای ضد امنیتی، معرفی محل طرف‌های درگیر در سوریه، تردد فرماندهان ایرانی در سوریه و به ویژه تردد حاج قاسم سلیمانی برایشان مهم بوده است که امکان صحت سنجی برخی اخبار به وسیله متهم صورت می‌گرفت.

متهم اقرار می‌دارد که به مدت دو سال با سازمان اطلاعاتی موصوف همکاری داشته و ۱۸۷۷ خبر و اطلاعات نهان و آشکار با رویکرد ضدیت با نظام از منابع خود جمع‌آوری و برای آن ارسال کرده است و به مدت دو سال مجموعا مبالغی به صورت یورو، در ترکیه، بارسلون و برلین به او پرداخت شده است. او هزار و ۱۰۹ مورد از جمله مختصات مقر نیرو‌ها در سوریه و تردد فرماندهان را برای این سرویس جاسوسی ارائه کرده است.

* هفت: زم، ابزاری در دست سرویس جاسوسی و اطلاعاتی یکی از کشور‌ها برای شعله‌ور ساختن اغتشاشات دی ماه ۹۶ بود و پس از اینکه کانال آمد نیوز به دلیل انتشار محتوای خشونت آمیز از سوی تلگرام مسدود شد، سرویس جاسوسی، کانال صدای مردم را جایگزین آن کرد و در اختیار متهم قرار داد.

* هشت: کانال صدای مردم از طریق آموزش ساخت سلاح و تحریک افراد به ارتکاب اعمال مجرمانه با انتشار ۲۲۵پست و متن آموزش ساخت ادوات جنگی و جنگ‌های درون شهری و حمایت از کمپین‌های توزیع خشونت، مردم را به درگیری با نیرو‌های نظامی و انتظامی تشویق کرد که زمینه ساز مجروحیت و کشته شدن تعدادی از هموطنان شد.

* ۹: روح‌الله زم پس از این، با دو نفر از افسران سرویس اطلاعاتی فرانسه در ساختمان پلیس فرانسه دیدار می‌کند که متهم خواستار ایجاد تیم حفاظت در فرانسه و تامین هزینه‌ها در ازای موافقت جهت همکاری با سرویس مذکور علیه جمهوری اسلامی می‌شود. متهم و آمد نیوز در طول ارتباط با سرویس فرانسه بیش از ۷۳۰ خبر در مسائل امنیتی، سیاسی، تحریم‌ها و… انتشار داده است.

* ۱۰: متهم در سه حوزه با دولت متخاصم آمریکا همکاری می‌کرده است. در اولین مورد به واسطه ساغر کسرایی با کنگره آمریکا ارتباط برقرار کرد. در اواخر سال ۹۶ متهم به منظور ارتباط با سازمان امنیت آمریکا به واسطه فواد پاشایی با فردی به نام نیکولاس ارتباط می‌گیرد که این ارتباط برای اعطای ویزای آمریکا به متهم و خانواده وی در ازای دادن اطلاعات و اخبار بوده است. متهم با استفاده از شبکه عوامل داخلی خود در ایران و عوامل مرتبط با خود ضمن ارسال مطالب به صورت غیر مستقیم به اف بی آی سعی در ارتباط‌گیری با اف بی آی داشته است و در ازای ارسال یک سند از وزارت اطلاعات به اف بی آی تقاضای ویزا می‌کند.

***دو رابط داخلی زم
همزمان با اولین جلسه محاکمه، خبرگزاری صداوسیما با انتشار فیلمی «علی غزالی» را به عنوان یکی از تامین اخبار محرمانه برای کانال آمد نیوز معرفی کرد. او که با عنوان «عضو سابق هیات مدیره شرکت‌های بزرگ اقتصادی» معرفی شد، مدیرمسئول سابق سایت «بازتاب امروز» و داماد سابق معاون وقت فرهنگی سپاه است که از دی ۱۳۹۵ تا اردیبهشت ۱۳۹۸ جانشین حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه بود. در بخشی از این فیلم گفته شد:

«زم، اطلاعات بانکی کشور را از این فرد دریافت و در اختیار یکی از مرتبطین سرویس‌های جاسوسی آمریکا قرار می‌داد.» در بخشی دیگر از فیلم صدای «محمد حسین رستمی» مدیر سابق سایت عماریون شنیده می‌شود که می‌گوید: «این علی غزالی را یک ماه دیرتر می‌گرفتند همه مشکلات ما حل می‌شد.» در این فیلم، «محمدحسین رستمی» نیز متهم است که یکی دیگر از منابع اطلاعاتی آمدنیوز بوده و در مورد نیروهای ایران در سوریه به آمد نیوز و اسرائیل اطلاعات می‌داده است.

کدخبر: ۳۰۹۲۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر