کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۶۸۶
تاریخ خبر:

در انتظار یک بهمن طوفانی باشید

روزنامه هفت صبح | بهمن، ماه حرف زدن از تحریم و ضد تحریم است: از انتخابات و جشنواره فجر تا FATF. ماه بهمن از روز سه‌شنبه آغاز خواهد شد. ماهی که امسال از پنج زاویه دارای اهمیت خواهد بود:

* یک: مثل همیشه در بیست و دوم این ماه، مراسم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. مراسمی که با توجه به وقایع اخیر، برای جریان انقلابی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که عرصه دیگری برای نشان دادن حضور مردم و حمایت آن‌ها از آرمان‌های انقلاب است.

* دو: اما بیست و دوم بهمن ماه امسال یک ویژگی دیگر هم دارد و آن هم این است که مراسم چهلمین روز شهادت سردار قاسم سلیمانی و یاران شهیدش من جمله ابومهدی المهندس، در این روز برگزار خواهد شد. از این روست که در این روز، حتما بار دیگر سخن گفتن از سردار سلیمانی و محور مقاومت در جامعه اوج خواهد گرفت.

* سه: در عین حال بیست و دوم بهمن امسال، به طور اتفاقی، روزی است که در آن آخرین نتیجه قطعی مربوط به تایید یا رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی مشخص خواهد شد و احتمالا یکی دو روز بعد از آن هم لیست قطعی جناح‌ها برای شهرهای مختلف مشخص خواهد شد تا تنور تبلیغات داغ شود.

* چهار: بهمن امسال البته آخرین ماه مهلت ایران برای FATF است و در این ماه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید تصمیم بگیرد که آیا باید استانداردهای مربوط به کنوانسیون‌های بین‌المللی مبارزه با پولشویی و نیز مبارزه با تامین مالی تروریسم در آن تایید یا رد شود. اقدامی که بدون شک هم اثرات مختلفی در حوزه سیاسی خواهد داشت و هم احتمالا در حوزه اقتصادی.

* پنج: و در عین حال بهمن امسال، موعد برگزاری جشنواره‌های هنری فجر به خصوص جشنواره فیلم فجر است که امسال با توجه به تحریم حضور در آن توسط برخی از بازیگران و کارگردانان، بعد از ماجرای هواپیما، به شدت از نظر سیاسی مورد توجه قرار گرفته است.
در شرایطی که موارد اول و دوم، مواردی ملی به حساب می‌آید، سه مورد بعدی به شدت جناحی و سیاسی است.

اصلاح‌طلبان حالا به دلیل رد صلاحیت‌های گسترده از عدم حضور در انتخابات به عنوان انتخاب شونده حرف می‌زنند که سایت اصولگرای مشرق آن را تحریم خاموش دانسته است. در عین حال بدنه اجتماعی اصلاح‌طلب ظاهرا حامی در شبکه اجتماعی از تحریم جشنواره‌ها نیز حمایت می‌کند.

اما اصولگرایان در مقابل تلاش می‌کنند تا با فشار سیاسی، هر دو تحریم را خنثی کنند. اما در مورد FATF به نظر نمی‌رسد که اصولگرایانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام دست بالا را دارند حاضر باشند بعد از اقدامات اخیر آمریکا در ترور شهید سلیمانی و نیز اقدام اروپا در ارسال پرونده ایران به کمیسیون مشترک که در نهایت پرونده ایران را به شورای امنیت خواهد رساند؛ هیچ انگیزه‌ای برای تایید این کنوانسیون‌ها داشته باشند. خود این موضوع نیز به قول برخی از کارشناسان می‌تواند زمینه نوعی خودتحریمی را ایجاد کند و از این روست که به نظر می‌رسد در ماه بعد، بیش از هر کلمه دیگری در بحث و جدال‌های سیاسی از تحریم بشنویم.

کدخبر: ۳۰۴۶۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر