کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۴۶۹
تاریخ خبر:

در انتظار سه هفته پرفشار اقتصادی

روزنامه هفت صبح | عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی دیروز در حاشیه نشست هیأت دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت ارز سخنانی داشت که گزیده آن را می‌خوانید. تحریم‌ها که در چارچوب فشار حداکثری دولت آمریکا به تدریج علیه ما عملیاتی می‌شود بنابراین اتفاقاتی رخ داده و متأسفانه انتظارات منفی در جامعه به همین دلیل شکل گرفته است.

ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که این وضعیت را به ثبات برسانیم و تعدیل کنیم. ‌برخی نقل قول‌ کردند از سوی من مبنی بر این که دلار پایین می‌آید. من عرض کرده‌ام که شرایط بسیار پیچیده و در حال تغییر است. ‌محدودیت‌هایی روی منابع ما گذاشته‌اند و اکنون ده‌ها میلیارد دلار از درآمد ارزی ما در خارج از کشور مسدود شده است .

بسیاری از کشورهایی که روابط خوبی با ما دارند به دلیل فشار آمریکا اجازه استفاده ایران از آنها را نداده‌اند، در حالی که پیش بینی من این بود که ما امسال بتوانیم از آنها بهره‌برداری کنیم. خوشبختانه اقدامات خوبی را شروع کرده‌ایم و من نسبت به آینده خوشبین هستم. ‌در پایان دولت رئیس‌جمهور فعلی آمریکا فشارها بیشتر شده است.

اما ما در عوض مقاومت‌مان را بیشتر می‌کنیم و بسیاری امیدواریم که بتوانیم این مسائل را حل کنیم، بنابراین یکی از اقدامات مهمی که در این زمینه صورت دادیم مذاکره با مناطقی بوده که پول‌های ما در آن کشورها مسدود است و من چند روز پیش سفری به عراق داشتم و خوشبختانه سفر موفقی بود و امیدواریم بتوانیم از منابع‌مان در عراق که بیش از ۵ میلیارد دلار است، استفاده کنیم.

‌در مراکز دیگر نیز ما پاسخ مثبت شنیدیم، ان‌شاءالله به تدریج تجار و واردکنندگان ما متوجه خواهند شد که ما در کجاها به منابع‌مان دسترسی پیدا کردیم و وقتی به درخواست‌های آنها پاسخ داده می‌شود آنها در بازار خواهند دید. ‌در مورد اسکناس نیز ما عرضه‌های کافی را صورت می‌دهیم، بخش نیمایی ما بسیار خوب شده است .

عرضه صادرکنندگان رشد خوبی داشته است و من امیدوارم با اقداماتی که در دست اجرا داریم به تدریج شاهد ثبات بهتر و بیشتر باشیم. ‌به هر حال باید این را قبول کنیم که در سه هفته آینده این فشارها به ایران زیاد خواهد شد و من همواره گفته و تأکید کرده‌ام که این بازار پرریسک‌ترین بازار است و هرچه مردم خودشان تشخیص دادند انجام بدهند، ریسک این بازار بسیار بالاست و هر لحظه ممکن است اتفاقی در این بازار بیفتد.

کدخبر: ۳۵۴۴۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    تا الان در شرایط کم فشار بودیم؟

  • _user_1560747705

    یعنی چی هرچی پردم خودشان تشخیص دادند؟ فک ر کنم بازار رو به بالاست