کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۸۸۳۷
تاریخ خبر:

در انتظار زودهنگام‌ترین صعود به جام‌جهانی

روزنامه هفت صبح | اگرچه با وجود ۱۰ برد متوالی با دراگان اسکوچیچ و شکسته شدن رکورد پیروزی‌های تاریخ تیم ملی، هنوز شبهاتی درباره توانایی‌های فنی او وجود دارد اما واقعیت این است که تیم ملی ایران تحت هدایت این مربی کروات، می‌تواند زودهنگام‌ترین صعود خود به جام جهانی را تجربه کند. برای صعود به جام‌جهانی ۲۰۱۸ با هدایت کارلوس کی‌روش، فقط به هشت بازی نیاز داشتیم تا صعود خود را قطعی کنیم.

این اتفاق با شش پیروزی و دو تساوی رخ داد و دو بازی آخر تیم ملی مقابل کره‌جنوبی و سوریه تشریفاتی شد. تیم دوم این گروه یعنی کره‌جنوبی هم ‌ فقط با ۱۵ امتیاز توانست جواز مستقیم حضور در روسیه را کسب کند. این بار اما به نظر می‌رسد می‌توانیم خیلی زودتر از هشت بازی، کار را تمام کنیم. نتایجی که تا امروز کسب کرده‌ایم و همچنین نتایج بازی‌های دیگرِ گروه ما باعث شده تا احتمال رقم خوردن یک صعود تاریخی و زودهنگام به شدت بالا برود.

مرور جدول گروه
در گروه A، ایران با ۳ پیروزی از ۳ بازی و کسب ۹ امتیاز صدرنشین است، کره‌جنوبی با ۷ امتیاز در رده دوم قرار دارد و تیم‌های امارات، عراق و لبنان با ۳ امتیاز در رده‌های سوم تا پنجم ایستاده‌اند و سوریه با دو امتیاز قعرنشین است. بازی‌های هفته چهارم هم به این شکل در روز سه‌شنبه ۲۰ مهر برگزار خواهد شد. ایران میزبان کره‌جنوبی خواهد بود. سوریه به مصاف لبنان خواهد رفت و امارات میزبان عراق خواهد بود.

خوشبینانه‌ترین حالت در پایان هفته چهارم
بازی با کره‌جنوبی در تهران بازی کلیدی تیم ملی در راه صعود به جام‌جهانی است. پیروزی در این بازی ما را در پایان هفته چهارم ۱۲ امتیازی خواهد کرد و کره‌جنوبی را در امتیاز ۷ باقی خواهد گذاشت. اگر نتایج دو بازی دیگر گروه هم طبق روال هفته‌های قبل رقم بخورد، تیم‌های سوم تا پنجم گروه ۳ امتیازی خواهند شد و تیم ششم با دو امتیاز در قعر گروه باقی خواهد ماند. این به معنای اختلاف ۵ امتیازی با تیم دوم یعنی کره‌جنوبی‌ و اختلاف ۹ و ۱۰ امتیازی با تیم‌های سوم تا ششم جدول خواهد بود.

همانطور که گفتیم در دوره قبل تیم ملی کره‌جنوبی با ۱۵ امتیاز توانست به صورت مستقیم راهی جام‌جهانی روسیه شود. در واقع ۱۵ امتیاز برای صعود از یک گروه ۶ تیمی کافی است اگر سایر تیم‌ها مدعی نباشند و آنقدر درتقابل‌های رودررو به هم امتیاز بدهند که ۱۵ امتیاز هم برای صعود به جام جهانی کافی باشد.

با توجه به اینکه جدول در گروه ایران، به شکلی باورنکردنی به همین شکل است و تیم‌های سوم تا ششم تا امروز ۸ و ۷ امتیاز از دست داده‌اند، به نظر می‌رسد تیم ملی ایران می‌تواند با رسیدن به امتیاز ۱۵ حضور خود در جام جهانی قطر را قطعی بداند، حتی اگر در نهایت صدرنشین هم نشود، می‌تواند با دوم شدن در گروه به جام جهانی راه پیدا کند.

با ۱۵ امتیاز هم ممکن است!
با احتساب پیروزی مقابل کره‌جنوبی و رسیدن به امتیاز ۱۲، ایران فقط یک پیروزی دیگر نیاز خواهد داشت تا ۱۵ امتیازی شود. این پیروزی می‌تواند در بازی هفته پنجم مقابل لبنان یعنی آخرین بازی دور رفت به دست بیاید و در اتفاقی باورنکردنی، صعود ما به جام جهانی را قبل از آغاز دور برگشت قطعی کند.

نکته‌ای که می‌تواند ما را به پیروزی مقابل لبنان امیدوار کند این است که لبنان هم مثل عراق و سوریه نمی‌تواند در کشور خود از حریفانش میزبانی کند و بازی این تیم مقابل ایران هم در عمان برگزار خواهد شد و طبیعی است که شانس پیروزی ما در زمین بی‌طرف مقابل تیمی مثل لبنان که سابقه بردن ما در بیروت را دارد، بیشتر است.

با پیروزی بر این تیم در پایان هفته پنجم ۱۵ امتیازی می‌شویم و بدون توجه به نتایج کره، به احتمال زیاد اختلاف‌مان با تیم‌های دیگر گروه، کمتر از ۱۰ نخواهد بود. این البته از نظر ریاضی صعود ما را به جام جهانی قطعی نخواهد کرد اما روند بازی‌ها و جنگ چهار تیم دیگر برای رسیدن به رده سوم و بازی در مرحله پلی‌آف باعث خواهد شد تا این تیم‌ها باز هم به هم امتیاز بدهند و این فقط ایران و کره‌جنوبی باشند که بیشتر امتیازات را تصاحب می‌کنند.

با این حال حتی اگر باز هم نتایج بازی‌های دیگر گروه، در پایان دور رفت آنقدرها هم به دلخواه ما نباشد، می‌توانیم با پیروزی در اولین بازی دور برگشت مقابل سوریه که در کشور ثالث برگزار خواهد شد ۱۸ امتیازی شویم و با شش پیروزی، در پایان هفته ششم صعود خود به جام جهانی را قطعی کنیم. هرچند سابقه مسابقات مقدماتی جام جهانی در آسیا نشان داده که معمولا با کسب ۱٫۷ امتیاز از هر بازی هم صعود به جام جهانی حتمی خواهد بود و ما با ۱۷ امتیاز هم می‌توانیم از حضور در قطر مطمئن باشیم.

یک تشکر از AFC و البته یک خوش‌شانسی!
این راه هموار برای صعود به جام‌جهانی، فقط و فقط با پیروزی‌های تیم ملی و نتایج ضعیف سایر تیم‌های گروه به دست نیامده است. در واقع ما از همان روزی که قرعه‌کشی مسابقات مرحله نهایی انجام شد تا حدود زیادی از صعود مطمئن شدیم. فرض کنید به جای امارات، عربستان در گروه ما قرار می‌گرفت، قطعا نمی‌توانستیم به صعود خوشبین باشیم.

نکته دیگر اینکه از پنج تیمی که با ما همگروه هستند، با تصمیم AFC، سه تیم حق میزبانی ندارند و این هدیه بزرگی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران داد. ما در دور قبل در زمین عراق به این تیم باختیم. دو دوره پیش در بیروت هم به لبنان باختیم و سوریه هم در دوره قبل، در دو بازی رفت و برگشت ما را متوقف کرد. این بار اما مجبور نیستیم در این کشورها به میدان برویم و می‌توانیم با بازی در کشور ثالث، شانس بیشتری برای صعود زودهنگام داشته باشیم.

کدخبر: ۴۱۸۸۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر