کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۹۱۷
تاریخ خبر:

در استقلال چه کسی‌ بازیکن می‌خرد؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | خریدهای استقلال در بازار نقل و انتقالات بعد از پرسپولیس آغاز شد اما حالا آبی‌ها تقریبا به اندازه رقیب سنتی خودشان بازیکن جدید به خدمت گرفته‌اند و البته به نظر می‌رسد هنوز هم کار آنها در بازار تمام نشده است. با این حال فعالیت استقلال در فصل نقل و انتقالات ابهامات زیادی دارد که می‌تواند تاثیرات منفی خود را در طول فصل آینده نشان دهد. برخی از این ابهامات و سوالات را مطرح می‌کنیم.

*** خرید برای تیم بدون مربی؟
در ماجرای استعفای جنجالی فرهاد مجیدی و مصاحبه‌های او و احمد سعادتمند علیه یکدیگر، هرگز مشخص نشد که حقیقت ماجرای لیست خرید استقلال چه بود؟ مجیدی مدعی شد که از مدت‌ها قبل لیست خرید خود را به مدیرعامل باشگاه تحویل داده اما سعادتمند این ماجرا را تکذیب کرد و در آخرین مصاحبه‌اش با برنامه ورزش و مردم هم ادعا کرد که هنوز هم لیستی از مجیدی دریافت نکرده است!

این درحالی بود که رسانه‌ها از مدت‌ها پیش نام نفرات مورد نظر مجیدی را منتشر کرده بودند که یکی از آنها آرمین سهرابیان بود و نفرات دیگر هم احسان حاج‌صفی، آرمان رمضانی، دانیال اسماعیلی‌فر، رضا اسدی و صابر حردانی بودند که خب همانطور که می‌دانید هیچ یک از این نفرات جذب نشدند.

*** سعادتمند بازیکن می‌خرد یا عبدیان؟
بعد از استعفای مجیدی و تلاش مدیران برای انتخاب یک جایگزین برای او، فعالیت‌های باشگاه برای تقویت تیم آغاز شد و همانطور که خود سعادتمند به صراحت اعلام کرد که نه بر اساس لیست مجیدی، بلکه براساس لیستی که خود باشگاه تهیه کرده، اقدام به جذب بازیکنان جدید خواهد کرد. حالا سوال این است که سرمربی بعدی تیم، هر کسی که باشد، استراماچونی، فکری، نکونام و … آیا مسئولیت این خریدها و به تبع آن، نتایجی را که قرار است با همین بازیکنان بگیرد، قبول خواهد کرد؟

اصلا دقیقا لیست خرید فعلی استقلال را چه کسی تهیه و تایید کرده است؟ آیا احمد سعادتمند چون مدیرعامل است یا مهدی عبدیان، چون از جیبش هزینه می‌کند، حق دارند در امور فنی تیم دخالت کنند؟ اگر سرمربی بعدی، این بازیکنان را نخواهد تکلیف چیست؟ در استقلال حتی یک کمیته فنی هم وجود ندارد که حداقل دل هواداران به این خوش باشد که پشت این خریدها یک نگاه و نظر فنی وجود دارد!

*** مرور نفر به نفر خریدهای استقلال
حالا برویم به سراغ خریدهایی که تا لحظه تنظیم مطلب نهایی شده‌اند و با استقلال قرارداد امضا کرده‌اند و ببینیم کدام یک از آنها به کار این تیم خواهند آمد. تا این لحظه، رشید مظاهری، بابک مرادی، محمدحسین مرادمند، متین کریم‌زاده و احمد موسوی به استقلال پیوسته‌اند.

* رشید مظاهری : درباره رشید مظاهری هیچ حرف و حدیث فنی وجود ندارد. او یکی از بهترین دروازه‌بان‌های سال‌های اخیر فوتبال ایران بوده و هر مربی از هر کجای دنیا هم که بیاید، با چند جلسه تمرین متوجه خواهد شد که او باید گلر اول فصل بعد استقلال باشد اما مشکلی که درباره مظاهری وجود دارد این است که باشگاه تراکتور، هم از شخص او و هم از استقلال شکایت کرده است. تیم تبریزی مدعی است که مظاهری هنوز با این تیم قرارداد دارد و فسخ یکطرفه قراردادش غیرقانونی بوده است.

هر چند شکایت‌های قبلی تراکتور هم هیچ یک به جایی نرسیده و بیشتر آنها در نهایت حتی به ضرر مالی این باشگاه هم منجر شده اما به هر حال احتمال کمی هم وجود دارد که در نهایت برنده این پرونده تراکتور باشد. در این صورت مظاهری طبق قانون و دقیقا مشابه اتفاقی که فصل گذشته برای محمد بلبلی افتاد، چند ماه محروم خواهد شد! احتمالا استقلال هم باید جریمه مالی نسبتا هنگفتی را بپردازد. در این صورت استقلال نمی‌تواند از بهترین خرید این فصل خود استفاده کند و دوباره باید به دروازه‌بان غیرقابل اعتمادی مثل سیدحسین حسینی اعتماد کند.

* محمدحسین مرادمند: او مدافع میانی استانداردی است. سال‌هاست در لیگ برتر حضور دارد و همین که از پرسپولیس هم پیشنهاد داشت، نشان می‌دهد‌ از نظر فنی سطح بالایی دارد. او از شم گلزنی بالایی هم برخوردار است و روی ارسال‌های بلند به خوبی جاگیری می‌کند و با ضربات سرش بارها دروازه حریفان را باز کرده است. با چنین کیفیتی، او قطعا برای نیمکت‌نشینی به استقلال نیامده است اما مشکل اینجاست که استقلال فصل گذشته در فهرست خود مدافعان میانی زیادی داشت و از این نظر هرگز دچار کمبود نبود.

همین حالا، عارف غلامی، سیاوش یزدانی و روزبه چشمی مدافعان میانی استقلال هستند، شاهین طاهرخانی جوان هم قراردادش را تمدید کرده و اگر محمد دانشگر هم بماند، تعداد مدافعان میانی استقلال با احتساب مرادمند به شش نفر خواهد رسید. از این تعداد نهایتا در هر بازی بیشتر از سه نفر به میدان نخواهند رفت اما مسئله این است که حداقل پنج نفر از این شش نفر، طاقت نیمکت‌نشینی ندارند و اگر برای دو سه بازی متوالی روی نیمکت بنشینند، استقلال باید منتظر اعتراضات آنها و در ادامه جنجال‌ها و حاشیه‌های حاصل از این اعتراضات باشد!

* بابک مرادی: او یک وینگر چپ پای تکنیکی است که سبک بازی‌اش تا حدود زیادی شبیه مهدی قایدی هم هست.بازیکنی پا به توپ که خودخواهانه هم بازی می‌کند و البته دوندگی زیادی ندارد و زیاد هم در امور دفاعی شرکت نمی‌کند. البته مربیانی هستند که به این بازیکنان علاقه دارند اما مشخص نیست سرمربی بعدی استقلال بازیکنی مثل مرادی را قبول داشته باشد. ضمن اینکه در پست او استقلال بازیکنان زیادی دارد که همین ممکن است باعث شود تا او هم فصل بعد در این تیم سرنوشتی مثل محمد بلبلی و علی دشتی پیدا کند!

* متین کریم‌زاده: کریم زاده مدافع چپ تیم پارس جنوبی جم بود که سال گذشته در تیم امید هم حضور داشت و در رقابت‌های انتخابی المپیک هم در ترکیب تیم امید به میدان رفت. او البته بازیکن خوبی است و با توجه به سن و سالش، خرید بدی به حساب نمی‌آید اما استقلال همین حالا در پست او میلاد زکی‌پور و هروویه میلیچ را دارد و زمزمه‌های جذب آرمین سهرابیان هم در این پست به گوش می‌رسد.

اما حتی اگر سهرابیان هم جذب نشود، باز هم ترافیک سنگینی در سمت چپ خط دفاع استقلال وجود دارد و کریم‌زاده کار سختی برای رسیدن به ترکیب اصلی استقلال دارد و هیچ بعید نیست اتفاقی که در سال‌های اخیر برای بازیکنانی مثل فرشاد محمدی‌مهر و میثم تیموری که اتفاقا آنها هم از پارس جنوبی جم به استقلال پیوستند، برای او هم رخ بدهد.

* سید احمد موسوی: موسوی در پست مدافع راست بازی می‌کند، جایی که وریا غفوری ستاره بی‌چون و چرای استقلال سال‌هاست این پست را قرق کرده است. قطعا موسوی انتظار ندارد که به این زودی در ترکیب اصلی استقلال قرار بگیرد. او باید منتظر محرومیت یا خدای نکرده مصدومیت وریا باشد تا فرصتی برای بازی کردن برای استقلال پیدا کند.

البته او هم کیفیت مناسبی دارد و در تیم‌های ماشین‌سازی و تراکتور بازی‌های درخشانی از خود ارائه داده بود و احتمالا به هر تیم دیگری به جز استقلال می‌رفت می‌توانست بازیکن فیکس آن تیم شود. حتی به نظر می‌رسد موسوی به شدت به کار تیم پرسپولیس می‌آمد. او کیفیت به مراتب بالاتری از مهدی شیری دارد و قطعا اگر پرسپولیسی می‌شد می‌توانست به راحتی جای او را در ترکیب اصلی این تیم بگیرد.

*** نیاز تیم مهم نیست؟
مرور فهرست فصل قبل و فعلی استقلال نشان می‌دهد که این تیم اصلا نیاز به حضوری پررنگ در بازار نقل و انتقالات نداشت و شاید خرید رشید مظاهری و سیداحمد موسوی برای این تیم کافی بود. در نظر داشته باشید که استقلال فصل گذشته هم در بعضی پست‌ها دچار ترافیک بازیکن بود و البته داریوش شجاعیان هم اگر سه باره مصدوم نشود، قطعا می‌تواند کمک زیادی به استقلال در فصل آینده بکند.

با این حال گفته می‌شود آبی‌ها هنوز هم دست‌بردار نیستند و با سعید واسعی هافبک هجومی پیکان هم به توافق نهایی رسیده‌اند و به دنبال جذب پیمان بابایی مهاجم اسبق ماشین‌سازی و رضا جبیره مهاجم فصل قبل صنعت‌نفت آبادان هم هستند و لابد نیاز تیم و نظر مربی بعدی هم اصلا مهم نیست!

کدخبر: ۳۴۸۹۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر