کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۸۷۴۹
تاریخ خبر:

در اجلاس گروه۲۰ در جزیره توریستی اندونزی چه گذشت؟

روزنامه هفت صبح| جزیره بالی اندونزی این روزها میزبان اجلاس گروه بیست است. گروه بیست شامل کشورهایی از‌جمله ایالات متحده، روسیه، برزیل، هند، عربستان سعودی و آلمان است که بیش از ۸۰‌درصد تولید ناخالص داخلی جهان، ۷۵‌درصد تجارت بین‌المللی و ۶۰‌درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. نشستی که در بالی در حال برگزاری است، اولین نشست سران گروه ۲۰ از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه است. اما در این اجلاس چه گذشته است؟

یک: ملاقات بایدن و شی: مهم‌ترین رویداد تاکنون ملاقات روسای جمهور آمریکا و چین بوده است. اولین بار است که رئیس‌جمهور چین به‌صورت حضوری با بایدن دیدار می‌کند. این دیدار یک روز قبل از اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ در یک هتل لوکس و در زمان حدودا سه ساعت برگزار شد. قبل از شروع مذاکرات دو رهبر بازوی خود را روی شانه رهبر چین قرار داد و گفت:

«از دیدار شما بسیار خوشحالم.» با این همه، به گفته کاخ سفید آقای بایدن در این ملاقات سه ساعته موضوعات دشواری از جمله «اعمال فشار و افزایش اقدامات تعرضی علیه تایوان، سیاست‌های اقتصادی متغایر با بازار آزاد، رفتار حکومت چین در سین‌کیانگ، تبت و هنگ‌کنگ و به طور کلی مسئله احترام به حقوق بشر» را مطرح کرد.شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در پاسخ به سخنان آقای بایدن گفت مناسبات دو کشور انتظارات جهانی را تامین نمی‌کند.

او افزود: «ما باید راهنمای مشخصی برای مناسبات چین و آمریکا تنظیم کنیم. برای مناسبات دو جانبه و حرکت به سوی گسترش همکاری‌های دو کشور باید مسیر درستی پیدا کنیم.» رئیس‌جمهوری چین ضمن استقبال از همکاری با جو بایدن برای بازگرداندن مناسبات دو کشور به یک مسیر صحیح افزود: «جامعه جهانی انتظار دارد که چین و آمریکا مناسبات خود را به شیوه مطلوبی مدیریت کنند.»

دو: حواشی هیات روسی: حمله روسیه به اوکراین باعث شد برخی از رهبران غربی درخواست کنند دعوت از رئیس‌جمهوری روسیه پس گرفته شود، اما اندونزی از این امر امتناع کرد؛ با این حال، مسکو اعلام کرد که پوتین فرصت ندارد در این نشست شرکت کند و به جای او، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه، عازم اندونزی شد. اما حضور لاوروف هم بی‌حاشیه نبود. در بدو ورود او به این جزیره خبر آمد که او به بیمارستان منتقل و بستری شده است.

با این حال سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه که در راس هیات نمایندگی این کشور برای شرکت در اجلاس به بالی اندونزی آمده است رسانه‌های غربی را به دلیل انتشار خبر بستری شدن او در بیمارستان سرزنش کرد. آقای لاوروف با لبخند طعنه‌آمیزی گفت: «این بازی‌ها در سیاست تازگی ندارند. خبرنگاران غربی باید صداقت بیشتری داشته باشند.» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز با انتشار تصویری از آقای لاوروف در فضای باز و مشغول مطالعه اسناد دولتی نوشت: «این گزارش نقطه اوج خبر جعلی است.»

با این همه، فرماندار بالی به خبرگزاری رویترز گفت آقای لاوروف برای انجام آزمایش و معاینه خیلی کوتاه به بیمارستان مراجعه کرده و در سلامت کامل است. حاشیه دیگر لاوروف، حضور کامل هیات‌های دیگر در زمان سخنرانی او بود که به نوشته بلومبرگ، یک پیروزی لفظی برای روسیه بود. این نشریه نوشت: در سخنرانی لاوروف سالن پر بود، هیچ اعتصاب دسته جمعی وجود نداشت- چیزی شبیه یک پیروزی لفاظی برای روسیه. در سخنرانی‌های قبلی مقامات روسیه، متحدان اوکراین در اعتراض به اعتصابات دست زدند، اما این بار سالن اجلاس سران پر بود.

سه: زلنسکی چه گفت؟ طی پیام ویدئویی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، هم سالن پر بود و حتی لاوروف نیز در سالن باقی ماند. ولادیمیر زلنسکی در سخنرانی خود چشم‌انداز خود را در مورد اقداماتی برای بازگرداندن صلح در اوکراین شامل 10 بند بیان کرد. پیشنهاد او شامل 10 نکته است: رادیواکتیو و ایمنی هسته‌ای، امنیت غذایی و انرژی، آزادی همه زندانیان، احیای تمامیت ارضی اوکراین، خروج نیروهای روسیه و توقف خصومت‌ها، بازگشت عدالت، جلوگیری از تنش، ایجاد پایان جنگ.

چهار: اردوغان چه گفت؟ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در نشست امنیت غذایی و انرژی گفت: جهان با احتمال بحران در تهیه برنج همانند گندم، روغن آفتابگردان و ذرت مواجه است. وی با تاکید بر نقش ترکیه در کوریدور غلات گفت: ما باید اقداماتی انجام دهیم تا غلات صادراتی را به مناطق کمتر توسعه یافته به‌ویژه آفریقا برسانیم. اردوغان با اشاره افزایش تقاضا، وخامت وضعیت زنجیره تامین مواد خام، افزایش قیمت کالاها و کمبود مواد خام در جهان هشدار داد: بازار جهانی کود نیز باید هر چه سریع‌تر به ثبات برسد، در غیر این صورت سال آینده با بحران غذایی بزرگتری مواجه خواهیم شد.

پنج: از بیانیه پایانی چه خبر؟ بر اساس نسخه‌ای که رویترز مشاهده کرده، در پیش‌نویس بیانیه ۱۶صفحه‌ای گروه ۲۰ آمده است: «بیشتر اعضا جنگ در اوکراین را به‌شدت محکوم و تاکید کردند که این جنگ به رنج انسانی عظیم و تشدید شکنندگی موجود در اقتصاد جهانی منجر می‌شود.» به نظر می‌رسد این پیش‌نویس را همه رهبران حاضر در نشست امضا نکرده‌اند و به احتمال زیاد با مخالفت روسیه روبه‌رو خواهد شد. برخی از دیپلمات‌ها گفته‌اند که تصمیم‌گیری در مورد این قطعنامه تا قبل از روز چهارشنبه بعید است.

کدخبر: ۴۸۸۷۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر