کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۲۱۷
تاریخ خبر:

در‌ سومین روز حمله ترکیه‌ به‌سوریه چه گذشت؟

روزنامه هفت صبح | دیروز و در سومین روز حمله ارتش ترکیه و شورشیان متحد آنکارا به مواضع کردها در شمال سوریه، هواپیماهای جنگی و توپخانه‌های ترکیه مواضع کردها را به‌شدت هدف قرار دادند. به گزارش خبرگزاری‌ها، این حملات منجر به کشته شدن صدها نفر شد. بنا بر اعلام وزارت دفاع ترکیه دست‌کم ۳۴۲تن از نیروهای کرد در جریان این عملیات کشته شده‌اند؛ پیش از این نیروهای دموکراتیک سوریه از کشته شدن ۲۲ تن از نظامیان این گروه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه خبر داده بود.

در پی این حملات، ده‌ها هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه‌های‌شان و فرار از منطقه شدند. بنا بر اعلام برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، تنها در «تل ابیاد» و «العین» در پی افزایش خشونت‌ها بیش از ۷۰ هزار نفر از ساکنان آواره شده‌اند. برنامه جهانی غذا همچنین هشدار داده است که ضروریست سازمان ملل برای کمک به ۶۵۰ هزار نفر که در مناطقی در شمال‌شرق سوریه ساکن هستند، دسترسی داشته باشد.

*** پزشکان بدون مرز: عملیات ترکیه باعث تعطیلی بیمارستان‌ها شده است
سازمان بین‌المللی پزشکان بدون مرز اعلام کرد ‌ عملیات ترکیه علاوه بر آواره کردن هزاران نفر، باعث تعطیلی شماری از بیمارستان‌های اصلی در شمال سوریه شده است. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این سازمان ارائه خدمات درمانی خود به مردم را آغاز کرده است ‌ آوارگی‌ها و زخمی‌های حاصل از این درگیری‌ها فشار بیشتری بر منابع محدود بیمارستان‌ها وارد کرده است.» به گفته این سازمان بین‌المللی به دلیل گلوله‌باران‌ها، بیمارستان اصلی تحت حمایت آنها در شهر مرزی «تل ابیاد» به ناچار بسته شده ‌ و بیشتر کادر پزشکی به همراه خانواده‌های‌شان این مناطق را ترک کرده‌اند. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه نیز اعلام کرد ‌ این عملیات «با موفقیت» و طبق برنامه ادامه دارد.

*** واکنش ولادیمیر پوتین به عملیات ترکیه
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هشدار داد ‌ حملات ترکیه می‌تواند باعث شود ستیزه‌جویان داعش که در شمال سوریه زندانی هستند، از زندان فرار کنند. پوتین در جریان سفر به ترکمنستان با اشاره به اینکه کردهایی که هزاران داعشی را در زندان‌ها نگه داشته بودند، اکنون در حال ترک این مناطق هستند، گفت: «مطمئن نیستم آیا ارتش سوریه می‌تواند هر چه سریع‌تر این وضعیت را کنترل کند یا خیر. این یک تهدید واقعی برای ماست.

قرار است زندانیان داعشی به کجا منتقل شوند و چگونه؟ به داخل خاک سوریه یا سرزمینی دیگر؟… باید این را درک کنیم و بخش امنیت خود را فعال کنیم تا این تهدید را خنثی کنند.» درعین حال دیروز پنج کشور اروپایی سعی کردند یک قطعنامه برای محکومیت حمله ترکیه به شمال سوریه و کردها توی شورای امنیت تصویب کنند که با وتو آمریکا و روسیه مواجه شد. پیش از این آمریکا گفته بود ‌ در حال مذاکره با کردها و ترک هاست.

*** هشدار توسک درباره بحران انسانی در سوریه
در واکنش به این تحولات دونالد توسک، رئیس شورای اروپا روز جمعه اعلام کرد ترکیه باید نگرانی‌های اتحادیه اروپا را درک کند، به‌ویژه در این‌باره که عملیات آنکارا در سوریه ممکن است به یک بحران انسانی منتهی شود. آقای توسک تاکید کرد ‌ عملیات نظامی یکجانبه ترکیه در شمال سوریه «بسیار نگران کننده» است و باید متوقف شود. به گفته او نگرانی‌های امنیتی ترکیه باید از طریق سیاسی و دیپلماتیک حل شود و افزود: «ما هرگز نخواهیم پذیرفت که از پناهجویان به عنوان سلاحی علیه ما و باج‌خواهی از ما استفاده شود.

تهدید دیروز رئیس جمهور اردوغان کاملا بی‌جا بود.» رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه از اتحادیه اروپا خواست تا موضع خود را مشخص کند و تهدید کرد که اگر اتحادیه اروپا همچنان این عملیات را اشغال بنامد، «درها را باز کرده و ۳.۶ میلیون پناهجوی سوری را به اروپا می‌فرستد.» طبق توافق سال ۲۰۱۶ میلادی میان ترکیه و اتحادیه اروپا، بروکسل در ازای جلوگیری از هجوم پناهجویان به این اتحادیه، میلیاردها یورو کمک هزینه به ترکیه پرداخته است اما اردوغان می‌گوید ‌ این پول به کندی به دستش رسیده و بیش از ۴۰ میلیارد دلار از این پول نیز هزینه شده است.

*** اصرار ترکیه بر همبستگی ناتو
به گزارش یورونیوز مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در جریان یک نشست خبری در استانبول که روز جمعه با حضور به ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو تشکیل شد، بار دیگر اعلام کرد ترکیه انتظار دارد همه متحدان ناتو همبستگیِ قوی خود را با ترکیه و تهدیداتی که متوجه امنیت این کشوراست، نشان دهند. ‌ استولتنبرگ نیز اعلام کرد ‌ انتظار دارد ترکیه در جریان عملیاتش در سوریه با خویشتن‌داری عمل کند و افزود ناتو باید یک راه‌حل پایدار برای زندانیان داعش در سوریه پیدا کند.

کدخبر: ۲۸۵۲۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر