کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۶۶۲
تاریخ خبر:

در‌تصادف، مالک خودرو مسئول است یا راننده؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | پاسخ به سوالات حقوقی: از امضا کردن پشت سفته تا شکایت از آرایشگاه زنانه
این هفته در ستون پارکه به دو سوال مطرح شده از سوی مخاطبان و دو سوال مطرح شده در فضای مجازی پاسخ می‌دهیم:

* یک: مخاطبی از ما پرسیده‌اند:دوست من برای خرید ام دی اف سفته داده که من پشت آن سفته را جهت ضمانت امضا کرده‌ام.حالا دوستم حاضر به پرداخت پول طرف نیست و طرف پولش را از من می‌خواهد.چگونه می‌توانم بعد از پرداخت پول شاکی، به پول خود برسم؟

ابتدا باید تذکر بدهیم که امضای پشت سفته به عنوان ضامن طبق ماده ۲۴۹ و ۳۰۹ قانون تجارت باعث می‌شود که فرد صاحب سفته بتواند به ضامن نیز مراجعه کند و پول خود را از او بخواهد. با این حال، ضامن نیز می‌تواند با شکایت در دادگاه حقوقی، از دادگاه بخواهد مبلغی که به عنوان ضمانت از بدهکار اصلی به صاحب سفته پرداخت کرده، به او پرداخت شود.در واقع باید گفت ضمانت کردن، نوعی سازوکار حقوقی است که بدهکار مطمئن باشد که به پول خود می‌رسد و نباید اینگونه تصور کرد که با ضمانت سفته یک فرد، ضامن بدهکار واقعی می‌شود.

* دو: اگر مالک خودرو، خودرو را به فردی بدهد، برای امانت یا استفاده یا اصلا برای اینکه با آن دوری بزند و در این موقع منجر به تصادف با خودرو دیگر یا عابر و فوت آنها شود؛ آیا مالک خودرو مقصر شناخته می‌شود یا فردی که پشت فرمان بوده است؟

اصل بر این است که فردی که یک خطا را مرتکب شده،خود مسئول کارهای خود باشد بنابراین در این صورت، حتما راننده مسئول خواهد بود مگر اینکه به اصطلاح حقوقی با «سبب اقوی از مباشر» روبه‌رو شویم مثل اینکه فردی،اتومبیل خود را در اختیار یک بچه ۱۵ساله قرار دهد که گواهینامه هم نداشته است.در این صورت با توجه به اینکه سبب یعنی مالک خودرو بی‌احتیاطی کرده و خودرو را در اختیار آن کودک قرار داده،مسئول شناخته خواهد شد.

* سه: در سایت صدای وکیل، فردی پرسیده است:«موجر بعد از ۲ ماه یک نفر به نفرات اضافه کرده است. من به‌عنوان مستاجر چه‌کار باید انجام دهم؟»
احتمالا این شهروند محترم سوال خود را برعکس پرسیده‌‌اند.موجر اسم فاعل است یعنی کسی که مالک ملکی است و آن را اجاره می‌دهد.مستاجر اسم مفعول است و یعنی کسی که ملکی را اجاره می‌کند. قاعدتا در این سوال، مستاجر بعد از ۲ ماه، یک نفر را به نفرات اضافه کرده است.

و اما پاسخ سوال: اگر در قرارداد اجاره شما تعداد نفرات درج شده باشد (که معمولا درج می‌شود)، باید این مورد را با صاحب ملک هماهنگ می‌کردند و در غیر این صورت تخلف قراردادی صورت گرفته و قابل شکایت است. البته بهتر است چنین کاری صورت نگیرد و ماجرا با گفت‌وگو حل شود.

* چهار: در سایت دادراه، فردی پرسیده است:«مدتی پیش همراه دخترم و دوست او به آرایشگاهی رفتیم که کار اکستنشن مو انجام دهیم. اولا قیمتی که اعلام کرده بودند را بالاتر بردند، ثانیا برخلاف اعلام از موی طبیعی استفاده نکردند، ثالثا ۲۲۰ عدد خرید کردیم و ۱۴۰ عدد را زدند و رابعا کیفیت کار در مورد دخترم و دوست او نیز بسیار پایین و خراب است.به آرایشگاه مراجعه کردیم ولی توهین کردند. باید چه کنیم؟»
آقای وحید قاسمی، وکیل از مازندران نیز ایشان را توصیه کرده به شکایت در اتحادیه.

ما همچنین به دلیل بروز تخلفات قیمتی و نیز کم فروشی، این خانم را به شکایت از این واحد صنفی در تعزیرات نیز راهنمایی می‌کنیم. در صورت توهین نیز، امکان شکایت در دادگاه وجود دارد.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .

کدخبر: ۳۷۷۶۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر