کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۹۲۸
تاریخ خبر:

دریافت ۵۰میلیون دلار وام برای واکسن آنفلوآنزا

روزنامه هفت صبح | بانک جهانی پس از ۱۵سال از طریق سازمان بهداشت جهانی ۵۰میلیون دلار وام به ایران پرداخت کرد. موافقت با پرداخت این وام در خرداد ماه امسال و با وجود مخالفت آمریکا در هیات مدیره بانک جهانی اخذ شد. بدین ترتیب ایران توانست رابطه مالی خود با بانک جهانی را به حالت عادی بازگرداند.
ایران سال‌هاست عضو بانک جهانی است اما به واسطه قطع یا نوسان در روابط سیاسی با دولت‌های سهامدار عمده این نهاد از سال ۱۳۸۴ عملا هیچ وام جدیدی به ایران تعلق نگرفته است.

این در حالی است که ایران در طول تمامی این سال‌ها حق عضویت خود را پرداخت کرده اما نتوانسته از کمک‌های مالی این نهاد استفاده کند. البته در این مدت بانک جهانی کمک‌های فنی محدودی به ایران در برخی حوزه‌ها داشته است. پروژه اخیر با هدف کنترل بیماری کرونا در بانک جهانی به تصویب رسیده است. تصویب پروژه ۵۰ میلیون دلاری ایران در بانک جهانی علاوه بر تامین اعتبار بخش بهداشت ایران در چنین وضعیتی می‌تواند یک موفقیت سیاسی به حساب آید.

دونالد ترامپ در اوائل دوران ریاست جمهوری خود سیاست مخالفت آمریکا با درخواست‌های وام ایران از بانک جهانی را علنی کرد. او علنا از نماینده آمریکا در این نهاد خواست اجازه ندهد بانک جهانی به ایران وام بدهد. آمریکا یکی از بزرگ‌ترین سهامداران بانک جهانی است و رئیس این نهاد با نظر دولت آمریکا تعیین می‌شود.در خصوص پروژه اخیر هم آمریکا در هیات مدیره مخالف بود اما بانک جهانی با پرداخت موافقت کرد.این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول که کشورهای اروپایی در تعیین رئیس آن دست بالا را دارند هنوز با درخواست ایران برای برخورداری از کمک‌های اضطراری موافقت نکرده است.

ایران قصد دارد با استفاده از این منابع اقدام به تقویت بخش بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا کند. تهیه تجهیزات و واکسن اهداف اصلی ایران در این پروژه هستند. مقام‌های وزارت بهداشت گفته‌اند اولویت در بخش تجهیزات مناطق فقیر و کمتر توسعه یافته کشور است.گفته می‌شود با موافقت دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا «اوفک» وام ۵۰ میلیون دلاری حدود دو هفته پیش به حساب سازمان بهداشت جهانی واریز شده است. در واقع از این مسیر تحریم‌های مالی ایران را نیز دور زده است.

ایران نیز فهرست درخواست‌های خود را برای سازمان بهداشت جهانی ارسال کرده است. در فهرست درخواستی ارسال شده از سوی ایران به سازمان بهداشت جهانی گفته می‌شود در کنار تجهیزات واکسن آنفلوآنزا یکی از سفارش‌های خرید اصلی بوده است. آنفلوآنزای فصلی در ایران معمولا در پاییز شیوع پیدا می‌کند.

در سال جدید با توجه به شیوع کرونا کنترل ویروس آنفلوآنزا اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند زیرا شیوع دو ویروس به طور همزمان علاوه بر فشار بالا بر بخش درمانی می‌تواند موجب نرخ بالای مرگ شود. مسئولان سازمان بهداشت جهانی به وزارت بهداشت ایران اعلام کرده‌اند از زمان واریز وجه و نهایی شدن فهرست سفارش‌های ایران دو ماه زمان لازم دارند تا برگزاری مناقصه این درخواست‌ها را تهیه کنند. با توجه به زمان واریز وجه پیش‌بینی می‌شود اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت تا پایان شهریور به ایران برسد.

کدخبر: ۳۴۲۹۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر