کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۶۰۷۶
تاریخ خبر:

دریافت واکسن‌‌ ایمنی سالمندان را تضمین نمی‌کند!

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی | در ابتدای شروع تزریق واکسن کرونا در کشور آلمان، مقامات این کشور به‌خاطر تعداد محدود واکسنی که در اختیار داشتند،دست به اولویت‌بندی افراد ساکن در آلمان برای دریافت واکسن زدند. یکی از اولین اولویت‌ها به خانه‌های سالمندان تعلق گرفت و ساکنان این مکان‌ها که در آلمان تعدادشان هم کم نیست، خیلی زود توسط مسئولان وزارت بهداشت آلمان واکسینه شدند.

در حالی‌که تقریبا همه ساکنان خانه‌های سالمندان در آلمان دُز دوم واکسن را هم دریافت کرده‌اند و از نظر تئوری در برابر ویروس کرونا ایمن شده‌اند، شیوع مجدد این ویروس در خانه‌های سالمندان مسئولان وزارت بهداشت آلمان را متعجب کرد.پژوهشگران مجتمع پزشکی شاریته در برلین پس از تحقیق درباره علت شیوع مجدد ویروس در بین افراد حاضر در خانه سالمندان دریافتند که سیستم ایمنی افراد سالخورده نسبت به تاثیر واکسن واکنش آرام‌تری نشان می‌دهد و سیستم ایمنی این افراد نسبت به جوانان در مدت زمان طولانی‌تری مقاوم خواهد شد.

در یکی از آسایشگاه‌های سالمندانی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته بود، ۱۶ ساکن سالخورده و ۱۱ نفر پرسنل که همه هر دو دُز واکسن را دریافت کرده بودند، به بیماری کرونا مبتلا شدند، چهار سالمندی که تنها یک دُز از واکسن به آنها تزریق شده بود هم به بیماری مبتلا شدند و شدت بیماری آنها به حدی بود که برای تکمیل درمان آنها را به بیمارستان منتقل کردند.

از طرفی وجود واکسن باعث شد که همه این افراد از خطر مرگ در اثر بیماری کرونا رهایی یابند و سلامت خود را به دست بیاورند‌ اما از طرف دیگر می‌توان تاثیر واکسن در بدن افراد سالخورده را کمتر از تاثیر آن بر جوانان دانست. پژوهش بعدی سنجش میزان پادتن در بدن افراد پس از دریافت واکسن بود.

پژوهشگران شاریته میان بیماران سالمند بالای ۷۰سال و تعدادی از افراد با میانگین سنی ۳۴سال به سنجش میزان پادتن موجود در خون سه هفته بعد از تزریق دُز اول واکسن پرداختند و به این نتیجه رسیدند که در بدن حدود ۸۷درصد از جوان‌ترها پادتن تشکیل شده بود، در حالی‌که تنها در بدن ۳۱درصد از سالمندان در این مدت پادتن به‌وجود آمده بود. یک‌ماه پس از تزریق دُز دوم واکسن تقریبا همه جوان‌ها (حدود ۹۹ درصد) در برابر این ویروس ایمن شده ‌ و از بین سالمندان هم ۹۱ درصد آنها به این وضعیت رسیده بودند.

سپس پژوهشگران به این جمع‌بندی رسیدند که پس از تزریق واکسن، سیستم ایمنی بدن سالخوردگان در مقایسه با جوانان با سرعت کمتری واکنش نشان می‌دهد. نتایج این پژوهش باعث افزایش تدابیر بهداشتی در مواجهه جوانان با سالمندان شد. ضمن اینکه تصمیم بر این شد که واکسن دیگری هم در میان‌مدت به‌عنوان واکسن تکمیلی به افراد مسن‌تر تزریق شود تا سطح حفاظت آنها در برابر ویروس بهبود پیدا کند.

کدخبر: ۳۹۶۰۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر