کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۸۴۶
تاریخ خبر:

درگیری سوریه و ترکیه در ادلب‌ به کجا می‌رسد؟

روزنامه هفت صبح | در حالی که به نظر می‌رسید اردوغان دست از سر سوریه برداشته‌ اما این روزها خاک سوریه صحنه درگیری شدید میان دو کشور شده است. ترکیه می‌گوید ابتدا سربازان اسد بودند که با حمله به سربازان ترکیه آتش درگیری را برافروختند. این درگیری‌ها بعد از آن آغاز شد که ترکیه یک کاروان بزرگ نظامی را راهی ادلب کرد.

با این حال وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌اش گفته است اعزام نیروهایش را از پیش به دمشق اطلاع داده بود. بخش‌هایی از استان ادلب آخرین پایگاه‌های مخالفان مسلح حکومت بشار اسد در سوریه است. اردوغان از روسیه خواسته که در این درگیری طرف ترکیه را بگیرد. بر اساس توافقی بین ترکیه و روسیه، ارتش ترکیه ۱۲ پاسگاه «نظارت بر آتش‌بس» در ادلب و بخش‌هایی از حلب برپا کرده و حالا اردوغان می‌گوید ‌ این پایگاه‌ها از سوی ارتش سوریه مورد تعرض قرار گرفته است.

برخی از کارشناسان از اتفاقات اخیر در ترکیه به عنوان آغازی برپایان روند آستانه یاد می‌کنند و معتقدند افزایش تنش‌ها میان دمشق و آنکارا به ضرر روند صلح تمام خواهد شد. در عین حال انتظار می‌رود ‌ این درگیری‌ها، تنش میان دو کشور را بسیار بیشتر از قبل کند. پیش از این به نظر می‌رسید ‌ اردوغان بالاخره با اسد و ارتش او کنار امده است.

* یک: در جریان پیشروی نیروهای ارتش سوریه در منطقه ادلب چهار سرباز ترکیه کشته و ۹ نفر دیگر مجروح شده‌اند. ترکیه نیز در واکنش به این حمله اقدام به بمباران هوایی مواضع ارتش سوریه کرده و خبر از کشته شدن ۳۵ سرباز سوری داده است. تنش در شهر ادلب و مناطق پیرامونی آن رو به افزایش است.

ارتش سوریه در همراهی با روسیه اقدام به پیشروی در ادلب کرده است. هدف از این عملیات نظامی، سرکوب آخرین گروه‌های وابسته به شورشیان سوری اعلام شده. خبرگزاری آناتولی، روز دوشنبه ۱۴ بهمن (سوم فوریه) به نقل از وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده است که در جریان حملات هوایی و پرتاب خمپاره توسط سربازان ارتش سوریه، چهار سرباز ترکیه کشته شده‌اند. افزون بر آن، گفته می‌شود ‌ ۹ سرباز دیگر این کشور در جریان این حملات مجروح شده‌اند. وضعیت جسمانی یکی از مجروحان وخیم گزارش شده است.

* دو: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به حملات ارتش سوریه به ادلب از حمله هوایی به شماری از مواضع ارتش سوریه در این منطقه خبر داده و آن را «پاسخ محکم» ارتش ترکیه به این حملات اعلام کرده است. وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده است که در جریان این حملات هوایی، ۳۵ سرباز ارتش سوریه کشته ‌شده‌اند.

خبر کشته شدن این تعداد سرباز ارتش سوریه توسط رئیس جمهوری ترکیه نیز اعلام شده است. این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر سوریه تعداد کشته شدگان ارتش سوریه را کمتر از ادعای اردوغان اعلام کرده است. بر اساس خبری که از سوی این مرکز منتشر شده، در جریان حملات هوایی ترکیه به مواضع ارتش سوریه، شش سرباز سوری کشته و بیش از ۲۰ سرباز دیگر مجروح شد‌ه‌اند.

* سه: وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده ‌ ‌ ارتش سوریه از مواضع و مکان استقرار سربازان ترکیه در منطقه ادلب مطلع بوده و به‌رغم آن اقدام به این حملات کرده است. نیروهای نظامی وابسته به دولت بشار اسد با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه مناطق وسیعی در ادلب را از شورشیان پس گرفته‌اند. خبرگزاری رویترز روز دوشنبه سوم فوریه با انتشار گزارشی از استانبول اعلام کرده ‌ شهر مهم معره نعمان نیز به تصرف ارتش سوریه در آمده است.

ابراهیم کالین، سخنگوی دولت ترکیه حملات هوایی ارتش این کشور به مواضع ارتش سوریه را واکنشی به کشته شدن چهار سرباز ترکیه در اثر حملات ارتش سوریه اعلام کرد. وزارت دفاع ترکیه نیز اعلام کرده بود ‌ حضور و استقرار نیروهای نظامی این کشور در ادلب با هدف کاهش تنش و برای جلوگیری از درگیری در این منطقه صورت گرفته است. وزارت دفاع ترکیه همچنین اعلام کرده ‌ مواضع و محل استقرار نیروهای ترکیه در ادلب از پیش با نیروهای نظامی روسیه و از این طریق با ارتش سوریه هماهنگ شده بود.

کدخبر: ۳۰۷۸۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر