کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۴۵۸
تاریخ خبر:

اختلاف آمریکا و ترکیه ‌بر سر کردها

روزنامه هفت صبح | ترکیه اصرار دارد تا شرق فرات را از پ.ک.ک پاکسازی کند و در این مسیر مقابل آمریکا ایستاده است. اردوغان از حمایت ایالات متحده از کردهای سوریه عصبانی است و می‌کوشد تا شمال سوریه را پاکسازی کند. از سوی دیگر آمریکا هنوز دست‌بردار حمایت از کردهای سوریه نیست اما بسیاری از ناظران می‌گویند در آخر ترامپ، اردوغان را انتخاب خواهد کرد. اینجا در مورد بحث‌های اخیر دو کشور بر سر شرق فرات و کردهای سوریه بیشتر بخوانید:

* یک: آلدار خلیل، عضو شورای اجرایی جنبشی موسوم به جامعه دموکراتیک کردهای سوریه (TEV-DEM) در گفت‌وگو با دویچه‌وله ترکی با اشاره به تداوم تهدیدات ترکیه برای حمله نظامی به کردستان سوریه گفت:«ترکیه پیشنهاد گفت‌وگوی سه‌جانبه آمریکا - ترکیه - کردهای سوریه را رد کرده است.» او توضیح داد:«در خصوص توافق آمریکا و ترکیه که در آنکارا به دست آمده، ‌ سه ماده مورد توافق واقع شده است:

انجام سریع تدابیر لازم برای رفع نگرانی‌های امنیتی ترکیه، هماهنگی و همکاری دو جانبه برای تاسیس منطقه امن و ایجاد هرچه سریع‌تر مرکز عملیات مشترک به منظور مدیریت تاسیس منطقه امن و تلاش برای ایجاد کریدور صلح در آن منطقه جهت بازگشت پناهندگان سوری در خاک ترکیه. ما نیز در خصوص اینکه بخشی از این دیالوگ باشیم پیشنهاد دادیم. چنین به نظر می‌رسد که پیشنهاد ما برای گفت‌وگوی سه‌جانبه مورد توافق ترکیه واقع نشده است.»

* دو: وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۱۸ مرداد در پیامی در توئیتر از پیشرفت در مذاکرات اخیر بین واشنگتن و آنکارا با هدف ایجاد یک ساز و کار پایدار جهت تامین امنیت مناطق شمال شرقی سوریه خبر داده بود. مایک پمپئو در این پیام نوشت:«خوشحالم که مذاکرات ایالات متحده و ترکیه به پیشرفت مهمی به سوی ایجاد یک سازوکار امنیتی پایدار برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی مشترک‌مان در شمال شرقی سوریه انجامیده است. ایجاد یک منطقه امن، گامی بزرگ در جهت دستیابی به صلح و امنیت خواهد بود.» آمریکا و ترکیه پیشتر اعلام کرده بودند ‌ بر سر تشکیل یک مرکز هماهنگی برای ایجاد این منطقه امن، به توافق رسیده‌اند.

روز یکشنبه هم وزارت دفاع ترکیه طی اطلاعیه ای اعلام کرد:«در چارچوب زمینه‌سازی برای تشکیل مرکز اقدام مشترک جهت ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، هیات شش نفره از آمریکا به شانلی‌اورفا آمدند.» در این اطلاعیه همچنین آمده است:«فعالیت‌ها در مرکز اقدام مشترک جهت ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، در روزهای پیش‌رو آغاز خواهد شد.» خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی «تی‌آرتی خبر» پیرامون ایجاد منطقه امن در شمال سوریه با همکاری آمریکا گفت:«با راه‌اندازی مرکز فرماندهی مشترک، اقداماتی برای انجام عملیات در روزهای آینده آغاز خواهد شد. »

* سه: روز دوشنبه اما ترکیه فرکانس متفاوتی فرستاد. وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، آنکارا به هر قیمتی تروریست‌های پ‌.ک‌.ک را از مناطق شرق فرات نظیر عفرین و جرابلس سوریه پاکسازی می‌کند.به گزارش آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد: ترکیه به آمریکا اجازه نخواهد داد تا روند عملیات در شرق فرات همانند آنچه آنها در منبج انجام دادند،‌ متوقف شود. آمریکا وظیفه خود را در اجرای این نقشه‌ راه که با یکدیگر بر سر آن توافق کردیم، انجام نداده است.

چاووش‌اوغلو در ادامه گفت،‌ ترکیه با آمریکا یا بدون آن، شرق فرات را پاکسازی خواهد کرد. توافق منبج میان ترکیه و آمریکا روی خروج پ‌.ک‌.ک از این شهر برای تثبیت وضعیت این منطقه متمرکز بوده است. منبج شهری واقع در شمال استان حلب سوریه است. به نظر می‌رسد ‌ برای ترکیه موضوع کردهای سوریه بیش از آنچه ‌ آمریکایی‌ها حدس می‌زدند اهمیت دارد و دولت این کشور تلاش می‌کند تا نشان دهد در مورد این منطقه منتظر آمریکا نیست تا با این اقدام آمریکا را مجبور به حمایت از این مسیر کند.

کدخبر: ۲۷۴۴۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر