کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۹۸۹
تاریخ خبر:

چرا تراکتورسازی نمی‌تواند گلزنی کند؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | تراکتور با تساوی خانگی مقابل پیکان در هفته بیست و هفتم، ۴۶ امتیازی شد و موقتا به رده دوم جدول صعود کرد اما با توجه به بازی‌های دیشب، ممکن است تا رده پنجم سقوط کند و در ادامه شانس کسب سهمیه آسیا را از دست بدهد. تراکتور در بازی مقابل پیکان چند فرصت خوب گلزنی را از دست داد و گزارشگر تبریزی بازی، بارها از دست بسته ساکت الهامی در خط حمله و نداشتن مهاجم خوب و گلزن حرف زد. اما آیا واقعا دست تراکتور و مربیانش در خط حمله در لیگ نوزدهم بسته بود؟

آمار نشان می‌دهد که تراکتور در لیگ نوزدهم یکی از بدترین ادوار خود را از نظر گلزنی در لیگ‌های برتر پشت سر می‌گذارد. این تیم بعد از ۲۷ بازی ۲۹ گل زده است. یعنی حدود یک گل زده در هر بازی! این در حالی است که استقلال تا قبل از بازی دیشب مقابل سپاهان ۴۶، پرسپولیس ۳۹ و سپاهان ۳۵ گل زده بودند.

*** بر سر یکی از هجومی‌ترین تیم‌های لیگ برتر چه آمده؟
تراکتور در بیشتر ادوار قبلی لیگ برتر جزو بهترین‌ها در فاز هجومی بوده است. در لیگ یازدهم تراکتور با ۵۷ گل زده، بعد از استقلال ۵۸ گله، دومین خط حمله خطرناک لیگ برتر بود. این تیم در لیگ دوازدهم هم ۵۵ گل زد و بعد از پرسپولیس ۶۰ گله، دومین تیم گلزن لیگ بود. در لیگ سیزدهم تراکتور با اینکه در نهایت در رده ششم جدول قرار گرفت اما ۳۹ گل زد و تراکتور فعلی، اگر می‌خواهد حداقل به این رکورد برسد، باید در سه بازی بعدی خود ۱۰ گل بزند.

در لیگ چهاردهم که تراکتور قهرمانی را در جمعه سیاه تبریز از دست داد، ۵۸ گل زد و با اختلاف هجومی‌ترین تیم لیگ برتر بود. در لیگ پانزدهم هم تراکتور ۴۳ گل زد و بعد از پرسپولیس ۵۰ گله دومین خط حمله خطرناک لیگ را در اختیار داشت. در لیگ شانزدهم هم تراکتور ۳۸ گل زد اما در لیگ هفدهم که از جذب بازیکن محروم بود، با تیمی جوان در رقابت‌ها حاضر شد و فقط ۲۸ گل زد و در رده دهم جدول قرار گرفت. این بدترین آمار این تیم در ادوار مختلف لیگ برتر پس از بازگشت به این مسابقات است.

تراکتور در لیگ هجدهم هم موفق به زدن ۴۲ گل شد. در مجموع در بیشتر ادوار اخیر لیگ برتر، نام این تیم در بین تیم‌هایی دیده می‌شود که بیشترین گل‌ها را زده‌اند. اما در لیگ نوزدهم خبری از چنین آماری نیست. تراکتور در نیم‌فصل اول فقط در چهار بازی موفق به گلزنی نشد اما در حالی که نیم‌فصل دوم هنوز تمام نشده، شش بازی دیگر به بازی‌های بدون گل زده این تیم اضافه شده است! در واقع تراکتور تا امروز در ۱۰ بازی موفق به باز کردن دروازه حریفان خود نشده است!

*** پس این همه مهاجم کجا هستند؟
در لیگ نوزدهم تراکتور تیم قدرتمند و پرستاره‌ای را راهی مسابقات کرد. این تیم مصطفی دنیزلی را هم به عنوان سرمربی انتخاب کرد و پس از رد کردن مهاجمان دردسرسازی مثل آنتونی استوکس و هری لی اروین، چند مهاجم خوب خارجی و داخلی را جذب کرد. ساسان انصاری، رضا شکاری و محمدرضا آزادی مهاجمان داخلی این تیم بودند و کوین فورچونه، عکاشه حمزاوی و مازولا مهاجمان خارجی این تیم در لیگ نوزدهم بودند.

درباره فورچونه همین بس که به ادعای رسانه‌های وابسته به خود باشگاه تراکتور، او گران‌ترین خرید خارجی تاریخ لیگ برتر ایران بود و مستقیما از لیگ فرانسه و تیم تروا به تراکتور پیوست. عکاشه حمزاوی هم که سابقه بازی در تیم ملی الجزایر را دارد، به عنوان یک مهاجم گلزن جذب شد. رضا شکاری مهاجم تیم ملی امید ایران هم در حالی که در آستانه پیوستن به پرسپولیس بود توسط تراکتوری‌ها هایجک شد!

ساسان انصاری هم که نیازی به تعریف ندارد! با چنین مهاجمانی قاعدتا تراکتور نه‌تنها باید گل‌های زیادی می‌زد بلکه حتی می‌توانست رکورد گلزنی در ادوار مختلف لیگ برتر را هم بشکند. به خصوص اینکه پشت سر این مهاجمان، بازیکنانی مثل مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و احسان حاج‌صفی هم قرار داشتند. اما حالا وضعیت به شکلی است که گزارشگر تبریزی از دست‌های بسته تراکتور در خط حمله می‌گوید!

*** آمار اسفناک!
تراکتور در حالی این فصل ۲۹ گل زده دارد که تعداد گل‌های مهاجمان این تیم هنوز دو رقمی نشده است؛ ساسان انصاری (۵)، محمدرضا آزادی (۲)، کوین فورچونه (۱) و عکاشه حمزاوی (۱). نکته جالب اینکه انصاری در حالی برترین مهاجم فصل تراکتور است که پست تخصصی‌اش مهاجم نوک نیست و به عنوان مهاجم سایه نقش‌آفرینی می‌کند. طعنه‌آمیز هم اینکه احسان حاج‌صفی با پنج گل بهترین گلزن این تیم است و رضا اسدی که در پست هافبک دفاعی و دفاع وسط بازی می‌کند، چهار گله است!

در فصل جاری دو مهاجم خارجی تراکتور یعنی فورچونه و حمزاوی هم شرایط خاصی داشته‌اند. فورچونه به عنوان «گران‌ترین خرید تاریخ لیگ برتر» از سوی باشگاه تراکتور معرفی شد و همه در انتظار ظهور آقای گلی چون لوسیانو ادینیو بودند اما او شرایط مناسب را پیدا نکرد و در نهایت درخواست جدایی داد و به فرانسه رفت و ظاهرا به اوسر پیوسته است! عکاشه حمزاوی نیز پس از شیوع ویروس کرونا به کشورش الجزایر رفت و دیگر به ایران برنگشت.

محمدرضا آزادی، سبحان خاقانی، علی سبحانی و مهدی ببری مهاجمان بومی تراکتور هستند که تاکنون درخششی از خود نشان نداده‌اند. آزادی که فرصت بیشتری از بقیه داشته، دو گل زد که یکی برابر استقلال بود اما پس از آن به قدری کم‌فروغ ظاهر شد که حتی از سوی هواداران هم مورد انتقاد قرار گرفت. او پیش‌تر به عنوان جوان‌ترین گلزن تاریخ تراکتور لقب دیبالا را هم از هواداران این تیم گرفته بود اما بعد از لیگ شانزدهم دچار افت شده و تا حالا هرگز در حد و اندازه تعریف‌ها نشان نداده است. سه بازیکن دیگر هم به نظر در تمرینات سطحی را ارائه کرده‌اند که هنوز کادر فنی مجاب به استفاده از آنها نشده است.

*** موضوع فقط «دستِ بسته» نیست!
به نظر می‌رسد پس از جدایی آنتونی استوکس که در میانه‌های لیگ هجدهم تا آستانه آقای گلی نیز پیش رفت، تراکتور دچار فقر گلزنی شده و مدیران این باشگاه باید برای فصل آینده فکری نو کنند. واقعیت این است که بسته بودن دست مربیان تراکتور در خط حمله دلیل اصلی ناکامی این تیم در گلزنی نیست. می‌توان به تاکتیک‌های مربیان این تیم یعنی دنیزلی و الهامی هم ایراداتی گرفت. می‌توان مدیریت این باشگاه را هم به دلیل ناتوانی در مدیریت بازیکنان خارجی مثل فورچونه، مازولا و حمزاوی سرزنش کرد.

در واقع حتی می‌توان گفت «دست‌های بسته الهامی» ادعای درستی درباره دلیل ناکامی تراکتور در گلزنی نیست. این تیم همین حالا هم با شکاری و انصاری زوج خطرناکی در خط حمله دارد که هر کدام از آنها می‌توانند در هر تیمی مدعی آقای گلی باشند. شاید اگر الهامی با سیستم و تاکتیک دیگری تیمش را روانه میدان می‌کرد، امروز هم خود تراکتور در جدول موقعیت بهتری داشت و هم خط حمله این تیم گل‌های بیشتری به ثمر می‌رساند.

کدخبر: ۳۴۲۹۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر