کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۷۶۴۸
تاریخ خبر:

امید به درمان جدید سرطان با تزریق نانو سرنگی

دانشمندان موسسه "مکس پلانک" توانستند از قابلیت باکتری‌های خطرناک برای آلوده کردن و نابودی سلول‌های بدن استفاده کنند و آنها را برای رساندن دارو به سلول‌ها به خدمت بگیرند.

درمان سرطان با تزریق نانو سرنگی

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ،در حالی که بسیاری از باکتری‌ها برای ما مفید هستند، می‌توانند موجودات کوچک موذی نیز باشند. بدین صورت که برخی از آنها از سرنگ‌های ریز برای تزریق سموم به سلول‌های میزبان خود استفاده می‌کنند.

اکنون محققان موسسه "مکس پلانک"(Max Planck) با جابجایی این سموم با سایر مواد شیمیایی مانند داروها، راهی برای استفاده از عارضه به نفع انسان پیدا کرده‌اند.

بسیاری از باکتری‌ها از جمله "ای.کولی"(E. coli) و "یرسینیا"(Yersinia) -خانواده باکتریایی که باعث طاعون می‌شود- با استفاده از این مکانیسم سرنگی، سلول‌های میزبان خود را آلوده می‌کنند. این باکتری‌ها بر روی یک سلول می‌چسبند، سپس یک تونل از طریق غشای محافظ سلول ایجاد می‌کنند و پروتئین سمی را به مرکز آسیب پذیر سلول منتقل می‌کنند و معمولاً طی چند دقیقه آن را می‌کشند.

محققان موسسه مکس پلانک قبلاً این فرآیند را با استفاده از میکروسکوپ کریو-الکترون مورد بررسی قرار داده بودند. همانطور که از نام آن پیداست، شامل خنک کردن نمونه‌ها تا دمای کریوژنیک و سپس بررسی آنها از طریق میکروسکوپ‌های الکترونی قدرتمند است. این روش به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا ساختار این پروتئین‌ها را در فضای سه بعدی و با وضوح بالا ببینند.

محققان برای این مطالعه جدید تحقیق کردند که آیا می‌توانند این پروتئین‌های سمی را با چیزی کمی سودمندتر جایگزین کنند یا خیر و در نهایت با طی کردن سه مرحله موفق شدند.

در مرحله اول نیز، پروتئین باید از اندازه معینی برخوردار باشد تا پایدار بماند. ثانیاً آنها باید بار مثبت داشته باشند و سوم هم اینکه آنها نمی‌توانند با مولکول‌هایی که کپسول تشکیل دهنده بار را تشکیل می‌دهند، در تعامل باشند.

کدخبر: ۲۹۷۶۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر