کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۴۱۴۶
تاریخ خبر:

درس‌های حافظیه برای فرهاد مجیدی

روزنامه هفت صبح | از دست رفتن پیروزی مقابل فجر آن هم با گل دقیقه ۹۵ و با اشتباه مدافعان و دروازه‌بان، برای استقلالی‌ها دردناک بود و با باخت سپاهان به ذوب‌آهن دردناک‎تر هم شد. آبی‌ها اگر فجر را می‌بردند، می‌توانستند با حاشیه‌ای امن، شاید تا دربی صدرنشین لیگ برتر باقی بمانند.تساوی دقایق پایانی استقلال مقابل فجر‌سپاسی در شیراز باعث شد که فرهاد مجیدی نتواند به دو رکورد مهم برسد. اولین رکوردی که مجیدی آن را از دست داد، رقم نخوردن بهترین شروع تاریخ استقلال در لیگ برتر به دست تیم فرهاد مجیدی است و تا امروز سابقه نداشته که استقلال بتواند در لیگ برتر هر چهار بازی ابتدایی‌اش را با پیروزی پشت سر بگذارد.

جدا از این مسئله، فرهاد مجیدی نتوانست به رکورد تیم صمد مرفاوی برسد. فرهاد که با سه پیروزی متوالی توانسته بود در کنار مرفاوی بهترین رکورد استقلال در شروع لیگ را ثبت کند (تیم مرفاوی در لیگ ششم، سه بازی ابتدایی‌اش را برده بود) می‌توانست با مرفاوی در زمینه یک رکورد دیگر هم برابر شود اما گل سیروان قربانی اجازه این کار را به تیم او نداد.

بهترین شروع استقلال در لیگ برتر، به لحاظ دفاعی، به فصل نهم که استقلال در هفته اول با یک گل سپاهان را شکست داد و در هفته دوم هم مقابل فجرسپاسی در شیراز به تساوی بدون گل رسید. استقلال در آن فصل، تا پایان هفته چهارم هیچ گلی دریافت نکرد و جلوی فولاد در هفته سوم و ملوان در هفته چهارم هم موفق به کلین‌شیت شد و این فرصت را در شیراز داشت که چهارمین کلین‌شیت متوالی‌اش را ثبت کند اما این اتفاق رخ نداد.

فعلا خبری از ترکیب ثابت نیست
با گذشت چهار هفته از بازی‌های لیگ، کاملا مشخص است که فرهاد مجیدی هنوز نتوانسته ترکیب اصلی تیمش را پیدا کند. البته این موضوع درباره دروازه‌بان و خط دفاع استقلال صدق نمی‌کند. مجیدی در این خطوط به ترکیب ایده‌آلش دست یافته و جواب هم گرفته است اما در خط هافبک و حمله، همچنان خبری از ثبات نیست.

ترکیب خط هافبک استقلال مقابل فجر در هجومی‌ترین حالت ممکن قرار داشت. آنها چند الگوی کلی برای چینش مهره‌های میانی خود دارند. برای مثال در دیدار مقابل تراکتور از مهدی مهدی‌پور روزبه چشمی و آرش رضاوند استفاده کردند که در میان آنها مهره میانی صرفا هجومی‌ای دیده نمی‌شد یا در بازی اول از زبیر نیک‌نفس، آرش رضاوند و امیرحسین حسین‌زاده استفاده کردند و پس از اینکه فرهاد مجیدی متوجه شد که زبیر نیک‌نفس آنطور که باید و شاید نمی‌تواند استقلال را به سمت جلو سوق دهد او را نیمکت‌نشین کرد و برای بازی‌های بعدی دست به تغییر زد.

اما مقابل فجر نه خبری از زبیر نیک‌نفس بود و نه خبری از روزبه چشمی که تنها هافبک دفاعی‌های استقلال هستند، مجیدی مقابل فجر با مهدی مهدی‌پور، آرش رضاوند و امین قاسمی‌نژاد که در مقاطعی از بازی به خط هافبک تیم اضافه می‌شد کمربند میانی خود را بسته بود و پیش‌بینی هم می‌شد که استقلال با تمام توان هجومی وارد دیدار شود‌ اما به دلیل کیفیت بد چمن مسابقه تیم استقلال خیلی نتوانست از این ترکیب هجومی میانه زمین خود استفاده کند و این چیزی به جز سرخوردگی مهره‌های هجومی‌اش به همراه نداشت.

سردرگمی ژستد
پس از صحبت در مورد خط میانی استقلال و خط حمله می‌رسیم جایی که رودی ژستد برای اولین بار در ترکیب استقلال قرار گرفته بود، آن هم تقریبا پس از کمتر از یک هفته که این بازیکن به تمرینات تیم اضافه شده بود. همانطور هم که دیدیم در طول بازی ژستد به هیچ عنوان نتوانست صاحب موقعیت شود و خودش را در موقعیت قرار دهد .

بخش زیادی از این قضیه به مختل شدن فرآیند بازیسازی استقلال و چمن بد زمین هم برمی‌گردد و بخش دیگرش هم همین حضور کم ژستد در تمرینات تیم بوده است. در تمام موقعیت‌های استقلال ژستد در طرف مخالف توپ قرار داشت و معمولا یامگا در موقعیت قرار می‌گرفت. فرهاد مجیدی برای بازی‌های آینده باید در شرح وظایف مهاجم فرانسوی-بنینی خود تجدید نظر کند تا خرید خارجی از همین ابتدا زیر فشار رسانه‌ای و عملکرد کمرنگ خود نرود.

حق امین نیمکت‌نشینی نیست
نکته دیگر عملکرد خوب امین قاسمی‌نژاد در مقابل فجر بود. او که برای اولین بار در فصل جدید در ترکیب اصلی استقلال قرار گرفته بود، نشان داد که مجیدی باید از او بیشتر از اینها استفاده کند. پاس خوب و قبل از آن مکث هوشمندانه‌اش برای رسیدن یامگا به بهترین نقطه ممکن، بهترین فرصت گلزنی استقلال را ایجاد کرد. موقعیتی که روی یک کار تیمی و تمرین شده به دست آمد و البته به دلیل خرابی زمین چمن دیگر تکرار نشد. قاسمی‌نژاد چند بار دیگر در حملات استقلال به خوبی فضاسازی و ایجاد موقعیت کرد و اگر یامگا خودخواه نبود، شاید می‌توانست در نیمه دوم دروازه فجر را باز کند. قاسمی‌نژاد با وجود سن و سال بالا، در این استقلال که بازیکن خلاق و تکنیکی و پا به توپ ندارد، می‌تواند یک مهره تعیین‌کننده و موثر باشد.

بازگشت به موقع منصوریان
دیروز دو بازی از هفته چهارم لیگ برتر از ساعت ۱۶ آغاز شد. در یکی از این بازی‌ها، نساجی در قائمشهر میزبان تیم بحران‌زده و بدون امتیاز صنعت‌نفت آبادان بود. حضور منصوریان روی نیمکت برای اولین بار در این فصل، خوش‌یمن بود و آبادانی‌ها توانستند با ارائه یک بازی خوب، میزبان‌شان را که اتفاقا در لیگ بیست و یکم تیم خوبی هم نشان داده، با دو گل شکست بدهند. حالا منصوریان و صنعت‌نفت با اعتماد به نفس بیشتری می‌توانند به کارشان در لیگ برتر ادامه دهند. دیگر بازی دیروز بین مس رفسنجان و آلومینیوم اراک هم با تساوی بدون گل به پایان رسید.

کدخبر: ۴۲۴۱۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر