کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۴۲۵۸
تاریخ خبر:

درس‌هایی که ‌‌این هفته باید از بورس یاد بگیرید

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | بورس هفته سبزرنگی را پشت‌سر گذاشت. در طول پنج روز کاری شاخص کل حدود ۳۹هزار واحد افزایش پیدا کرد و از محدوده یک میلیون و ۱۰۹هزار به یک میلیون و ۱۴۸هزار واحد رسید. موردی که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در بورس ظرف یک هفته گذشته به‌طور متوسط ۳٫۵درصد بازدهی داشته است.

در این مدت گروه‌های مختلف عموما عملکرد خوبی از خود به‌جا گذشتند و در آخرین روز کاری هفته ارزش صف‌های فروش برای اولین‌بار در سال ۱۴۰۰ به کمتر از چهار هزار میلیارد تومان و تعداد صف‌های فروش به کمتر از ۴۰درصد بازار سرمایه رسید. چهارشنبه بیشتر از نصف نمادهای بازار سبزپوش بودند، در حالیکه پیش از این در بهترین حالت نهایتا ۳۰ یا ۴۰درصد نمادها با روند صعودی شاخص همراهی می‌کردند. هفته سبز بورس برای من هم خوشایند بود.

چراکه در پنج روز کاری توانستم ۴٫۱درصد سود کنم که این رقم بالاتر از رشد شاخص کل است و برای همین به شخصه از عملکرد سبد چهارتایی خود راضی هستم. سبد سهام من متشکل از یک نماد صندوق ETF سهامی، یک نماد متعلق به شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، یک نماد فلزات اساسی و یک نماد محصولات شیمیایی است که هر کدام آنها در پنج روز کاری بین یک تا شش درصد بازدهی داشتند و تصمیم دارم حداقل تا دو هفته آینده آنها را نگه دارم. چراکه فکر می‌کنم شواهد از ادامه روند صعودی حکایت داشته باشد.

*** خریداران قدرتمند، روند بورس را تعیین می‌کنند
جهش شاخص کل در دو روز ابتدای هفته تا حد زیادی قابل پیش‌بینی بود. در وقایع‌نگاری هفته گذشته هم به این موضوع اشاره کردیم که نباید قدرت بالای خریداران را دست‌کم بگیریم. این موضوع با افزایش قیمت دلار همراه شد و جهش ۳۰هزار واحدی روز شنبه را رقم زد که بیشترین افزایش روزانه شاخص در سال ۱۴۰۰ به حساب می‌آید.

از دوشنبه هفته گذشته تا حالا در اغلب روزها سرانه خرید در بورس بیش از دو برابر سرانه فروش بوده و تنها در روز یکشنبه شاهد کاهش نسبی قدرت خریداران بودیم. دیروز چهارشنبه هم هر خریدار به‌طور متوسط ۲۲میلیون سهام خرید و هر فروشنده به‌طور متوسط ۹میلیون و ۷۰۰هزار تومان سهام فروخت. در چنین شرایطی که خریدارها قدرت بالایی دارند، احتمالا فروشنده‌ها در نهایت بازنده خواهند بود.

*** معجزه ارزش معاملات روزانه
ارزش معاملات روزانه بورس در روز شنبه به بیش از پنج هزار و ۲۰۰میلیارد تومان رسید. بیشترین رقم ارزش روزانه بورس در سال ۱۴۰۰ مربوط به ۱۵فروردین‌ماه است که پنج هزار میلیارد تومان سهام در بورس جابه‌جا شده بود. افزایش ارزش معاملات می‌تواند نکته مثبتی برای آینده بازار سرمایه باشد، هرچند هنوز فاصله زیادی تا حد نرمال باقی‌مانده. اگر ارزش معاملات روزانه به محدوده‌های بالاتر از هفت هزار میلیارد تومان برسد، با احتمال بیشتری می‌توانیم نسبت به ادامه روند صعودی بازار امیدوار باشیم.

*** نوبت به نمادهای کوچک و متوسط رسیده است
نمادهای شاخص‌ساز در نیمه دوم هفته عملکرد قابل قبولی نداشتند. معاملات دیروز به‌خوبی نشان می‌دهد حالا نوبت نمادهای کوچک و متوسط است تا با روند صعودی همراه شوند. چراکه دیروز نمادهای بزرگ مثل فارس، فملی، فولاد، شبندر، وبملت و شستا نهایتا دو درصد افزایش قیمت داشتند و عموما بدون تغییر باقی ماندند اما تعداد زیادی از نمادهای کوچک و متوسط به صف خرید رسیدند. در پنج روز کاری گذشته برای اولین‌بار در سال ۱۴۰۰ تعداد نمادهای سبزرنگ از نمادهای نزولی بیشتر بود.

*** فرصت خرید در نمادهای نفرین‌شده
نمادهایی که ماه‌های طولانی با صف‌های فروش سنگین دست و پنجه نرم می‌کردند، حالا بازدهی قابل توجهی برای سهامدارانشان دارند. ازجمله آنها می‌توان به کدما اشاره کرد. نماد گروه معدنی دماوند از ۲۳دی‌ماه ۹۹ تا پنجم خردادماه دائما در صف فروش بوده و قیمت آن در این مدت از سه هزار و ۱۱۲تومان به ۷۸۴تومان رسید و ریزش ۷۵درصدی را پشت‌سر گذاشت. ولی در همین هفته کدما مسیر خود را عوض کرد و با صف‌های خرید ارزشمند توانست ۱۹درصد یعنی حدود شش برابر شاخص کل بازدهی داشته باشد.

کویر نمونه دیگری از این نمادهاست. قیمت سهام کویر ۱۸بهمن‌ماه ۹۹ دو هزار و ۵۹۶تومان بود و از آن زمان تا ابتدای همین هفته هر روز صف فروش داشت و قیمتش با ریزش ۴۹درصدی به هزار و ۳۲۸تومان رسید. در این هفته کویر یکی از پرمعامله‌ترین نمادهای گروه فلزات اساسی بود که توانست با تغییر مسیر، بازدهی خوبی نصیب سرمایه‌گذارانش کند. از این دست نمادها در بازار سرمایه زیاد پیدا می‌شود و اگر سهامدارشان هستید، بهتر است در زمان فروش کمی بیشتر به تصمیم‌تان فکر کنید.

کدخبر: ۳۹۴۲۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر