کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۶۰۲۳
تاریخ خبر:

درس‌هایی که هفت‌صبح در بورس یاد گرفت

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | سایه نحس شهریور بالاخره از سر بورس کم شد. سهامداران بازار سرمایه عموما ماه ششم سال را با سختی زیادی پشت سر می‌گذارند و امسال این موضوع شدیدتر از سال‌های گذشته بود. تا جایی که تنها در پنج روز کاری هفته آخر شهریور، شاخص کل بورس تهران با سقوط ۱۰۲هزار واحدی از محدوده یک میلیون و ۴۸۸هزار واحد به یک میلیون و ۳۸۶هزار واحد رسید و بازدهی منفی هفت درصدی در کارنامه هفته آخر ثبت شد.

عموما در شهریورماه به واسطه نزدیک شدن به نیمه سال مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین پایان دوره تسویه اعتبار کارگزاری‌ها، روند بورس نزولی می‌شود. اینبار اتفاقات سیاسی در کنار نوسانات بازار ارز و همچنین از دست رفتن کانال ۱٫۵میلیونی باعث شد شهریورماه سخت‌تری را تجربه کنیم.

طوری که در همین هفته آخر سبد سهام من به شخصه حدود چهار درصد ارزش خود را از دست داد. آن هم درحالی که من از هفته قبل نصف دارایی‌هایم را به صندوق درآمد ثابت برده بودم و اگر این کار را نمی‌کردم، به جای چهار درصد، عملا هشت درصد ضرر نصیبم می‌شد. سبد نصف و نیمه من از سه سهم از گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی تشکیل شده و تماما دلاری و شاخص‌ساز است.

عرضه اولیه‌، بلای جان بورس
خیلی از کارشناسان بازار سرمایه دلیل کاهش قابل توجه شاخص کل در نیمه دوم شهریورماه را حجم انبوه نمادهای تازه وارد می‌دانند. تعداد زیاد عرضه‌های اولیه باعث شده ما عملا بیش از پنج نماد در بورس داشته باشیم که هر کدام روزانه با صف خرید سنگینی مواجه هستند. پارک کردن پول‌های بزرگ در صف خرید عرضه اولیه، بخشی از نقدینگی موجود در بازار را از بین برده.

تا جایی که نیمه اول هفته با اینکه تعداد صف‌های فروش خیلی بیشتر از تعداد صف‌های خرید بود اما همان چند صف خرید به اندازه کل ارزش صف‌های فروش بودند و این یعنی اگر صف‌نشینان عرضه‌های اولیه به جای پارک کردن پولشان سراغ جمع‌آوری صف فروش می‌رفتند، در کسری از ثانیه بازار به روند صعودی بر می‌گشت.

توقف عجیب فسبزوار در روز شلوغ معاملات
دیروز چهارشنبه با تغییر روند فجهان و تبدیل صف خرید آن به صف فروش سنگین، روز سختی برای شرکت‌های تازه وارد بورس رقم خورد. تعداد زیادی از سهامداران فسبزوار از ترس اینکه این نماد هم به عاقبت فجهان دچار شود، تنها یک هفته بعد از عرضه اولیه دست به فروش سهام خود زدند.

اتفاقی که باعث شد صف خرید فسبزوار جمع‌آوری شود. اتفاق عجیب‎تر اینکه ناظر بازار در میانه معامله، نماد فسبزوار را متوقف کرد. در اطلاعیه ناظر آمده: «با توجه به محدودیت سامانه معاملات و تعداد بالای معاملات انجام شده و سفارشات وارد شده در نماد معاملاتی پارس فولاد سبزوار (فسبزوار) در روز چهارشنبه ادامه معاملات در نماد مذکور به جلسه معاملاتی بعد موکول گردید.» انگار که سامانه معاملات کشش حجم زیاد سفارش‌ها در این نماد را نداشته.

‌ سود عرضه اولیه ابدی نیست
شرکت در عرضه اولیه راحت‌ترین راه برای کسب سود از بورس است. نمادهایی که تازه وارد بازار می‌شوند در اغلب مواقع چند روزی با صف خرید سود خوبی نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند اما این روند صعودی ابدی نیست. بعد از اینکه نماد به قیمت مشخصی می‌رسد که به نظر صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری حداکثر قیمت قابل قبول برای نماد است، روند سهام برعکس می‌شود. اتفاقی که دیروز و در کمتر از چند دقیقه برای فجهان افتاد. فجهان با قیمت ۵۵۰تومان عرضه اولیه شد و فاصله کمی با قیمت ارزش‌گذاری داشت. حالا این نماد بعد از ثبت بازدهی ۳۳درصدی، روند نزولی به خود گرفته و با صف فروش سنگین و میلیاردی روبه‌رو شده است.

سقف دوقلو یا پولبک؟
عبور از یک مقاومت مهم و بازگشت دوباره به آن می‌تواند برای تحلیلگران تکنیکال شرایط سختی را رقم بزند چراکه تصمیم‌گیری برایشان تا حد زیادی سخت می‌شود. وقتی شاخص کل از مقاومت ۱٫۵میلیون واحد عبور کرد، بازگشت دوباره آن به مرز ۱٫۵ و تغییر روند باعث شد خیلی‌ها فکر کنند شاخص کل با پولبک به مقاومت ۱٫۵میلیون واحدی برای روند صعودی آماده شده.

اما همزمان الگوی دیگری در تحلیل تکنیکال داریم که اصطلاحا به آن سقف دوقلو می‌گویند و زمانی پیش می‌آید که شاخص یا قیمت سهم از یک مقاومت مهم عبور می‌کند و پولبک آن جواب منفی خواهد داشت و زور خریداران به ادامه روند صعودی نمی‌رسد. در چنین حالتی شاخص یا قیمت پتانسیل کاهش تا ابتدای روند صعودی اولیه را خواهد
داشت.

کدخبر: ۴۱۶۰۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر