کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۴۲۸
تاریخ خبر:

درس‌هایی که هفت‌صبح در بورس یاد گرفت

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | شاخص بورس مرز ۱٫۵میلیون واحد را در هفته‌ای پشت سر گذاشت که نصف بیشتر آن تعطیل بود. هفته آخر مرداد فقط دو روز کاری داشت و در کنار هفته اول شهریور نهایتا شش روز کاری برای بورس باقی ماند تا در این فرصت از سهامداران دلربایی کند. شاخص کل در همین شش روز کاری موفق شد بعد از ۹ماه از مرز ۱٫۵میلیون واحدی عبور کند و حتی تا نیمه این کانال خطرناک پیش برود و در آستانه ۱٫۶میلیون واحد قرار بگیرد. مرزی که خیلی از سهامداران آن را به‌عنوان مقاومت واعظی می‌شناسند.

چراکه در زمان آغاز ریزش بورس، رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق گفته بود شاخص بورس بعد از کاهش تا ۱٫۶میلیون واحد به روند صعودی برمی‌گردد. شاخص کل بورس در شش روز کاری گذشته با افزایش ۶۵هزار واحدی حدود ۴٫۴درصد بازدهی را در کارنامه خود ثبت کرد. این هفته آنهایی که سهامدار شرکت‌های کوچک بودند شرایط بهتری را تجربه کردند. چراکه شاخص‌سازها عموما درجا زدند.

شاید همین مورد باعث شد که در این مدت با وجود رشد ۴٫۴درصدی شاخص کل، ارزش سبد من کمتر از این مقدار و حدود ۴٫۱درصد رشد کرد. در هفته‌ای که گذشت من یک تغییر بزرگ در سبدم ایجاد کردم و بعد از حواشی عزل و نصب دقیقه نود مدیرعامل شستا، سهام این شرکت را فروخته و با نمادی از گروه استخراج کانه‌های فلزی جابه‌جا کردم. حالا نماینده‌ معدنی‌ها هم در کنار نمایندگان فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، خدمات فنی مهندسی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی در سبد من حضور دارد.

معیارهای انتخاب یک شرکت کوچک برای سرمایه‌گذاری
شاخص هم‌وزن در روزهای اخیر عملکرد بسیار بهتری نسبت به شاخص کل داشته. از طرفی تعداد بیشتری از نمادهای کوچک بازار سرمایه روزانه به صف خرید می‌رسند و بازدهی قابل توجهی نصیب سهامدارانشان می‌کنند. در چنین شرایطی سرمایه‌گذارهای کوتاه‌مدت و معامله‌گرها ترجیح می‌دهند فعلا سراغ سهام شرکت‌های کوچک بروند. اگر شما هم چنین تصمیمی گرفته‌اید، بهتر است نمادهایی را انتخاب کنید که حجم معاملات آنها حداقل از حجم مبنا بیشتر باشد تا اگر روزی اتفاقات یک سال گذشته تکرار شد، برای فروش سهام به مشکل نخورید.

برای این کار کافی است میانگین حجم معاملات یک ماهه، سه ماهه یا یک‌ساله را که در سایت مدیریت فناوری بورس قابل مشاهده است، با حجم مبنا مقایسه کنید. معیار دیگری که باید در انتخاب شرکت‌های کوچک به آن توجه کرد، میزان اصطلاح قیمت نسبت به سقف سال گذشته است. این مقدار اگر کمتر از ۲۰درصد باشد، نشان می‌دهد شرکت مورد نظر جزو نمادهای جامانده از بازار نیست و پتانسیل رشد کمتری نسبت به دیگر نمادهایی که اصلاح بیشتری داشتند، دارد.

صف‌های فروش به خط پایان رسیدند، ارزش معاملات بالا رفت
دیروز چهارشنبه، تنها شش نماد در بازارهای اصلی بورس و فرابورس صف فروش داشتند که از جمله آنها می‌توان به ثالوند، کمرجان، ثاباد، وسقم، کلر و نمرینو اشاره کرد. این یعنی حالا تمام سهامداران بازار سرمایه با خیال راحت می‌توانند سهام خود را نقد کنند و سراغ سهام جدید برای جبران ضررها بروند. همین موضوع باعث افزایش ارزش معاملات روزانه شده. طوری که در بورس تهران به تنهایی هر روز حدود ۱۰هزار میلیارد تومان سهام خرید و فروش می‎شود.

هیات مدیره شرکت می‌تواند هزار و یک حاشیه داشته باشد
عزل ناگهانی محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل سابق شستا یکی از پرحاشیه‌ترین خبرهای هفته اول شهریورماه است. در کنار این موضوع، نامه هشدار سازمان بورس به هیات مدیره شستا درباره غیرقانونی بودن پرداخت سود نقدی شرکت قبل از برگزاری مجمع عمومی سالانه، دیگر حاشیه‌ای بود که سهامداران شستا در این هفته با آن مواجه شدند. همه این اتفاقات دست به دست هم دادند تا در هفته‌ای که شاخص کل به نیمه کانال ۱٫۵میلیون واحدی رسیده، برای چهار روز کاری دچار کاهش قیمت سهام شود.

انتظار بازدهی از نمادهای گروه بانکی و خودرویی
استقبال از گروه بانکی و خودرویی در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده. با اینکه همچنان دلار به روند صعودی خود ادامه می‌دهد، انگار که نمادهای دلاری بازار دیگر تمایلی به افزایش قیمت ندارند و برای همین سهامداران جذب شرکت‌های غیردلاری خودرو و بانک شده‌اند. علی ملک‌لی از کارشناسان بازار سرمایه می‌گوید شاخص گروه بانک می‌تواند از نقطه فعلی حدود ۲۰درصد و شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات می‌تواند ۶۰درصد در بلندمدت بازدهی داشته باشد.

البته بعضی دیگر از کارشناسان با وجود استقبال از نمادهای بانکی و خودرویی همچنان این دو گروه را پرریسک می‌دانند و می‌گویند در زمانی که پیش‌بینی قیمت دلار صعودی است، نمادهای دلاری مثل شیمیایی، فلزی، معدنی و پالایشگاهی گزینه‌های مطمئن‌تری برای سرمایه‌گذاری هستند.

کدخبر: ۴۱۰۴۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر