کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۸۰۰۰
تاریخ خبر:

درس‌هایی که هفت‌صبح در بورس یاد گرفت

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| بورس معاملات چشم‌گیری را پشت سر گذاشته. در هفته‌ای که روزهای آخر آن را سپری می‌کنیم، شاخص کل بورس تهران بیش از ۷۸هزار واحد جهش پیدا کرده و ۵٫۶درصد بازدهی را در کارنامه خود ثبت کرده است. چه چیزی از این بهتر؟ حالا شاخص کل در نزدیکی مرز مهم ۱٫۵میلیون واحدی قرار گرفته و باعث شده خیلی‌ها نگران وضعیت هفته آخر مرداد باشند و چشم انتظار بمانند تا ببینند شاخص کل با رسیدن به این محدوده خطرناک چه واکنشی نشان خواهد داد.

از اول خرداد تا حالا همه چیز خوب پیش رفته و باید دید آیا روند صعودی هفته بعد هم ادامه پیدا خواهد کرد؟ هرچند شاخص کل در این هفته ۵٫۶درصد رشد کرده ولی کسانی که سهام شرکت‌های کوچک را داشتند کمتر از این رقم و آنهایی که سراغ نمادهای شاخص‌ساز رفته‌اند احتمالا بیشتر از این رقم بازدهی نصیبمان شده. من به شخصه در این هفته توانستم حدود ۹٫۴درصد سود کنم که این رقم خیلی بیشتر از بازدهی شاخص کل بوده و چنین اتفاقی احتمالا به این خاطر باشد که اغلب سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری من نمادهای شاخص‌ساز هستند.

ابتدای هفته و زمانی که روند صعودی قیمت دلار سرعت گرفت، من یک سهم دلاری دیگر از گروه فرآورده‌های نفتی به سبد سهامم اضافه کردم که حسابی برایم خوش‌یمن بود. حالا سبد من در کنار یک نماینده از پالایشگاه‌ها، نمایندگانی از صندوق‌های ETF سهامی، محصولات شیمیایی، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، فلزات اساسی و خدمات فنی مهندسی دارد که همگی سهم یکسانی از سبد سرمایه‌‌گذاری من را تشکیل داده‌اند.

جاماندگان بازار گاهی جذاب می‌شوند
شرکت‌های پالایشی از جمله شپنا، شتران و شبریز بعد از برگزاری مجمع عمومی عموما با کاهش قیمت سهام مواجه شدند و همان روز اول بازگشایی بخش بزرگی از ارزش خود را از دست دادند. اتفاقی که باعث شد تا مدت‌ها با وجود افزایش قیمت دلار و بازدهی قابل توجه نمادهای دلاری مثل فلزات اساسی و محصولات شیمیایی، کمتر کسی سراغ فرآورده‌های نفتی برود.

برای مثال در همین هفته شاخص گروه محصولات شیمیایی ۱۱٫۷درصد افزایش داشت ولی شاخص فرآورده‌‌های نفتی تنها ۵٫۶درصد رشد کرد که البته بخش عمده آن مربوط به معاملات دیروز بود. روز چهارشنبه پالایشگاه‌ها عقب‌ماندگی خود را جبران کردند و شاهد تشکیل صف خرید سنگین برای شپنا و شتران بودیم. به همین خاطر می‌گوییم نمادهایی که از همتایانشان عقب افتاده‌اند می‌توانند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری در روزهای صعودی باشند.

یک اتفاق می‌تواند هزار دلیل داشته باشد
فولاد خوزستان با شکست استقلال در ضربات پنالتی قهرمان مسابقات جام حذفی فوتبال شد. دقیقا فردای این بازی یعنی دوشنبه ۱۸ مردادماه شاهد تشکیل صف خرید سنگین برای نماد شرکت فولاد خوزستان در بورس بودیم. اتفاقی که خیلی‌ها آن را به مسابقات فوتبال ربط دادند و عامل تشکیل صف خرید فخوز را قهرمانی جام حذفی دانستند.

شاید این تحلیل درست باشد ولی یک اتفاق می‌تواند هزار دلیل داشته باشد. درباره فخوز یکی از مهمترین عواملی که باعث تشکیل صف خرید سنگین در روز دوشنبه شده بود، پیشنهادی است که هیات مدیره شرکت فولاد خوزستان به مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت داده و می‌خواهد افزایش سرمایه ۲۸۰درصدی را از محل سود انباشته کلید بزند.

عرضه اولیه روی سهام شرکت‌های بالادستی اثر می‌گذارد
دیروز چهارشنبه ۲۰ مرداد عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری با نماد مدیریت انجام شد. دو سهامدار عمده این شرکت یکی گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی و دیگری شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا است که هر دو زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری هستند و یکی از آنها در بورس با نماد ومدیر فعال است. ومدیر از نمادهای تازه وارد بورس است که ۲۶ خرداد عرضه اولیه شده بود ولی روند صعودی آن از ابتدای تیرماه متوقف شد.

با این وجود در این هفته شاهد معاملات عجیبی برای سهام ومدیر بودیم. طوری که از همان روز شنبه برایش صف خرید تشکیل شد و تا دیروز چهارشنبه توانست بازدهی قابل توجه ۱۳٫۴درصدی را تجربه کند که بخش بزرگی از آن را مدیون عرضه اولیه شرکت زیرمجموعه‌اش با نماد مدیریت است. با این حساب اگر بار دیگر با اطلاعیه عرضه اولیه یک نماد روبه‌رو شدید، بد نیست فهرست سهامداران عمده‌اش را بررسی کنید تا اگر هر کدامشان در بورس فعال بودند، بتوانید روی سهامشان به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت یک‌هفته‌ای حساب باز کنید.

کدخبر: ۴۰۸۰۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر