کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۹۵۲
تاریخ خبر:

درس‌هایی که هفت‌صبح این هفته در بورس یاد گرفت

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | شاخص بورس مثل آب خوردن از پله‌های کانال ۱٫۲میلیونی بالا می‌رود. در هفته‌ای که گذشت حتی یک روز هم شاخص کل بورس رنگ قرمز به خود نگرفت و روند صعودی نسبتا آرام و گام‌به‌گام باعث شد شاخص کل بتواند ۴۳هزار و ۹۰۰واحد رشد کند و دیروز در آخرین روز کاری هفته به محدوده یک میلیون و ۲۵۷هزار واحد برسد. شاخص کل در این مدت ۳٫۶درصد بازدهی داشت اما عملکرد سبد سهام من، بهتر بود و در پنج روز کاری گذشته توانستم ۵٫۳درصد سود کنم.

این سود را مدیون دو نماد از گروه‌های محصولات شیمیایی و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی هستم. در نیمه اول هفته شستا به کمک آمد و نیمه دوم هفته شپدیس عهده‌دار افزایش ارزش سبد سهام من شده بود. یک نماد فلزی، یک صندوق ETF و یک نماد بانکی دیگر نمادهای حاضر در سبد سهام من هستند. خیلی از سهامداران دیگر شاید سود خیلی بیشتری از سرمایه‌گذاری در بورس هفته اول تیرماه نصیب‌شان شده باشد. به‌خصوص آنهایی که عمده سرمایه‌شان را به نمادهای برکت و شستا و گروه نهادهای مالی اختصاص داده‌اند.

‌زود از سهام‌تان ناامید نشوید
فروشندگان برکت در صبح روز سه‌شنبه چیزی جز پشیمانی نصیب‌شان نشد. از زمانی که واکسن ایرانی برکت مجوزاضطراری وزارت بهداشت را دریافت کرده، قیمت سهام گروه دارویی برکت در بورس روند صعودی به خود گرفته و در شش روز کاری بازدهی چشمگیر ۳۶درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

در این مدت برکت دائما در صف خرید قرار داشت تا اینکه روز دوشنبه روند برکت معکوس شد و به صف فروش رسید. روز سه‌شنبه خیلی از سهامداران به خیال اینکه دیگر امیدی به ادامه روند صعودی نیست، از اول صبح در صف فروش نشستند و سهام خود را به قیمت سه هزار و ۷۵۹تومان فروختند، غافل از اینکه در همان روز برکت به روند صعودی برگشت و با افزایش قیمت ۱۰درصدی به چهار هزار و ۳۰۰تومان رسید و برایش صف خرید تشکیل شد. صف خرید برکت روز چهارشنبه هم ادامه پیدا کرد و جزو سنگین‌ترین صف‌های تشکیل شده در بازار سرمایه بود.

‌عرضه اولیه فروشی نیست
شرکت‌های بزرگ در روزهای اولی که وارد بازار سرمایه می‌شوند، دردسرهای زیادی دارند. زمانی که ارزش سهام یک عرضه اولیه بالای ۱۰۰هزار تومان باشد، سهامداران صبر کمتری به خرج می‌دهند و در مدت زمان کوتاه‌تری دست به فروش سهام عرضه اولیه می‌زنند. ومدیر از این قاعده مستثنا نشد. با وجود بازدهی دو برابری عرضه اولیه در سال ۱۴۰۰، ومدیر بعد از رشد قیمت ۵۰درصدی متوقف شد و بعد از جمع‌آوری صف خرید در روز سه‌شنبه، شاهد کاهش قیمت آن در روز چهارشنبه بودیم.

پیش از این چنین اتفاقی برای غکورش هم افتاده بود اما در ادامه این نماد مجددا به روند صعودی برگشت. غکورش بعد از ثبت بازدهی ۲۶درصدی با ریزش صف خرید مواجه شد و تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان عرضه اولیه دست به فروش سهام خود زدند. ولی بعد از چند روز دوباره صعود غکورش آغاز شد و تا اینجای کار بازدهی آن به ۳۲درصد نسبت به زمان عرضه اولیه رسیده است. ناامیدی از ومدیر احتمالا به سرنوشت مشابهی دچار شود و در بلندمدت شاهد سودآوری نگهداری سهام این شرکت باشیم. برای همین است که می‌گوییم عرضه اولیه فروشی نیست!

‌مراقب توقف نماد در بورس باشید
صبح روز سه‌شنبه وقتی وارد سامانه معاملات آنلاین کارگزاری شدم، تازه فهمیدم یکی از نمادهای موجود در سبد سهامم متوقف شده است. این نماد نماینده گروه فلزات اساسی بود و وقتی در سامانه کدال دنبال علت آن گشتم، دیدم یک ماه پیش هیات مدیره سهامداران را به جلسه مجمع عمومی در تاریخ ۹ تیر دعوت کرده بود و همین موضوع باعث شده نماد شرکت در بورس متوقف شود.

آن هم درست روزی که تصمیم داشتم این نماد فلزی را با یکی از نمادهای گروه استخراج کانه‌ها تعویض کنم. چراکه به شخصه احساس می‌کنم فعلا قرار نیست عروسی به کوچه فلزات اساسی برسد. چراکه شرکت‌های حقوقی عمده سهام‌شان در گروه فلزات اساسی است و با توجه به رشد شاخص کل، کمتر سراغ حمایت از این نمادها می‌روند. همین مورد باعث شده گروه فلزات اساسی به‌خصوص فولاد و فملی چندان رمقی برای همراهی در روند صعودی شاخص کل نداشته باشند.

کدخبر: ۳۹۹۹۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر