کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۸۴۷۸
تاریخ خبر:

درس‌هایی که هفت‌صبح این هفته در بورس یاد گرفت

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | روزهای خوب بورس شروع شده. این هفته معاملات بورس به کام سهامداران بود و در پنج روز کاری شاخص کل بورس تهران ۶۵هزار واحد رشد کرد و از محدوده یک میلیون و ۱۴۷هزار واحد به حدود یک میلیون و ۲۱۳هزار واحد رسید. در این مدت سرمایه‌گذاری در بورس به‌طور متوسط ۵٫۷درصد بازدهی داشت .

اما عملکرد سبد سهام من به شخصه خیلی بهتر از شاخص کل بود. چراکه در همین مدت حدود ۹٫۴درصد سود نصیبم شد و این موضوع را تا حد زیادی مدیون یکی از نمادهای گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی بودم که بخش عمده سبد سهام من را تشکیل می‌دهد و در پنج روز کاری گذشته سه روز با صف خرید سود پنج درصدی برایم داشت. علاوه بر این نماد، سبد سهام من ترکیبی از نمادهای فلزی، محصولات شیمیایی، صندوق‌های ETF سهامی و کمی سهام یکی از شرکت‌های بانکی است.

*** روند صعودی یک گروه نهایتا سه روز طول می‌کشد
گروه خودرو و ساخت قطعات در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نقش رهبر بازار را برعهده داشتند. خیلی از سهامداران افزایش قیمت سهام نمادهای این گروه را عامل آغاز روند صعودی شاخص کل می‌دانند. این نمادها در واکنش به طرح عرضه خودرو در بورس کالا روز دوشنبه یکدست سبزپوش شدند و اغلب نمادهای گروه به صف خرید رسیدند.

این موضوع روز سه‌شنبه هم تکرار شد اما چهارشنبه دوران پادشاهی گروه خودرو و ساخت قطعات به پایان رسید. در روزی که نقشه بازار سراسر سبزرنگ بود و جهش ۲۶هزار واحدی شاخص کل رقم خورد، گروه خودرو و ساخت لباس قرمز به تن کرد و لیدر این گروه یعنی خودرو هیچ تغییری نسبت به روز قبل نداشت. به نظر می‌رسد حالا رهبری بازار به دست گروه‌های فلزات اساسی، استخراج کانه‌‌های فلزی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی افتاده است.

*** اگر به تحلیل خود اطمینان دارید، صبر جایز نیست
ابتدای معاملات دیروز چهارشنبه به خوبی قابل مشاهده بود که قرار است رهبری بازار به فلزات اساسی برسد. زمانی به این تحلیل رسیدم که فولاد با قیمت روز گذشته و فملی تنها با یک درصد رشد معامله می‌شد اما ترس و نبود اعتماد به نفس جلویم را گرفت و دست به خرید سهام فولاد و فملی نزدم. درحالی که اگر این کار را کرده بودم، در یک روز پنج درصد سود نصیبم می‌شد. اکثر قریب به اتفاق نمادهای بزرگ گروه فلزات اساسی تا پایان معاملات روز چهارشنبه به صف خرید رسیدند و فولاد و فملی بیشترین تاثیر را در ثبت جهش ۲۶هزار واحدی از خود به‌جا گذاشتند.

*** خبرهای تایید نشده اثر خود را خواهد گذاشت
روزهای اول هفته شایعاتی درباره افزایش سرمایه شستا در فضای مجازی منتشر شد. با اینکه این خبر هیچ‌وقت تایید نشد و در عمل هم شستا به‌طور رسمی اعلام نکرد چنین قصدی دارد اما همین خبر تایید‌نشده بر قیمت سهام شستا تاثیر مثبت گذاشت و باعث شد برای دو روز متوالی شنبه و یکشنبه برای شستا صف خرید سنگینی تشکیل شود. در این دو روز شستا در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های خرید قرار گرفت. در ادامه خبر عرضه اولیه لطیف از زیرمجموعه‌های تاپیکو و شستا باعث شد روند صعودی قیمت سهام این شرکت با وجود تایید نشدن خبر افزایش سرمایه حفظ شود.

*** محدوده‌های مقاومت شاخص کل را جدی بگیرید
شاخص بورس در مواقعی که به یکی از سطح‌های مقاومت نزدیک می‌شود، رفتار عجیب و غریبی از خود نشان می‌دهد. در این هفته شاهد یکی از این اتفاقات بودیم. شاخص کل روز سه‌شنبه به مقاومت یک میلیون و ۲۰۰هزار واحدی نزدیک شد و روز چهارشنبه با قدرت از این سطح عبور کرد. موردی که به ما نشان می‌دهد در نزدیکی سطح‌های مقاومت باید بیش از هر زمان دیگری دقت به خرج دهیم تا از سود جا نمانیم و دچار ضرر و زیان نشویم.

در چنین مواقعی آمار معاملات افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. درست مثل دیروز که ارزش معاملات بورس به حدود هفت هزار میلیارد تومان رسید و رکورد سال ۱۴۰۰ را شکست. مقاومت بعدی شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۲۸۰هزار واحد است و شاید بهتر باشد از الان حواس‌مان را به این محدوده جمع کنیم. در صورتی که شاخص کل بتواند از این سطح نیز عبور کند، راهش برای رسیدن به محدوده یک میلیون و ۳۸۰هزار واحد باز خواهد شد.

کدخبر: ۳۹۸۴۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر