کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۷۱۱۰
تاریخ خبر:

درس‌هایی که هفت‌صبح این هفته در بورس یاد گرفت

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| بورس روزهای آرامی را پشت‌سر گذاشته است. برخلاف هفته‌های گذشته که شاخص بورس روزانه ۱۰هزار واحد نوسان داشت، در پنج روز کاری اخیر شاخص کل بورس حدود چهار هزار و ۲۰۰واحد کاهش پیدا کرده و از یک میلیون و ۱۵۱هزار به یک میلیون و ۱۴۷هزار واحد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد سرمایه‌گذارهای بورس به‌طور میانگین چهار دهم درصد ضرر کرده‌اند. بازدهی سبد سهام من بدتر از این رقم بود. در این مدت یک درصد ضرر کردم.

سرمایه من در بورس به پنج قسمت مساوی تقسیم شده و هر قسمت به یکی از گروه‌های صندوق‌های ETF، بانک، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی اختصاص دارد. مشکل کار دقیقا همینجاست. چراکه در پنج روز کاری اخیر دو گروه خودرو و فرآورده‌های نفتی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. گروه‌هایی که نماینده‌ای در سبد سهام من ندارند و همین موضوع باعث شده بازدهی آن کمتر از بازدهی شاخص کل باشد. در این پنج روز بدترین شرایط برای نمادهای گروه قند و شکر رقم خورد که در جریان بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان، ضرر سنگینی نصیب سهامدارانشان کردند.

*** نماینده‌ای از هر گروه در سبد سهام داشته باشید
تقسیم کردن سرمایه به بخش‌های کوچک شاید کار بی‌فایده‌ای به نظر برسد. فرض کنید یک نفر ۱۰میلیون تومان سرمایه دارد و سبد سهام خود را با ۱۰سهم یک میلیونی چیده. حتی اگر نمادها به صف خرید برسند کلا ۵۰هزار تومان سود دارد. نگاهی اشتباه که می‌تواند در نهایت شما را با مشکل مواجه کند. سبد سهام هر چه تنوع بیشتری داشته باشد شما را در برابر ضرر محافظت خواهد کرد. برای مثال اگر من در پنج روز کاری اخیر دست‌کم یک نماد از دو گروه فرآورده‌های نفتی یا خودرویی در سبد سهامم داشتم، قطعا ضرر کمتری متحمل می‌شدم. به علاوه اینکه در چیدن سبد بهتر است سهام دو نماد از یک گروه را نخرید، چراکه این دو تا حد زیادی مشابه هم نوسان خواهد داشت.

*** صف‌نشینی در نمادهای کوچک، بزرگترین اشتباه است
فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش هر روز در حال کاهش است. زمانی بیش از ۴۶۰نماد در روزهای عادی بورس صف فروش داشتند اما این تعداد در روزهای اخیر به حدود ۲۰۰نماد کاهش پیدا کرده است. برای مثال دیروز با اینکه شرایط بازار چندان مساعد نبود و شاخص دو هزار و ۵۰۰واحد کاهش داشت، برای ۱۹۰نماد صف فروش تشکیل شده بود و ارزش کل صف‌ها به دو هزار و ۳۰۰میلیارد تومان می‌رسید. هفته‌های قبل ارزش صف‌های فروش عموما بالای شش هزار میلیارد تومان بود.

از جمله نمادهایی که در این پنج روز از شر صف فروش خلاص شده و حتی بعضا روند صعودی به خود گرفته‌اند، می‌توان به غصینو، سمگا، رنیک و بنو اشاره کرد. بنو برای مدت طولانی روزانه سنگین‌ترین صف فروش بازار را داشت اما بعد از رفع گره در روز چهارشنبه هفته گذشته، دیروز شاهد تشکیل صف خرید و افزایش پنج درصدی قیمت سهام بنو بودیم. این اتفاق ممکن است برای خیلی از نمادهای کوچک که مدت‌های زیادی است با صف فروش دست و پنجه نرم می‌کنند، بیافتد. شاید بهتر باشد برای فروش سهام شرکت‌های کوچک کمی بیشتر صبر به خرج دهیم. چراکه هر روز درحال جمع‌آوری صف‌های فروش در نمادهای کوچک و طلسم‌شده بازار سرمایه هستیم.

*** تقویم مجامع عمومی را هر روز چک کنید
فصل برگزاری جلسات مجمع عمومی شرکت‌ها فرارسیده است. در پنج روز کاری اخیر بیش از ۴۰نماد مجمع عمومی سالانه خود را برگزار کرده‌اند. از یک روز قبل برگزاری مجمع یک شرکت، نماد آن در بورس متوقف می‌شود و حداقل سه روز کاری امکان معامله آن وجود نخواهد داشت. شاید بهتر باشد هر هفته تقویم برگزاری مجمع عمومی را بررسی کنید تا وقتی سهام‌تان غیرقابل معامله شد، متعجب نشوید.

مورد مهم‌تر اینکه در زمان بازگشایی نماد بعد از برگزاری جلسه مجمع عمومی، دامنه نوسان قیمت سهام حذف می‌شود و این یعنی سهام شما ممکن است نوسان بزرگی را تجربه کند. سهامداران شرکت‌های گروه قندی و سیمانی در پنج روز اخیر ضربه بزرگی از این اتفاق خورده‌اند. سه نماد قصفها و قشیر در جریان بازگشایی بدون دامنه نوسان حدود ۳۰درصد ارزش خود را از دست داده‌اند. سصفها، پدرخش، سخاش و سکرد شرایط مشابهی را تجربه کردند.

کدخبر: ۳۹۷۱۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر