کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۱۶۳
تاریخ خبر:

درس‌هایی که این هفته از بورس باید یاد بگیرید

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| نوسانات شاخص بورس در مرز ۱٫۲میلیون واحدی تمامی ندارد. شاخص کل در چهار روز کاری گذشته با کاهش ۳۵هزار و ۶۰۰واحدی دوباره از کانال ۱٫۲میلیونی خارج شد و نهایتا روز گذشته با رشد نسبی در محدوده یک میلیون و ۱۷۲هزار واحد قرار گرفت. در این هفته که یک روز آن تعطیل بود، شاخص کل ۲٫۹درصد کاهش پیدا کرد.

سبد من عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل داشت. شاید فکر کنید کلی سود نصیبم شده اما راستش را بخواهید من در اولین روز هفته ۹۰درصد دارایی‌هایم در بورس را که اغلب آن مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF بود فروختم و به همین خاطر در چهار روز گذشته بازدهی صفر درصدی نصیبم شد. در چنین بازاری ضرر نکردن به تنهایی عملکرد خوبی به حساب می‌آید.

*** دیده‌بان را روی شاخص‌سازها تنظیم کنید
اگر می‌خواهید در کمترین زمان متوجه روند کلی بازار شوید، شاید بهتر باشد فهرستی از نمادهای شاخص‌ساز را به دیده‌‎بان سامانه معاملات کارگزاری اضافه کنید تا با مشاهده آن تکلیف کل روز مشخص شود. همین مورد باعث شد من بتوانم شنبه در کوتاه‌ترین زمان واحدهای صندوق‌های ETF را بفروشم و از ریزش سه روز اول هفته در امان بمانم.

این فهرست شامل نمادهایی مثل فارس، شپدیس، فولاد، فخوز، فملی، شپنا، شبندر، وتجارت، وبصادر، شستا، کگل، کچاد، کگهر، وبملت، وبصادر و نوری است. البته ممکن است نمادهایی دیگری هم جزو شاخص‌سازها به حساب بیایند. این نمادها روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه عموما شرایط خوبی نداشتند و به تبع آن شاخص کل هم ریزش پیاپی سه روزه را تجربه کرد.

*** همیشه نیم‌نگاهی به قیمت دلار داشته باشید
تعطیلات آخر هفته گذشته اگر قیمت دلار را در معاملات غیررسمی پیگیری می‌کردید، به راحتی قابل پیش‌بینی بود که این هفته شرایط سختی بر بازار ارز حاکم است. زمانی که قیمت دلار ریزش سنگینی پیدا می‌کند،دو گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی حتی در صورت رشد شاخص کل نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند.

برای همین در چنین شرایطی خرید سهام شاید گزینه خوبی نباشد. در چهار روز کاری گذشته نمادهای پالایشی شتران، شبندر و شپنا هر کدام بین شش تا هشت درصد ارزش خود را از دست دادند. وقتی این نمادهای بزرگ در روند صعودی بازار همراه نباشند، نمی‌توان به ادامه‌دار بودن رشد شاخص امیدوار بود.

*** اخبار قرار نیست معجزه کنند
روز دوشنبه جلسه سران قوا برای بررسی بسته پیشنهادی ۷+۳ مسئولان بورسی برگزار شد و آنطور که رئیس سازمان بورس اعلام کرده، با تمام پیشنهادهای ارائه شده در این جلسه با تغییر جزیی موافقت شده است. شاید این موضوع خبر خوبی به حساب بیاید اما نمی‌توان از خبرها انتظار معجزه داشت.

کل تاثیر مثبت اخبار جلسه سران قوا به رشد پنج هزار واحدی شاخص کل محدود شد. آن هم در بازاری قرمزرنگ که نه‌تنها شرکت‌های کوچک در روند صعودی آن همراهی نکردند، بلکه شاهد تشکیل صف فروش پنج هزار میلیاردی برای ۷۰درصد نمادهای بازار سرمایه بودیم. موردی که نشان می‌دهد خبر خوب رئیس سازمان بورس نهایتا روی چند نماد خاص مثل فملی، فخوز، وبملت و وپاسار تاثیر مثبت گذاشته است.

*** راحت سهام نخرید!
خیلی از ما موقع خرید کردن قیمت محصول موردنظر را از چند مغازه می‌پرسیم و ممکن است هفته‌ها درباره آن تحقیق کنیم اما در بورس به راحتی دست به خرید سهام می‌زنیم. در صورتی که اگر این عادت را ترک کنیم و زمان خرید یا فروش سهام خود سخت‌گیری بیشتری به خرج دهیم و برای هر کار دلایل محکم داشته باشیم،می‌توانیم عملکرد بهتری از خود نشان دهیم. برای همین دیروز چهارشنبه من با وجود تمام وسوسه‌ها دست به خرید سهام نزدم و ترجیح دادم منتظر هفته پیش‌رو بمانم. البته شاید این تصمیمم اشتباه باشد.

*** اوراق فروش تبعی می‌تواند حکم سیگنال خرید داشته باشد
۱۳نماد بورسی قرار است روز شنبه اوراق فروش تبعی یا همان بیمه سهام با سررسید یک‌سال‌ونیم آینده منتشر کنند.تجربه قبلی اوراق فروش تبعی نشان داد بیمه سهام تا چه حد می‌تواند جلوی ضررهای بزرگ را بگیرد. این‌بار ولی سهامداران خرد امکان خرید بیمه سهام ندارند و اوراق فروش تبعی صرفا در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت قرار خواهد گرفت.

اگر خاطرتان باشد، اسفندماه ۹۹ صندوق‌های درآمد ثابت مجبور شدند تا در هر فصل بخشی از سرمایه خود را به خرید سهام اختصاص دهند. حالا آنها می‌توانند با خیال راحت‎تری دست به خرید سهام بزنند. احتمال اینکه صندوق‌ها به خاطر کاهش ریسک سراغ خرید سهام ۱۳نماد بیمه شده بروند، بیشتر است. تا اینجای کار نمادهای فارس، همراه، اخابر، فملی، فولاد، وبصادر، وتجارت، وبملت، شپنا، شتران، شبندر، خساپا و خودرو اوراق فروش تبعی منتشر کرده‌اند.

کدخبر: ۳۸۸۱۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر