کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۵۷۶۲
تاریخ خبر:

درسی از چلوکبابی رفتاری که باید یاد بگیرید

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | کباب‌خورها، حتما نام چلوکبابی رفتاری را شنیده‌اند. کبابی معروفی است در خیابان وحدت اسلامی تهران که البته شعب دیگری نیز در سطح شهر ایجاد کرده است. با این حال جالب است اگر بدانید که این چلوکبابی باسابقه و قدیمی، درس حقوقی مهمی دارد که اینجا، آن را با هم مرور می‌کنیم.

ماجرا برمی‌گردد به نزدیک ۱۲ سال پیش. پرونده‌ای در شعبه ۳ دادگاه حقوقی تهران مطرح شد در خصوص اصلاح ثبت برند چلوکبابی رفتاری. داستان این پرونده البته از سال ۱۳۶۴ آغاز شده بود. در آن تاریخ «به موجب اسناد رسمی مورخ ۱۰ مهر ۱۳۶۴ و نیز در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۷۷ و نیز اسناد عادی، مجموعا چهاردانگ از شش‌دانگ سه باب دکان به انضمام حقوق سرقفلی و صنفی «چلوکبابی رفتاری» به فرد واگذار شده است».

با این حال وقتی برند رفتاری ثبت می‌شود؛ او که عملا در ملک و حقوق سرقفلی و صنفی سهم داشته، هیچ سهمی در برند رفتاری نداشته است و برند فقط به‌نام شریک دیگر او ثبت شده است. این شریک شکایت می‌کند که من چهاردانگ از مغازه را خریدم پس باید در برند هم شریک باشم ولی دادگاه در نهایت قبول نمی‌کند و می‌گوید سرقفلی و ملک و مسائل صنفی یک چیز است و برند یک چیز دیگر.

حالا درس چنین پرونده‌ای برای شما چیست؟ برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا، هر یک از شرکا ممکن است کمکی داشته باشد. حال جالب است بدانید که اگر یکی از همین شرکا، ضمن فعالیت‌های خود، برند یا نام و علامت تجاری شرکت را نیز برای خود ثبت کند؛ دیگران صرفا می‌توانند از نظر اخلاقی او را سرزنش کنند اما از نظر حقوقی به احتمال بسیار زیاد شانسی برای شریک شدن در علامت تجاری نخواهند داشت.

دادگاه تجدیدنظر یا همان دادگاه دوم در رای خود آورده که «حق ناشی از علامت تجاری یک حق مالی مستقل است و مالک علامت تجاری شخصی است که علامت را مطابق مقررات قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری و آئین‌نامه‌ اجرایی آن به ثبت رسانده است. استفاده و بهره‌برداری از علامت توسط اشخاص غیرمالک، منحصرا با موافقت مالک علامت، امکان‌پذیر می‌باشد. انتقال علامت تجاری نیز تابع مقررات فوق‌الذکر است.»

بنابراین باید دانست که این مهم نیست که شما برای راه‌اندازی کسب و کار چقدر سرمایه گذاشتید یا چقدر زحمت کشیدید؛ حتی این هم مهم نیست که در قرارداد بین شما برای شراکت، طرفین در سود و زیان شرکت به چه میزان سهیم هستند. هر کس به قول معروف زرنگ‌تر باشد و با دانستن این نکته حقوقی بتواند زودتر، علامت تجاری را به نام خود ثبت کند؛ مالک آن برند خواهد بود و دیگران یا باید رضایت او را برای استفاده از آن برند جلب کنند یا اینکه برند تجاری را تغییر دهند. (متن آرای دادگاه با کمی دخل و تصرف به جهت توضیح واژگان و نیز با کمی حذف به جهت خلاصه کردن آن، از سایت شیرزاد اسلامی برداشته شده که وکیل مرحله تجدیدنظرخواهی بوده است.)

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .همچنین می‌توانید سوالات‌تان را به این ایمیل ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۰۵۷۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر