کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۷۳۲۷
تاریخ خبر:

دردهای شکمی و نیاز به آزمایش کشت مدفوع

رپرتاژآگهی | برخی از مشکلات گوارشی، مانند اسهال، ممکن است خود به خود از بین بروند، اما اگر برطرف نشد، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است با یک آزمایش تست مدفوع (Stool culture test) وجود باکتری‌ها و انگل‌های مضر را در بدن شما بررسی کند. اگر قصد دارید تا با آزمایش کشت مدفوع و دلایل انجام آن بیشتر آشنا شوید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

آزمایش کشت مدفوع چیست؟

برای پاسخ به پرسش" کشت مدفوع چیست " می‌توان گفت برای بررسی رشد باکتری‌های بیماری‌زا در مدفوع استفاده می‌شود. این باکتری‌ها ممکن است باعث عفونت دستگاه گوارش با علائمی مانند اسهال، خون یا مخاط در مدفوع، درد شکم و حالت تهوع یا استفراغ شوند. باکتری‌هایی که باعث بیماری‌های روده مانند وبا، تب حصبه و اسهال خونی می‌شوند را می‌توان با رشد آن‌ها در آزمایشگاه تشخیص داد.

اگر بیماری فرد بدون عارضه باشد و ظرف چند روز از بین برود، پزشک ممکن است آزمایشی را تجویز نکند. با این حال، اگر علائم شدید باشد، اسهال خونی یا مخاط در مدفوع وجود داشته باشد، یا اگر بدون کاهش، ادامه داشته باشد، ممکن است کشت مدفوع تجویز شود. این امر در صورتی صادق است که فرد چیزی خورده یا نوشیده باشد که یکی از نزدیکان او را نیز بیمار کرده باشد.

چرا آزمایش کشت مدفوع تجویز می‌شود؟

آزمایش کشت مدفوع برای تشخیص وجود باکتری‌های بیماری زا و کمک به تشخیص عفونت دستگاه گوارش استفاده می‌شود. از آنجایی که علل زیادی برای عفونت دستگاه گوارش وجود دارد، کشت مدفوع ممکن است همراه با سایر آزمایش‌ها، مانند پانل پاتوژن‌های دستگاه گوارش یا آزمایش تخمک و انگل (O&P) برای کمک به تشخیص استفاده شود.

آزمایشگاه‌ها معمولا از آزمایش Stool culture برای شناسایی شایع ترین باکتری‌های بیماری‌زا روده استفاده می‌کنند. مهمترین این باکتری‌ها شامل باکتری کمپیلوباکتر، گونه‌های سالمونلا و شیگلا است.

اگر این علائم را دارید به فکر آزمایش کشت مدفوع باشید

کشت مدفوع ممکن است زمانی تجویز شود که فردی علائم و نشانه‌های عفونت دستگاه گوارش را داشته باشد، مانند:

  • اسهالی که بیش از چند روز طول بکشد یا حاوی خون/ مخاط باشد.
  • درد و گرفتگی شکم
  • حالت تهوع، استفراغ
  • تب

همه کسانی که این علائم را دارند لزوما آزمایش انجام نمی‌دهند یا تحت درمان قرار نمی‌گیرند. در افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند، این عفونت‌ها اغلب با مراقبت‌های حمایتی و بدون استفاده از آنتی بیوتیک برطرف می‌شوند. کشت مدفوع بیشتر زمانی انجام می‌شود که فرد:

  • دارای علائم شدید، کم آبی، عدم تعادل الکترولیت و یا سایر عوارض باشد.
  • خردسال، مسن یا دارای سیستم ایمنی ضعیف باشد. با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، اسهال یک قاتل جهانی است. این دومین عامل اصلی مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در سراسر جهان است که روزانه حدود ۲۰۰۰ کودک را می‌کشد.
  • دارای علائم و نشانه‌های طولانی مدت و یا عفونت‌هایی است که بدون درمان برطرف نمی‌شوند.
  • اخیرا به کشورهایی سفر کرده باشد که بیماری‌های گوارشی در آن شایع است.
  • غذا خورده یا مایعاتی نوشیده باشد که ممکن است به باکتری‌های بیماری‌زا آلوده شده باشد، مانند گوشت نیم‌پز یا تخم مرغ خام.

آزمایش کشت مدفوع

تفسیر آزمایش stool culture

اگر آزمایش کشت مدفوع مثبت باشد، وجود نوعی باکتری در روده تایید می‌شود. نتایج اغلب با نام باکتری‌های بیماری‌زا که شناسایی شده گزارش می‌شوند. رایج‌ترین باکتری‌های آلوده‌کننده روده و منبع آلودگی آن‌ها به شرح زیر است:

باکتری کمپیلوباکتر

در گوشت خام یا نیم‌پز پرندگان و شیر آلوده یافت می‌شود. این یکی از شایع ترین علل اسهال باکتریایی در جهان است. اگر به خون سرایت کند، ممکن است بسیار جدی شود و گاهی باعث عوارض طولانی مدت مانند آرتریت و سندرم گیلن‌باره می‌شود.

باکتری سالمونلا

در تخم مرغ خام (حتی تخم مرغ‌های ضدعفونی شده سالم)، مرغ خام، سبزیجات نپخته و خزندگان یافت می‌شود. حیوانات خانگی مانند لاک‌پشت‌ها ممکن است سالمونلا را در روده خود حمل کنند بدون اینکه خودشان بیمار باشند. برخی از انسان‌ها نیز ممکن است ناقل سالمونلا شوند ولی خود بیمار نشوند. سالمونلا می‌تواند از فردی به فرد دیگر نیز منتقل شود.

شیگلا

در غذا و آب آلوده به مدفوع دیده می‌شود. فرد آلوده، در صورت عدم رعایت بهداشت باعث انتقال آن می‌شود. به عنوان مثال، جلوگیری از انتشار شیگلا در خانواده و در مهدکودک یا خانه سالمندان می‌تواند سخت باشد.

طیف گسترده‌ای از باکتری‌های دیگر ممکن است گاهی اوقات باعث عفونت دستگاه گوارش شوند و ممکن است با کشت مدفوع شناسایی شوند. چند مثال مهم عبارتند از: کلستریدیوم دیفیسیل، آئروموناس، پلسیوموناس، یرسینیا انتروکولیتیکا.

نتایج کشت‌های مدفوع که منفی گزارش می‌شوند، معمولا نشان‌دهنده این واقعیت است که کشت مدفوع برای تشخیص باکتری‌ها در فواصل زمانی مختلف بررسی شد و هیچ کدام یافت نشد. در یک گزارش ممکن است آمده باشد: "هیچ کمپیلوباکتر ایزوله نشده است" یا "هیچ سالمونلا یا شیگلا یافت نشده است" و غیره.

برای جلوگیری از عفونت باکتریایی دستگاه گوارش چه کنیم؟

بهترین کار این است که آب یا غذاهایی را که ممکن است آلوده باشد نخورید و از اقدامات بهداشتی مانند شستن کامل و مکرر دست‌ها پیروی کنید. غذاهایی که ممکن است آلوده باشند، بهتر است حتما پخته شوند. غذاهای پخته شده و غذاهایی که به صورت خام سرو می‌شوند نباید با سطوحی که ممکن است آلوده شده باشد تماس داشته باشند.

هنگامی که به کشورهایی که سطح بهداشت در آن‌ها پایین است سفر می‌کنید، بهتر است فقط از آب بطری، نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای پخته شده گرم استفاده کنید. از مصرف میوه‌ها و سبزیجات نشسته خودداری کنید و تمام میوه‌ها را پوست بگیرید. از محصولات لبنی غیر پاستوریزه نیز دوری کنید و از غذای فروشندگان خیابانی نخورید. اگر فردی در خانواده شما عفونتی دارد که باعث اسهال می‌شود، شستن دقیق دست‌ها توسط همه اعضای خانواده توصیه می‌شود و فرد مبتلا تا زمانی که عفونت برطرف نشده است، نباید برای دیگران غذا یا نوشیدنی تهیه کند.

دردهای شکمی و نیاز به آزمایش کشت مدفوع

انجام آزمایش کشت مدفوع در منزل با هومکا

عفونت باکتریایی دستگاه گوارش می‌تواند باعث ایجاد علائمی چون اسهال، درد شکمی، استفراغ شود. اگرچه این علائم همیشه نشانه عفونت نیست ما در صورتی که علائم طولانی شود لازم است که تست کشت مدفوع (Stool Culture) انجام شود. این آزمایش می‌تواند آلودگی روده شما را به باکتری‌های بیماری‌زا تشخیص دهد. در صورتی که چنین علائمی دارید و برای چند روز طول کشیده ‌است، لازم نیست که در شرایط بیماری به آزمایشگاه مراجعه کنید؛ بلکه با استفاده از خدمات آزمایش در منزل هومکا می‌توانید آزمایشگاه را به منزل خود بیاورید.

آزمایش در منزل با هومکا، علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، به شما این امکان را می‌دهد که از خدمات یک تیم تخصصی، حرفه ای و مدرن‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی استفاده کنید. اگر ساکن تهران، کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، رشت ، تبریز یا اهواز هستید و قصد انجام خدمات آزمایش یا تفسیر آزمایش stool culture دارید، کافی است با شماره تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا اینکه به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه کنید.

کدخبر: ۴۵۷۳۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر