کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۶۶۶۲
تاریخ خبر:

دردسر وزیر کار ‌برای شهردار تهران

روزنامه هفت صبح | یک: ‌ دوشنبه بعدازظهر، خبرهایی از قفل شدن ترافیک تهران، انتظار طولانی‌مدت مسافران در ایستگاه‌های اتوبوس تندرو و نبود اتوبوس منتشر شد و خیلی‌زود مشخص شد که رانندگان اتوبوس‌های BRT در تهران، اعتصاب کرده‌اند.
دو: دلیل اعتصاب چه بود؟ همان‌طور که می‌دانید دولت افزایش حقوق کارمندان را به میزان ۱۰‌درصد تصویب کرده ولی حقوق کارگران ۵۷‌درصد رشد داشته است.

در یک اقدام بی‌تدبیرانه، دولت مصوب کرده که حقوق کارگرانی که برای دولت نیز کار می‌کنند نه به میزان ۵۷‌درصد که به میزان ۱۰‌درصد افزایش پیدا کند. این موضوع سبب اعتراض رانندگان اتوبوس و بخش دیگری از کارگرانی شده که برای دولت کار می‌کنند. البته رانندگان اتوبوس تقاضاهای دیگری هم داشتند. مثلا آنان به پرداخت نشدن حق بیمه چهار درصدی برای مشاغل سخت و زیان‌آور نیز معترض‌اند.

سه: تهران ۱۰ خط اتوبوس تندرو دارد و طبق آمار سال ۹۷، حدود ۷۵ هزار نفر روزانه از این خطوط برای جابه‌جایی در شهر استفاده می‌کنند. بنابراین نبود سرویس در این خطوط می‌تواند برای ترافیک تهران، کشنده باشد.

چهار: بعد از به‌وجود آمدن این مشکل، تلاش‌هایی برای برطرف کردن آن صورت گرفت: اول زاکانی به محل اعتصاب کارگران رفت و به آن‌ها گفت: ما در شهرداری طبق قانون عمل می‌کنیم و درخواست شما برای افزایش بیشتر از سقف تعیین‌شده حقوق در حیطه اختیارات ما نیست. کمیته‌ای ۶‌نفره در هیات دولت این موضوع را بررسی و میزان افزایش حقوق پیرامون کارگران قراردادی و نیروهای شهرداری را اعلام می‌کنند؛ اگر این کمیته افزایش حقوق را بیش از میزان فعلی اعلام کرد، حتما مابه‌التفاوت به رانندگان پرداخت خواهد شد.

پس از آن مسئولان شهری گزارش دادند که شهردار دستور داده تا حقوق اردیبهشت ماه کارکنان قراردادی شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه تا تعیین تکلیف قطعی از مجاری قانونی، با افزایش ۴۰‌درصدی پرداخت شود.اما همزمان در شهر، نیروی انتظامی به کمک شهرداری رفت و حدود ۷۰۰ اتوبوسش را به جابه‌جایی مسافران اختصاص داد.

ضمنا بیان شد که رانندگانی از دیگر شهرها مثل کرج و نیز افرادی از سایر نهادها مثل شهربان‌های شهرداری برای هدایت اتوبوس‌ها موقتا استخدام شدند. در عین حال برخی از اکانت‌های کاربری اصولگرا در توئیتر با انتشار فیش‌های حقوقی مدعی شدند که رانندگان بی‌آر‌تی تا ۲۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرند. صحت این فیش‌ها تا زمان تهیه این گزارش مشخص نشد.

پنج: این در حالی است که خبرگزاری ایرنا مدعی شده بود که رانندگان فعالیت خود را از سر گرفته و مسافرگیری در سطح شهر تهران به حالت عادی بازگشته است اما ظاهرا این‌طور نبوده و حتی برخی معتقد بودند که این اعتصاب در تعطیلی روز سه شنبه تهران نیز بی‌تاثیر نبوده است. به هر حال به گزارش سندیکای شرکت واحد که ظاهرا سامان‌دهنده این اعتصاب است، اعتصاب در روز سه‌شنبه نیز ادامه داشته و برخی از واحدهای فنی نیز در کنار رانندگان چنین مطالبه‌ای را بیان داشتند.

شش: از سوی دیگر و در حالی‌که پیش از این بیان شده بود که رضا شهابی، از فعالان قدیمی این سندیکا به اتهام ارتباط با دو فرانسوی بازداشت شده در تهران، بازداشت شده است؛ روایت‌های غیررسمی حاکی از آن است که در جریان برخورد با این اعتصاب نیز بازداشت‌‌هایی صورت گرفته است.

هفت: حفظ امنیت شهر و کنترل ترافیک آن به خصوص در تهران دغدغه مهمی است اما به نظر می‌رسد برای رسیدن به نقطه مناسب در این زمینه باید از روش اصولی استفاده کرد. اشتباه وزارت کار در ناهماهنگی میزان افزایش حقوق کارگران و کارمندان اشتباهی بوده که زمینه چنین اعتراضی را فراهم کرده و برای شهرداری و شهردار دردسر آفریده است. بنابراین راه درست آن است که در چنین مصوبه‌هایی دقت و اصلاح صورت بگیرد.

کدخبر: ۴۵۶۶۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر