کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۷۲۶
تاریخ خبر:

دردسر فرانسوی آخرین توسان ایران!

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | برند دی‌اس در ایران نتوانست به اندازه دیگر برندها شناخته شود و هنوز هم بسیاری از افراد نمی‌دانند وقتی یک دی‌اس می‌بینند افتخار آشنایی با خودروی کدام کشور را دارند! زیرمجموعه لوکس‌ساز گروه پژو-سیتروئن با چند مدل ریز و درشت به ایران آمد؛ از هاچ‌بک دی‌اس‌۳ گرفته تا شاسی‌بلند دی‌اس‌۷ کراس‌بک.

دی‌اس‌۶ اما یک اس‌یووی میان‌رده از این برند به‌شمار می‌رود که در حال حاضر نمونه‌های صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۸ آن با قیمت یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شوند. این همان قیمتی است که هیوندای توسان TL مدل ۲۰۱۸ با آن به فروش می‌رسد‌ اما بین این دو کدام یک ارزش خرید بیشتری دارند؟

طراحی
در نگاه کلی طراحی دی‌اس‌۶ ساده و محافظه‌کارانه است اما این خودرو را باید به عنوان برنده‌‌ جزئیات مفتخر کرد. ظرافتی که در طراحی جزئیات دی‌اس ۶ در بخش‌های جلوپنجره توری، دی‌لایت و دو خروجی اگزوز عقب به کار رفته به هیچ وجه نه در توسان و نه در هیچ کدام از شاسی‌بلندهای کره‌ای حاضر در ایران دیده نمی‌شود.

البته گرافیک چراغ‌های جلو ساده است و فرم طراحی نمای عقب هم به‌گونه‌ای است که گویا با خودرویی در کلاس کراس طرفیم. هیوندای توسان TL اما به عنوان کپی‌ جالب از برادر بزرگ‌ترش شناخته می‌شود که بارزترین امتیازش را باید در ابعاد بزرگ‌ترش دانست. رینگ‌های ۱۸ اینچی هر دو خودرو جزو نمونه‌های اسپرت و آوانگارد بازار محسوب می‌شوند اما ما دی‌اس ۶ را به خاطر متفاوت ‌بودنش ترجیح می‌دهیم.

کابین
مدت‌هاست که شاسی‌بلندهای کره‌ای بازار حرف چندانی در بخش طراحی داخلی ندارند و توسان هم از این قاعده مستثنا نیست. توسان TL حتی در مدل ۲۰۱۸ نیز از همان طراحی تکراری با تریم خاکستری بهره می‌برد که می‌تواند عنوان کسل‌کننده‌ترین کابین در بخش خودروهای دو میلیارد تومانی را نیز از آن خود کند! اما در آن سوی میدان با یکی از شیک‌ترین کابین‌های موجود در بازار طرفیم. دی‌اس از تریم چرم کرم‌رنگ برای کابین دی‌اس ۶ استفاده کرده که کیفیت بالایی دارد و حتی ما را یاد خودروهای اینفینیتی سفارش امارات می‌اندازد. نکته بعدی که جلب نظر می‌کند، دورشمار و کیلومترسنج است که در قابی آلومینیومی قرار گرفته شده و در کنار فرمان دی‌کات، حسی اسپرت را منتقل می‌کند.

قوای فنی
کفه ترازو در این بخش به شدت به نفع کره‌ای‌ها سنگینی می‌کند. واقعیت این است که شما با خرید توسان TL صاحب خودرویی دو دیفرانسیل می‌شوید که تاحدی از قابلیت‌های خارج شهر برخوردار است و شما را در هیچ کوه و بلندی تنها نمی‌گذارد. دی‌اس ۶ اما کراس‌اووری دیفرانسیل جلو است که نهایتاً بتوانید با آن تا میدان دربند بروید.

البته پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربوی دی‌اس ۶ با ۱۶۷ اسب بخار نیرو و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور شتاب ۹٫۵ ثانیه‌ای را ثبت می‌کند که از موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی توسان با ۱۵۵ اسب بخار نیرو و ۱۹۲ نیوتن‌متر گشتاور که شتاب ۱۱٫۸ ثانیه‌ای دارد، بهتر است‌ اما این پیشرانه خوب نتوانسته تمام قابلیت‌هایش را در دی‌اس ۶ نمایش دهد. این در حالیست که می‌توانید در توسان از تمام ظرفیت موتور استفاده کنید و لذت ببرید.

کدخبر: ۴۱۰۷۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر