کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۲۱۳۹۴
تاریخ خبر:

دردسر شهرداری خرم‌آباد برای مقابله با ترحیم‌خوان‌ها

ساماندهی ترحیم خوانان از مطالبات مهمی است که در سالیان اخیر روی زمین مانده و نابسامانی این حوزه همواره باعث نارضایتی مردم بوده است.

به دلیل عدم نظارت بر این حوزه و نبود قوانین و مقررات لازم، شاهد هستیم که امروزه برخی افراد برای حضور حدودا یک‌ساعته در یک مراسم تشییع و تدفین و یا مراسم چهلم سالگرد و … مبالغ هنگفتی از صاحب عزا دریافت می‌کنند و متاسفانه صاحبان عزا نیر با توجه به شرایط روحی که در آن قرار می‌گیرند برای حفظ آبرو مجبور به تبعیت از ترحیم‌خوانان می‌شوند. مبالغی که بعضاً برای یک الی دو ساعت از دو میلیون شروع شده و به ۱۰ میلیون تومان و بیشتر از آن نیز می‌رسد.

از طرفی عدم تسلط به موازین شرعی و ملزومات دینی بسیاری از ترحیم‌خوانان باعث ترویج خرافات و بیان نکاتی غیر دینی شده که آثار بسیار بدی در جامعه به همراه داشته و به اعتقادات آسیب می‌زند.

جمیع این مباحث باعث شد سال گذشته شورای فرهنگ عمومی به عنوان شورای بالادستی و مراجع تصمیم‌گیری حوزه فرهنگ در لرستان به موضوع ساماندهی ترحیم‌خوانان ورود پیدا کند و طرحی در این زمینه مصوب کند.

بنا بر طرح مورد نظر بنا شد شهرداری خرم‌آباد به عنوان متولی آرامستان‌ها با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی با ساز و کاری مشخص و اطلاع رسانی گسترده جلوی فعالیت خارج از عرف ترحیم‌خوانان را بگیرند.

بنا بر طرح مصوب شده می‌بایست همه ترحیم‌خوانان ضمن شرکت در دوره‌های آموزشی و دریافت کارت مجوز فعالیت، بر اساس تعرفه از قبل مشخص شده هزینه دریافت نمایند. این طرح ضمن جلوگیری از ویژه خواری و رانت خواری در ترحیم‌خوانی، از ترویج خرافات و مباحث من درآوردی و غیر دینی و خارج از عرف فرهنگ در مراسمات نیز جلوگیری می‌کند.

در این طرح و بر اساس تعرفه مشخص شده قاعدتاً دیگر کسی حق ندارد برای یک ساعت مراسم هزینه چند میلیونی و خارج از عرف دریافت نماید و باری سنگین بر دوش خانواده صاحب عزا بگذارد.

با توجه به آورده مالی که ترحیم‌خوانی برای یک سری افراد به همراه داشت از همان ابتدا و پیش از اجرای طرح عده‌ای ساز مخالف زده و منتقد اجرای طرح ساماندهی ترحیم‌خوانان بودند، که البته قابل پیش بینی بود.

این موضوع در هر حال بعنوان یک مطالبه مردمی در دستور کار قرار گرفت اما با گذشت چندین ماه هنور به سرانجام نرسیده است و حال مشخص شده برخی مسوولان سر راه اجرای مصوبه مهم شورای فرهنگ عمومی شده‌اند.

عجیب آنجاست که در آخرین جلسه شورای شهر خرم‌آباد مشخص شد متاسفانه برخی از اعضای شورای شهر به جای حمایت از اجرای این طرح به عنوان مطالبه‌ای مردمی و مصوبه‌ای قانونی که ماحصل شورای فرهنگ عمومی است، جلوی اجرای آن را گرفته و در حمایتی عجیب از فعالیت خارج از عرف برخی ترحیم خوانان، اجازه ساماندهی این حوزه را نمی‌دهند.

به طور خاص یکی از اعضای شورای شهر خرم‌آباد با قاطعیت جلوی اجرای این طرح را گرفته و ضمن دهن کجی به مصوبه شورای فرهنگ عمومی، در اظهار نظری عجیب آن را بی ارتباط با حوزه مدیریت شهری دانسته است و اعلام کرده در این زمینه همکاری از سوی مدیریت شهری انجام نخواهد شد.

این بدان معناست که این عضو شورای شهر بجای توجه به خواسته و مصلحت مردم بدنبال کسب رضایت و جلب حمایت چند ترحیم خوان است که با ویژه خواری در این بازار آشفته ماهانه تا صدها میلیون تومان از قِبَل سوگواری مردم درآمد به جیب می‌زنند.

بی اعتنایی عضو شورای شهر خرم‌آباد به مصوبه شورای فرهنگ عمومی و مخالفت با آن در حالی است که شهردار و یکی از اعضای شورا نیز در شورای فرهنگ عمومی حضور دارند و از طرفی مصوبات این شورا لازم الاجرا است و یک عضو شورای شهر حق ندارد بنا بر میل شخصی خود در مقابل یک نهاد بالادستی عمل کند.

منبع: همشهری آنلاین

کدخبر: ۵۲۱۳۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر