کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۵۶۸۸
تاریخ خبر:

دردسری ابدی به نام سوپرجام فوتبال ایران

این ششمین بازی سوپرجام فوتبال است و باورنکردنی اینکه فقط دو دوره از این مسابقات بدون حرف و حدیث برگزار شده است اگر اتفاق خاصی نیفتد، قرار است روز ۳۰ خرداد، بازی سوپرجام فوتبال ایران بین قهرمانان فصل گذشته لیگ برتر و جام حذفی برگزار شود. این بازی، ششمین بازی سوپرجام تاریخ فوتبال ایران خواهد بود. به جز دو دوره که این بازی بدون هیچ جار و جنجالی برگزار شد، در سایر ادوار همیشه شاهد اعتراضات و ماجراهای عجیب و غریبی پیرامون برگزاری این بازی بوده‌ایم. در این گزارش بازی‌های سوپرجام تاریخ فوتبال ایران و به ویژه بازی‌های جنجالی آن را مرور می‌کنیم.

*** صبا باطری-فولاد؛ خشم دایی
اولین بازی سوپرجام تاریخ فوتبال ایران در شهریور ۱۳۸۴ بین فولاد قهرمان لیگ برتر و صبا باطری قهرمان جام حذفی برگزار شد. مجید جلالی سرمربی صبا بود و ملادن فرانچیچ هم هدایت فولاد را برعهده داشت. این بازی با پیروزی پرگل ۴برصفر صبا به پایان رسید. اتفاقات جنجالی این بازی فقط در زمین رخ داد. در اواخر بازی ایمان مبعلی به دلیل یک تکل خطرناک روی پای علی دایی اخراج شد و بعدها که دایی سرمربی تیم ملی شد، او را به تیم ملی دعوت نکرد که البته دایی خودش ارتباط این اتفاقات به هم را تکذیب کرد. در دقایق پایانی هم میرزاپور مصدوم شد و محمد علوی به جای او در دروازه فولاد ایستاد و دو گل از چهار گل تیمش را دریافت کرد.

*** استقلال خوزستان-ذوب‌آهن؛ بی‌حرف و حدیث
دومین بازی سوپرجام ۱۱ سال بعد از دوره اول، بین استقلال خوزستان قهرمان شگفتی‌ساز لیگ پانزدهم و ذوب‌آهن قهرمان جام حذفی همان سال برگزار شد. دو تیم در هفته آخر لیگ برتر هم مقابل هم قرار گرفته بودند و استقلال خوزستان با پیروزی ۲برصفر بر ذوب‌آهن قهرمان لیگ برتر شده بود اما حکایت بازی سوپرجام فرق داشت. این بازی در فولادشهر برگزار شد. در پایان ۹۰ دقیقه دو تیم به تساوی ۲-۲ رسیدند اما در وقت اضافه ذوب‌آهن دو گل دیگر زد و با پیروزی ۴بر۲ قهرمان سوپرجام فوتبال ایران شد.

*** پرسپولیس-نفت؛ آسان‌ترین سوپرجام
پرسپولیس در لیگ شانزدهم با برانکو قهرمان لیگ برتر شد و نفت هم با دایی قهرمان جام حذفی اما دایی فردای قهرمانی استعفا داد! نفت به حمیدرضا جهانیان واگذار شد و بلاهایی به سر این تیم آمد که در تاریخ ثبت شد. در فاصله دو سه ماه، علی کریمی و حمید درخشان چند بار هدایت این تیم را برعهده گرفتند.

مالک پرحاشیه نفت در نهایت دو روز قبل از بازی سوپرجام هدایت تیمش را به حمید درخشان سپرد و این تیم بدون تمرین درست و حسابی و در حالی که درخشان هم اجازه نشستن روی نیمکت نفت را نداشت به مصاف پرسپولیس آمد. در نهایت پرسپولیس در یک بازی بی‌دردسر ۳برصفر نفت را برد و قهرمان سوپرجام سوم فوتبال ایران شد.

*** پرسپولیس-استقلال؛ ترکیه و دادگاه CAS
پرسپولیس با برانکو قهرمان لیگ هفدهم هم شد و این بار در سوپرجام استقلال بود که با قهرمانی در جام‌حذفی مقابل این تیم قرارمی‌گرفت. این دیدار قرار بود در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۹۷ بین دو تیم پرسپولیس و استقلال برگزار شود اما باشگاه استقلال که در اردوی ترکیه به سر می‌برد، خواستار تغییر زمان بازی بود و سازمان لیگ درخواست استقلال را نپذیرفت و تهدید کرد که اگر استقلالی‌ها در این بازی حاضر نشوند، نتیجه آن ۳برصفر به سود پرسپولیس اعلام خواهد شد.

استقلالی‌ها به تهران نیامدند و بازی هم برگزار نشد و با رای کمیته برگزاری مسابقات لیگ به ریاست حیدر بهاروند، نتیجه بازی ۳برصفر به نفع پرسپولیس اعلام شد اما باشگاه استقلال نسبت به نتیجه اعلام شده به دادگاه حکمیت ورزش شکایت کرد. چند ماه بعد جلسه دادگاه CAS برگزار شد و پس از چند بار تعویق در اعلام حکم، سرانجام در مهر ۱۳۹۸ دادگاه CAS هم رای کمیته انضباطی را تایید کرد و استقلال ۳برصفر بازنده اعلام شد.

*** قهرمانی پرسپولیس بدون بازی!
یک فصل بعد، پرسپولیس در لیگ برتر سومین قهرمانی متوالی‌اش را به دست آورد و در جام حذفی هم، در یک بازی جنجالی و پرحاشیه، داماش گیلان را در اهواز مغلوب کرد و قهرمانی جام حذفی را به دست آورد. به لطف قوانین نامشخص و پیش‌بینی نشده فدراسیون فوتبال و سازمان، معلوم نبود که تکلیف بازی سوپرجام این فصل چگونه باید مشخص شود.

سپاهانی‌ها که نایب‌قهرمان لیگ برتر شده بودند، معتقد بودند در بازی سوپرجام آنها باید مقابل پرسپولیس قرار بگیرند اما داماشی‌ها سوپرجام را حق خود می‌دانستند و البته پرسپولیسی‌ها هم ترجیح می‌دادند با داماش روبه‌رو شوند اما هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاد و سازمان لیگ در تصمیمی عجیب و خلق‌الساعه، پرسپولیس را به دلیل قهرمانی در هر دو جام، به‌طور اتوماتیک قهرمان سوپرجام هم معرفی کرد تا این تیم برای دومین سال متوالی، بدون برگزاری بازی، قهرمان سوپرجام شود.

*** پرسپولیس-تراکتور؛ بدون تاریخ، بدون تضمین!
رسیدیم به آخرین سوپرجام که تا این لحظه قرار است در تاریخ ۳۰ خرداد برگزار شود. این بار نوبت تراکتور است که به عنوان قهرمان جام حذفی به مصاف پرسپولیسی برود که برای چهارمین فصل متوالی قهرمان لیگ برتر شده است. معمولا بازی سوپرجام قبل از شروع فصل جدید برگزار می‌شود اما سوپرجام فصل گذشته قرار است بعد از گذشت بیش از دو سوم فصل جدید برگزار شود! البته قرار بود این بازی هم پیش از شروع فصل برگزار شود.

اما به دلایلی که هنوز هم مشخص نیست انجام نشد و بعد از اینکه در نیم‌فصل هم فرصتی برای برگزاری آن پیدا نشد، بالاخره قرار است ۳۰ خرداد برگزار شود. عجیب اینکه هر دو باشگاه به زمان برگزاری این بازی هم اعتراض دارند. پرسپولیسی‌ها چند بازیکن در تیم ملی دارند و معتقدند باید با تیمی نصفه و نیمه به مصاف تراکتور بروند. تراکتور هم کلا شرایط خوبی ندارد و ترجیح می‌دهد این بازی در این مقطع برگزار نشود!

*** از تقویم حذفش کنید و خلاص!
معمولا در کشورهای مختلف دنیا، بازی سوپرجام چند روز قبل از شروع فصل جدید برگزار می‌شود. حتی در بعضی کشورها این بازی به نیم‌فصل لیگ در فصل جدید موکول می‌شود اما مهم این است که تکلیف بازی، میزبانش و تاریخش از مدت‌ها قبل مشخص است. حتی در قوانین کشورهای مختلف هم مشخص شده که اگر تیمی هر دو جام را برد، تکلیف بازی سوپرجام چه خواهد شد.

اما در ایران به دلیل اینکه تقویم لیگ برتر تا چند روز قبل از آغاز بازی‌ها هم مشخص نیست، معمولا بازی سوپرجام تبدیل به یک دردسر بزرگ برای سازمان لیگ می‌شود. مثلا دوستان در سازمان لیگ تا همین فصل گذشته مشخص نکرده بودند که اگر تیمی هر دو جام را برد، تکلیف سوپرجام چه خواهد شد؟ با این وضعیت، آیا بهتر نیست سازمان لیگ کلا بی‌خیال این بازی شود و خودش را خلاص کند و این همه دردسر را به جان نخرد؟

کدخبر: ۳۹۵۶۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر