کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۵۵۴
تاریخ خبر:

درخشش فردوسی‌پور در ‌یک‌ روز ‌تلخ

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | ۱۴ اسفند ۹۷ آخرین گزارش عادل فردوسی‌پور در تلویزیون بود. او بعد از مسابقه لیورپول و بایرن‌مونیخ فرصت گزارش به دست نیاورد و فعالیت‌هایش در تلویزیون به برنامه فوتبال ۱۲۰ محدود شد.

چندی پیش شایعه‌ای در رسانه‌ها پیچید که فردوسی‌پور قرار است مسابقه فینال هجدهمین دوره لیگ قهرمانان آسیا را گزارش کند. در نهایت هم این اتفاق افتاد، اما نه در شبکه سه، بلکه در صفحه اینستاگرام فارسی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC). متن و حاشیه این اتفاق و عملکرد فردوسی‌پور را مرور کرده‌ایم.

*** مورد اول| افزایش دنبال‌کنندگان صفحه AFC
از یک روز قبل که مشخص شد عادل فردوسی‌پور به دعوت مسئولان AFC قرار است مسابقه تیم‌های فوتبال پرسپولیس تهران و اولسان هیوندای کره‌جنوبی را گزارش کند، تعداد دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام AFC به طرز چشمگیری بالا رفت. آمارها عجیب بود. در فاصله ۳۰ دقیقه بعد از شروع بازی، ۲۰۰ هزار فالوئر جدید به AFC فارسی اضافه شد و به ۲.۷ میلیون فالوئر رسید. این اولین نشانه محبوبیت فردوسی‌پور است… .

*** مورد دوم| ۸۰۰ هزار نفر در لایو
روز گذشته به محض شروع مسابقه فینال، ۸۰۰ هزار نفر به شکل زنده در اینستاگرام AFC مسابقه را تماشا کردند. کمی که گذشت، میزان کاربران ریزش داشت، اما بعد از گل پرسپولیس، بار دیگر این عدد به ۸۰۰ هزار نفر رسید. این میزان، بارها کم و زیاد شد، اما به پایین‌تر از ۵۰۰ هزار نرسید. فراموش نکنیم خیلی‌ها به دلایل فنی نمی‌توانستند از اینستاگرام روی تلویزیون استفاده کنند. طبعا برای این طیف از مخاطبان، قاب بزرگ تلویزیون ارجحیت دارد.

از آن‌طرف پهنای باند و قطعی‌های مدام نت به همراه عدم تمکن برخی مخاطبان برای هزینه گیگ را هم باید لحاظ کرد. بااین‌حال رکورد ۸۰۰ هزار نفر عدد کمی نیست و این نشانه دیگری است از محبوبیت فردوسی‌پور… . همزمان آماری در برخی رسانه‌ها منتشر شده که رکورد لایو اینستاگرام ‌با سه میلیون در اختیار یک شخصیت تلویزیونی محبوب ترکیه به نام آجون ایلیجالی است.

*** مورد سوم| عملکرد عادل
عادل فردوسی‌پور در ابتدای مسابقه مردم را باوفا توصیف کرد؛ دچار هیجان شد و این جمله را به کار برد: «نمی‌دانید چقدر دلم برایتان تنگ شده بود.» بغض باعث شد چند لحظه سکوت کند، اما خیلی زود ابتکارعمل را در دست گرفت: «به خودم گفته بودم باید مسلط باشی…». عادل فردوسی‌پور در میان گزارشگران همیشه بهترین عملکرد را داشته است.

در مسابقه دیروز هم یکی از گزارش‌های خوبش به ثبت رسید، اما مهم‌تر این بود که وارد حواشی اخیر خودش نشد. همان ابتدا ابراز احساسات کرد و بعد از آن انگار نه انگار که مدت‌هاست فرصت گزارشگری نداشته. او عین یک هوادار کنار مردم بود؛ موقع گل عبدی زبان هواداران شد. وقتی توپ بازیکن اولسان به تیر خورد،‌ احساس خود را با «اوففف» و «آخ آخ» گفتن نشان داد.

در لحظه وی‌ای‌آر مثل هواداران گفت کاش داور توی این شلوغی ماجرا را فراموش کند. بعد از اینکه لک ضربه پنالتی را گرفت، کلمه «گرفت» را کشیده گفت و وقتی توپ گل شد، از ته دل حسرت کشید. از این مثال‌ها باز هم هست؛‌ فردوسی‌پور بلد است زبان هواداران باشد و به همین دلیل است که گزارشش به دل می‌نشیند.

*** مورد چهارم| واکنش کاربران
از لحظه‌ای که اعلام شد فردوسی‌پور مسابقه فینال را در لایو AFC گزارش می‌کند، واکنش‌ها و تحلیل‌های کاربران شروع شد. بعضی‌ها تلویزیون را بازنده دانستند و عده‌ای با مطایبه به استقبال ماجرا رفتند. یک نفر از دیالوگ امیر آقایی در سریال آقازاده خطاب به امین حیایی استفاده کرد و برای آن این کپشن را نوشت:

« آخرین حرف‌های صداوسیما خطاب به فردوسی‌پور». در این سکانس نیما به وکیل خود تحکم می‌کند که من باعث رشد تو شدم و حالا مقابل من ایستاده‌ای … از این دست کنایه‌ها کم نبود؛‌ مثل این جمله: «کاش شجریان زنده بود اونم می‌رفت تو لایو afc بین دو نیمه ربنا می‌خوند!»

*** مورد پنجم | کاهش دنبال‌کنندگان صفحه AFC
همزمان با افزایش دنبال‌کنندگان صفحه AFC،‌ بعضی‌ها این نکته را یادآور می‌شدند که همین AFC چه جفاها به پرسپولیس کرده است؛ نمونه‌اش محرومیت عجیب عیسی آل‌کثیر. این دست یادآوری‌ها کافی بود تا دنبال‌کنندگان صفحه AFC پس از پایان مسابقه،‌ این صفحه را ترک کنند. در همان ۱۰ دقیقه ابتدایی صفحه اینستاگرام AFC با ریزش ۲۰۰ هزار فالوئر مواجه شد….

روز گذشته برای هواداران پرسپولیس تلخ بود. مهم‌ترین اتفاق بازی اما بازگشت عادل فردوسی‌پور است که نشان داد تلویزیون می‌تواند از این محبوبیت به نفع خود بهره ببرد. باور کنید عادل یک ظرفیت است؛ چرا به‌جای حضور در شبکه سه باید در اختیار اینستاگرام AFC قرار گیرد؟ حتما لذت تماشای مسابقه با صدای او در برنامه فوتبال برتر دوچندان می‌شد.

کدخبر: ۳۶۴۵۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر