کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۳۰۷
تاریخ خبر:

دربا‌ره عملیات‌‌ موفقیت‌آمیز وزارت بهداشت

روزنامه هفت صبح | روز چهارشنبه در صفحه اول «هفت صبح» از عملیات نجات دانشجویان ایرانی نوشتیم. خوشبختانه این عملیات به خوبی انجام شد و دانشجویان به ایران رسیدند. حاشیه‌های این اتفاق را مرور می‌کنیم.

* یک: در این عملیات ۵۷نفر از هموطنانمان که مایل بودند در این شرایط به کشور بازگردند از طریق این پرواز وارد کشور شدند.
* دو: دکتر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در این‌باره به ایسنا گفت: این افراد پس از ورود به فرودگاه جهت بررسی‌های اولیه به مکانی که از قبل در نظر گرفته شده بود، منتقل شدند و بررسی‌ها اکنون توسط متخصصان مربوطه در جریان است. پس از انجام بررسی‌های اولیه، افراد به محل قرنطینه از پیش تعیین شده اعزام می‌شوند و جهت اطمینان از سلامت‌شان، ۱۴ روز تحت مراقبت‌های خاص بهداشتی قرار خواهند داشت.

* سه: وزارت بهداشت اعلام کرد که این افراد به همراه اعضای تیم اعزامی که از خط قرنطینه داخل هواپیما عبور کرده بودند همگی در یکی از مکان‌های مناسبی که برای آنها در نظر گرفته شده بود، تحت مراقبت‌های بهداشتی هستند .براساس پروتکل‌هایی که تدوین شده، معاینات روزانه آنها انجام شده و در سه روز آینده، آزمایش PCR نیز برای تشخیص کروناویروس از آنها گرفته خواهد شد.

همچنین براساس پروتکل‌ها، مراقبت‌های بهداشتی از این افراد ادامه خواهد داشت تا زمانی که همکاران ما در معاونت بهداشت و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت سلامت آنها را به صورت قطعی تایید کنند. زمانی که سلامت این عزیزان تایید شود از قرنطینه خارج خواهند شد و به آغوش خانواده‌ها بازخواهند گشت.

* چهار: وزارت بهداشت درخصوص شایعاتی مبنی براینکه پرسنل پرواز وارد قرنطینه نشده و در پرواز بعدی شرکت کرده‌اند، اعلام کرد: این پرواز بلافاصله بعداز پیاده شدن مسافران ایرانی برای انتقال سایر مسافران به بغداد پرواز کرده و بعد از آن به دمشق پرواز خواهد کرد ضمن اینکه کلیه کادر پرواز لباس و پوشش ایمنی بر تن داشتند و از خط قرنطینه داخل پرواز هم عبور نکرده بودند و قاعدتا نیاز به قرنطینه نداشته‌اند. هنگام بازگشت از دمشق هم براساس پروتکل‌ها تحت مراقبت قرار خواهند گرفت اما قطعا نیاز به قرنطینه با مشخصات قرنطینه دانشجویان انتقال یافته از چین، نخواهد بود.

* پنج: همچنین اعلام شده تاکنون و تا این لحظه از تمامی موارد مشکوکی که نمونه اخذ شده، هیچ مورد مثبتی دال بر ابتلای فردی به بیماری ناشی از کروناویروس در کشور نداشته‌ایم و شواهد آزمایشگاهی هیچ یک مثبت نبوده است. موارد مشکوک احتمالی بررسی خواهند شد و این بررسی‌ها ادامه دارد و هر زمانی که مثبت بودن آزمایش هریک از افراد تایید شود، اعلام می‌شود تا رسانه‌های عمومی اطلاع‌رسانی کنند.

* شش: یکی از دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین که روز گذشته به کشور بازگشت، درباره شرایط فعلی محل قرنطینه و همچنین چگونگی بازگشت‌شان به ایران به ایسنا گفت: «تیمی که برای بازگشت ما اعزام شد، همه لباس مخصوص پوشیده و مجهز بودند. قبل از ورود به هواپیما ابتدا توضیحات اولیه‌ای برایمان داده و تب‌مان چک شد. بعد از سوار شدن بر هواپیما و هنگام خروج در فرودگاه تهران نیز مجددا تب‌مان چک شد.

طی ۹ ساعت پرواز نیز همه از ماسک استفاده ‌کردیم و نمی‌توانستیم ماسک‌مان را برداریم. بعد از رسیدن به فرودگاه تهران و بررسی‌های دوباره، با اتوبوس به محل قرنطینه منتقل شدیم. در هواپیما ظاهرا اتباع دو - سه کشور دیگر هم بودند ولی من آنها را ندیدم و از تعدادشان هم اطلاع دقیقی ندارم. هنگام پیاده شدن از هواپیما هم تنها ما ایرانی‌ها پیاده شدیم. اینجا اتاق‌هایی که در اختیارمان گذاشتند یک تا دو نفره است.

پرسنل هتل از اینجا رفتند و اکنون تیم اورژانس و وزارت بهداشت اینجا مستقر است و امکانات مورد نیازمان را از ما سوال کرده و برایمان فراهم می‌کنند. دو پزشک نیز در اینجا مستقر هستند که به محض ورود مجددا تب‌مان را چک کردند و سوالاتی درباره مشکلات تنفسی و علایم سرماخوردگی از ما پرسیدند. به ما گفته‌اند ۱۴ روز باید در قرنطینه باشیم و پس از آن می‌توانیم نزد خانواده‌هایمان بازگردیم. طی این مدت نیز اجازه دیدن خانواده‌هایمان را نداریم.»

* هفت: روز چهارشنبه همچنین تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد بخش ایزوله تنفسی با فشار منفی بیمارستان شهدای یافت‌آباد به محل قرنطینه بیماران مشکوک به ویروس جدید تبدیل شده است. در این مرکز تنها پنج تخت جهت پذیرش بیماران مشکوک به این ویروس جدید وجود دارد. تاکنون تنها دو بیمار در این مرکز بستری شده‌اند که بیماری هیچکدام از آنها به‌ طور قطعی اعلام نشده اما به دلیل مشکوک بودن علائم جسمی‌شان در این مرکز نگهداری می‌شوند.

کدخبر: ۳۰۸۳۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر