کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۲۰۸
تاریخ خبر:

همه چیز درباره اینترنت VDSL و تفاوتش با ADSL

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | همه‌چیز‌هایی که باید درباره هزینه‌ها و صرفه اقتصادی مهاجرت به نسل جدید اینترنت خانگی بدانیم. جزئیات افزایش سرعت اینترنت خانگی تقریبا کامل مشخص شده است. این کار با جایگزینی فناوری جدید VDSL با فناوری قدیمی ADSL انجام می‌شود اما به‌طور عادی هزینه‌ای برای مشترک ندارد. لااقل در هزینه‌های اشتراک تغییری ایجاد نمی‌شود.

همچنین اگر کسی نخواهد تجهیزات جدید بخرد، سرعت دسترسی به اینترنت برایش ۱.۵ تا دوبرابر افزایش پیدا می‌کند و در صورتی که خودتان را برای خرید تجهیزات جدید راضی کنید، یعنی مودم سازگار با فناوری VDSL بخرید، سرعت اتصال تا ۷۰مگابیت‌برثانیه نیز امکان‌پذیر خواهد شد. فناوری ADSL از سیم مسی تلفن برای اتصال اینترنت استفاده می‌کند اما در فناوری VDSL اتصال به ‌کمک فیبر نوری فراهم می‌شود. بعد از بحران کرونا و احساس نیاز به ایجاد زیرساخت‌های اینترنتی بود که مسئولان تصمیم گرفتند، فناوری قدیمی ADSL را ارتقا دهند.

*** سرعت VDSL چه تفاوتی با ADSL دارد؟
سرویس اینترنت VDSL با سرعت‌های حداقل دو تا ۱۰۰مگابیت بر ثانیه، از جمله سرویس‌های ارتباطی است که از سوی شرکت مخابرات به مشتریان خانگی و تجاری ارائه می‌شود. این فناوری اگرچه شباهت زیادی بهADSL دارد اما مهمترین ویژگی آن در سرعت بیشتر است. سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به پنج‌برابر سرعت دانلود ADSL است و سرعت آپلود آن نیز ۱۰برابر ADSL است. درواقع سرعت دانلود آن از حداقل دو تا حداکثر ۱۰۰مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود آن از ۱۶ تا ۲۲مگابیت بر ثانیه را پوشش می‌دهد.

در فناوری ADSL اینترنت روی سیم مسی تلفن، از مرکز مخابراتی تا خانه مشترک با فرکانس بالاتری ارسال می‌شود و سرعت آن بسیار وابسته به مسیر است. از آنجا که منازل معمولا با مراکز مخابراتی فاصله دارند، این مسئله باعث می‌شود پهنای باندی که مشترک می‌تواند استفاده کند، ‌در حالت اسمی حداکثر تا ۲۰مگابیت‌برثانیه و در عمل حداکثر تا ۱۶مگابیت‌برثانیه باشد. حداکثر سرعت در فناوری ADSL برای کسانی است که فاصله‌شان تا مرکز مخابراتی کمتر از یک کیلومتر باشد .

هر چقدر فاصله مشترک از مرکز مخابراتی بیشتر از یک کیلومتر باشد، سرعت دسترسی او به اینترنت کمتر می‌شود اما در تکنولوژی VDSL، بین مرکز مخابراتی و کابینتی که حداکثر ۵۰۰متر با منزل مشترک فاصله دارد، فیبرنوری برقرار است و از کابینت تا منزل، همان سیم مسی است و به دلیل فاصله کمتر، این تکنولوژی اجازه می‌دهد مشترکان روی کاغذ تا ۷۰مگابیت‌برثانیه سرعت دانلود داشته باشند. حداکثر سرعت در فناوری VDSL به‌شرط خرید مودم مخصوص است اگرچه از همان مودم‌‌های ADSL هم می‌توان همچنان استفاده کرد.

*** وضعیت رسیدن VDSL به بقیه نقاط کشور
جایگزینی اینترنت VDSL با ADSL در کل کشور انجام می‌شود اما فعلا کار در شهرهای تهران و قم استارت خورده است. به‌ همین دلیل مشترکان تهران و قم برای ثبت‌نام و تقاضای تغییر سرویس اینترنت از ADSL به VDSL می‌توانند به سایت adsl.tci.ir مراجعه کرده و با ورود به صفحه‌کاربری تقاضای خود را ثبت کنند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، VDSL خیلی زود به بقیه شهرهای کشور می‌رسد. عملیات جابه‌جایی در بسیاری از شهرها انجام می‌شود و اولویت‌بندی تنها بر اساس نقاطی انجام شده که تجهیزات مراکز مخابراتی در آنها آماده‌ باشد. به‌عنوان مثال در دزفول و مشهد این کار از سال گذشته انجام شده است.

*** هزینه‌های اشتراک اینترنت VDSL
جایگزینی ADSL با VDSL هزینه‌ای برای کاربران ندارد؛ حتی مودم‌های قبلی کاربران روی تکنولوژی جدید کار می‌کند و کاربران بدون عوض کردن مودم می‌توانند شاهد افزایش ۱٫۵ تا دوبرابری سرعت اینترنت خود باشند اما اگر کاربری مودم را تغییر داد و یک مودم VDSL خرید، می‌تواند سرعتی تا پنج‌برابر اینترنت قبلی را تجربه کند. هزینه اشتراک اینترنت VDSL قرار نیست با پولی که برای ADSL پرداخت می‌کردیم، تفاوت زیادی داشته باشد. به‌عنوان مثال در سرویس‌های شرکت مخابرات ایران یک اشتراک با سرعت ۱۶مگابیت بر ثانیه با حجم ۱۷۵گیگابایت در ماه، حدود ۸۰هزار تومان خرج روی دست مشترک می‌گذارد.

اگر کسی بخواهد سرعت دسترسی به اینترنت را افزایش دهد، میزان ترافیک و حجم نیز متناسب با سرعت افزایش پیدا می‌کند و قیمت نیز بالا می‌رود. به‌عنوان مثال در سرعت ۲۰مگابیت بر ثانیه، حداقل ۱۷۵گیگابایت ترافیک خواهید داشت و برای یک‌ماه باید حدود ۱۱۰هزار تومان بپردازید. کسی که طالب داشتن سرعت ۵۰مگابیت بر ثانیه‌ای برای دسترسی به اینترنت است، می‌تواند حداقل ۵۰۰گیگابایت حجم در اختیار داشته باشد که برایش در ماه ۱۶۰هزار تومان خرج خواهد تراشید.

درست مثل بقیه راه‌‌ها و روش‌های دسترسی به اینترنت، در اینترنت VDSL هم می‌توان به‌جای اشتراک ماهیانه پول اشتراک را یک‌جا پرداخت کرد و اشتراک بلند‌مدت سه‌ماهه، شش‌ماهه و یک‌ساله خرید. مخابرات در این حالت‌ها حجم و ترافیک مصرفی را تغییر نمی‌دهد و مشترک مجبور است همان حجم ۱۷۵گیگابایتی را در ماه‌های پیش رو مدیریت کند. بنابراین مهمترین مسئله درباره ارتقا به اینترنت VDSL و داشتن تجربه سرعت بیشتر، در خرید تجهیزات سازگار با آن خلاصه می‌شود.

*** همه‌چیز درباره هزینه‌ خرید تجهیزات VDSL
اینترنت VDSL به‌جز داشتن سرعت بیشتر می‌تواند میزبان سرویس‌های دیگری مثل خط تلفنSIP باشد. این تلفن نیازی به کابل‌کشی ندارد و ارتباط را روی بستر اینترنت فراهم می‌کند. ویدئوکنفرانس، IP-TV یا تلویزیون‌های تعاملی هم از دیگر قابلیت‌هایی هستند که اینترنت VDSL آنها را بهبود می‌بخشد. پس با اینکه همان مودم ADSL هنوز کار می‌کند اما شاید بعضی‌ها وسوسه شوند یک مودم سازگار با VDSL بخرند تا سرعت بالاتری داشته باشند.

TP-LINK Archer VR900: یکی از سریع‌ترین مودم روتر‌های ADSL/VDSL بازار است. سرعت وای‌فای این محصول روی دو باند در مجموع به مرز ۱۹۰۰مگابیت می‌رسد. به زبان ساده شما با خرید این محصول هم اینترنت ADSL، هم اینترنت VDSL و هم یک روتر بی‌سیم پرسرعت خواهید داشت. سرعت روی فرکانس ۲.۴گیگاهرتز به مرز ۶۰۰مگابیت و روی فرکانس پنج گیگاهرتز به مرز ۱۳۰۰مگابیت می‌رسد. دستگاه سه آنتن خارجی پرقدرت دارد و از یک پردازنده دوهسته‌ای یک گیگاهرتزی سود می‌برد. امکانات ارتباطی این دستگاه شامل یک درگاه WAN و سه درگاهLAN، یک درگاه مخصوص اینترنت ADSL و دو درگاه USB نسخه۲ است. می‌توانید روی این مودم روتر اینترنت نسل سه و چهار را نیز به اشتراک بگذارید.

*** قیمت: یک‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان
Asus DSL-AC 68U: یکی دیگر از بهترین و سریع‌ترین مودم روتر‌های ADSL/VDSL بازار ایران است. سرعت این مودم روتر نیز ۱۹۰۰مگابیت است و روی فرکانس ۲.۴گیگاهرتز سرعتی ۶۰۰مگابیتی و روی فرکانس پنج‌گیگاهرتز سرعتی ۱۳۰۰مگابیتی به نمایش می‌گذارد. سه آنتن خارجی اختصاصی دارد و از یک پردازنده دوهسته‌ای و حافظه رم اختصاصی برای اینترنت DSL سود می‌برد که می‌تواند سرعت اینترنت را افزایش دهد. یک درگاه USB نسخه سوم، چهاردرگاه اترنت یک‌گیگابیتی برای LAN و WAN و یک درگاه مخصوص اینترنت ADSL دارد. این دستگاه مجموعه‌ای بی‌نظیر از امکانات و ابزار‌های مدیریت شبکه دارد. اگر به دنبال یک مودم روتر پرسرعت AC در بازار هستید، یکی از بهترین گزینه‌ها همین محصول ایسوس است. البته نسبت به مدل تی‌پی‌لینک مقداری گران‌تر است.قیمت: حدود دومیلیون تومان.

ASUS DSL-AC 52U: یک مودم روتر ADSL/VDSL دیگر از ایسوس، اما با سرعت ۷۵۰مگابیت بر ثانیه. شما روی این محصول وای‌فای دوبانده با سرعت‌های ۳۰۰مگابیت برای فرکانس ۲.۴گیگاهرتز و ۴۳۳مگابیت برای فرکانس پنج گیگاهرتز خواهید داشت و البته می‌توانید از انواع اینترنت DSL یا نسل سوم و چهارم موبایل استفاده کنید. چهار آنتن اختصاصی دارد و امکانات ارتباطی دیگر آن شامل یک درگاه مخصوص اینترنت ADSL برای خط تلفن، چهاردرگاه LAN و یک درگاه WAN است. یک درگاه USB نسخه دوم هم برای اشتراک‌گذاری اطلاعات دارد.
قیمت: حدود دومیلیون و۵۰۰هزار تومان

Linksys X6200: یک مودم روتر دیگر بازار ایران که از اینترنت ADSL و VDSL پشتیبانی می‌کند. اگر بخواهید یک مودم روتر دوبانده داشته باشید و از سوی دیگر به اینترنت VDSL دسترسی پیدا کنید، محصول لینک‌سیس برای شما مناسب است. روی فرکانس ۲.۴گیگاهرتز سرعت ۳۰۰مگابیت و روی فرکانس پنج گیگاهرتز سرعت ۴۳۳مگابیت را به نمایش می‌گذارد. روی این محصول چهار درگاه LAN و یک درگاه WAN دارید. البته، یک درگاه مخصوص اینترنت ADSL و یک درگاه USB نسخه۲ نیز فراهم شده است. آنتن‌های این دستگاه داخلی هستند و از اینترنت VDSL با حداکثر سرعت ۱۰۰مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.قیمت: یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان

D-Link DSL-2877AL: یک مودم روتر وای‌فای ADSL/VDSL است. روتر دوبانده با سه آنتن خارجی و سرعت ۷۵۰مگابیت بر ثانیه دارد که روی فرکانس ۲.۴گیگاهرتز سرعت ۳۰۰مگابیت و روی فرکانس پنج گیگاهرتز سرعت ۴۳۳مگابیتی به نمایش می‌گذارد. چهار درگاهLAN، یک درگاهWAN، یک درگاه مخصوص اینترنت ADSL و دو درگاه USB نسخه۲ دارد و می‌توان اینترنت نسل سوم و چهارم موبایل را نیز روی آن به اشتراک گذاشت. این محصول جزو ارزان‌ترین مودم روتر‌های VDSL بازار ایران است، ولی امکانات خوبی از جمله وای‌فای دوبانده در اختیارتان می‌گذارد.قیمت: ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار تومان

*** نظر هفت‌صبح درباره مهاجرت به VDSL
تبلیغات درباره اینترنت و سرعت آن گاهی گیج‌کننده به‌نظر می‌رسد. مثلا با اینکه گفته می‌شود VDSL می‌تواند تا ۷۰ و ۱۰۰مگابیت بر ثانیه سرعت داشته باشد، اپراتورها موقع فروش آن را در بسته‌هایی با سرعت ۱۶مگابیت بر ثانیه می‌فروشند. درست مثل کاری که اپراتورهای محترم TD-LTE انجام می‌دهند و در نهایت مشترک با وجود خرید اینترنت سریع در نهایت سرعت متوسط ۴ تا ۴۰مگابیت بر ثانیه را تجربه می‌کند.

پس از ما نشنیده بگیرید؛ اگر هزینه خرید مودم‌های حرفه‌ای چندبانده با نرخ دومیلیون تومان اذیت‌تان می‌کند و حتی حال ندارید مودم‌های ۶۰۰، ۷۰۰هزار تومانی بخرید، به همان مودم ADSL خود وفادار بمانید و با افزایش سرعت یک‌ونیم تا دوبرابری شاد باشید. یادتان هم باشد، VDSL به‌درد صاحبخانه‌ها می‌خورد و مستاجرها بهتر است درنهایت سراغ TD-LTE بروند. به‌عنوان صاحبخانه اگر وضعیت پوشش منطقه شما در هر دو فناوری خوب باشد، بهتر است VDSL را به‌عنوان راه‌حل باثبات‌تر انتخاب کنید. این را هم در نظر بگیرید که با افزایش قیمت‌های جدید، نرخ خرید تجهیزات TD-LTE هم به‌شکل ترسناکی افزایش پیدا کرده است. باور نمی‌کنید؟ خودتان همین الان قیمت بگیرید.

کدخبر: ۳۱۹۲۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر