کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۷۰۲
تاریخ خبر:

درباره ‌سنجش عیار مجریان برنامه‌ساز

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | این روزها خبرهایی ضد و نقیض درباره برنامه سازی رامبد جوان در فضای مجازی یا تلویزیون به گوش می‌رسد. روز گذشته نوشتیم او به تلویزیون برخواهد گشت تا سری جدید خندوانه را بسازد. یک شرط اساسی برای تحقق این اتفاق وجود دارد: تضمین به جوان برای مصونیت از کرونا. از آن سو مدت‌هاست خبر ساخت یک برنامه فوتبالی مشابه نود توسط عادل فردوسی‌پور در پلتفرم‌های اینترنتی منتشر شده.

علاوه بر آن بعضی مجریان مثل فریدون جیرانی مدت‌هاست از تلویزیون به فضای مجازی کوچ کرده‌اند. در این فعل و انفعال یک پرسش پیش می‌آید: مجریان مطرح تلویزیون، خارج از این مدیوم چه سرنوشتی دارند؟ به زبان دیگر ، برند هر یک از آن‌ها در جایی خارج از تلویزیون چقدر می‌ارزد؟ پرونده امروز بر اساس این پرسش‌ها شکل گرفته. طبعا ماجرای مجریانی چون احسان علیخانی و فرزاد حسنی متفاوت است. آن‌ها چهره‌های موفق تلویزیون محسوب می‌شوند اما در فضای مجازی برنامه اجرا نکرده‌اند. پس در این پرونده، تحلیل عملکرد حسنی و علیخانی در فضای مجازی مبتنی بر فرضیات است.

*** عادل فردوسی‌پور / هت‌تریک و کلاسیکو
‌ سال ۹۵ اولین تجربه عادل فردوسی‌پور در برنامه‌سازی برای فضای مجازی رقم خورد. او برنامه «هت تریک» را آماده کرد که ویژه برنامه اختصاصی جام ملت‌های اروپا، یورو ۲۰۱۶ بود و از تلویزیون اینترنتی آیو پخش شد. فردوسی‌پور در ساخت این برنامه موفق عمل کرد. «هت تریک» پر از آیتم و جزئیات بود و هر آنچه یک علاقه‌مند نیاز داشت در این برنامه یافت می‌شد. سال پیش تهیه کننده «کلاسیکو» بود که در کافه بازار، فیلیمو و نماوا بارگذاری شد. این برنامه ویژه مسابقه رئال و بارسا بود که اجرای آن را پژمان جمشیدی برعهده داشت. سر و شکل متفاوت برنامه به همراه مهمان‌های شاخص و ریتم بالا، «کلاسیکو» را تبدیل به برنامه‌ای محبوب و موفق ساخت.

‌با چه رزومه‌ای وارد شد؟ ۲۰ سال سابقه تهیه و اجرای نود را دارد که تجربه‌ای گرانسنگ برای عادل فردوسی‌پور محسوب می‌شود. او در کنار آن تهیه‌کنندگی برنامه‌های موفقی چون فوتبال ۱۲۰ و ویژه برنامه‌های جام جهانی و ملت‌های آسیا را برعهده داشته. فردوسی‌پور برندی محبوب بود که در فضای مجازی برنامه ساخت.

همکاری دوباره‌ای با تلویزیون داشت؟ بعد از تعطیلی نود، همکاری او با شبکه ورزش در قامت تهیه‌کننده برنامه فوتبال ۱۲۰ ادامه داشته است. این برنامه پنجشنبه‌ها با اجرای حمید محمدی پخش می‌شود.

خارج از تلویزیون چقدر خواهان دارد؟ تجربه موفق «هت تریک» و «کلاسیکو» نشان‌دهنده میزان مقبولیت فردوسی‌پور در مدیوم مجازی است. سال پیش دبیر انجمن اقتصاددانان ایران سوال معناداری درباره فردوسی‌پور مطرح کرده بود:« باید از اصحاب حوزه برند پرسید برند فردوسی‌پور چقدر ارزش دارد؟ و چرا تلویزیون ملی از آن صرفنظر کرد؟»
‌وضعیت فعلی؟ مدتی است خبر آمده عادل فردوسی‌پور می‌خواهد برنامه‌ای مشابه نود در فضای مجازی تولید کند. هنوز خبری از این اتفاق نیست. او در کنار آن مشغول تهیه برنامه فوتبال ۱۲۰ شبکه ورزش است.

*** مهران مدیری / شب‌نشینی
‌تابستان سال ۱۳۹۸ اعلام شد که مهران مدیری قصد دارد برنامه‌‌ای را با حال و هوای «دورهمی»، در فضای مجازی بسازد. نام برنامه «شب‌نشینی» بود و دکور و شکل و شمایل آن هم شباهت زیادی به «دورهمی» داشت. مدیری برای ساخت ۱۰قسمت اول آن مجوز گرفت اما با توزیع تیزر اولین قسمت برنامه که به مصاحبه با پیمان ‌قاسم‌خانی و سامان احتشامی اختصاص داشت به مشکل برخورد. درواقع با شکایت صداوسیما این برنامه متوقف شد و هیچ‌وقت در هیچ پلتفرمی بارگذاری نشد.

با چه رزومه‌ای وارد شد؟ رزومه‌ مهران مدیری برای همه مشخص است و نیاز به توضیح ندارد. مدیری بعد از ساخت انواع و اقسام سریال‌های کمدی در تلویزیون، مدتی با شبکه نمایش خانگی همکاری کرد و مجددا با «درحاشیه» به تلویزیون برگشت. شکست مدیری در فصل دوم «درحاشیه» باعث شد قید ساخت سریال را بزند و با تاکشوی «دورهمی» شهرت جدیدی برای خودش دست و پا کند. موفقیت بسیار زیاد «دورهمی» و حواشی که آن زمان برایش در این برنامه به وجود آمد باعث شد که مدیری به فکر ساخت «شب‌نشینی» بیفتد و از این جهت فضای مجازی را انتخاب کرد که با محدودیت‌ها و خط قرمزهایی نظیر آنچه در تلویزیون بر سر راهش وجود داشت روبه‌رو نشود.

‌همکاری دوباره‌ای با تلویزیون داشت؟ مدتی کوتاه بعد از اینکه صداوسیما مانع از ساخت «شب‌نشینی» شد، مدیری مجددا با تلویزیون همکاری کرد و فصل جدید «دورهمی» را ساخت. این برنامه کماکان درحال تولید و پخش از شبکه نسیم است.

‌خارج از تلویزیون چقدر خواهان دارد؟ مهران مدیری، یکی از معدود چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون است که محبوبیت عام دارد. او پیش از «دورهمی» هم شخصیت بسیار محبوبی بود اما به واسطه‌ پلاتوهای اعتراضی‌اش در این برنامه، بیش از پیش مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. طبیعتا اگر سرنوشت «شب‌نشینی» به اینجا نمی‌رسید و بارگذاری می‌شد می‌توانستیم مطمئن باشیم که برنامه حتی در فضای مجازی هم با استقبال فراوانی روبه‌رو می‌شود.
‌وضعیت فعلی؟ همانطور که گفتیم مدیری درحال حاضر برنامه‌ «دورهمی» را روی آنتن دارد.

*** رامبد جوان / استند‌آپ شو
‌تا پیش از شیوع ویروس کرونا رامبد جوان به فکر ساخت برنامه در فضای مجازی نیفتاده بود. درست است که گهگاه پویش‌هایی مجازی به راه می‌انداخت و مخاطبان را با خودش همراه می‌کرد اما هیچ کدام در قالب یک برنامه نبودند. با شیوع کرونا و اعلام این مسئله که به دلیل این بیماری امکان ساخت فصل جدید «خندوانه» وجود ندارد، تصمیم گرفت از داخل منزلش برنامه‌ای مجازی تولید کند.

او با کمترین بضاعت برنامه اینستاگرامی «خونه‌بازی» را تولید کرد و از استندآپ کمدین‌های قدیمی و جدید خندوانه خواست تا در این مسیر همراهی‌اش کنند. بعد از این ماجرا تصمیم گرفت اولین مسابقه‌ استندآپ کمدی مجازی را راه بیندازد. تدارک مسابقه‌‌ بزرگ «استندآپ شو» را چید و حتی گزینش‌های ابتدایی را از میان آثاری که به برنامه رسیده بودند انجام داد. سر بزنگاه، درست زمانی که قرار بود برنامه بارگذاری شود با مشکل روبه‌رو شد و صداوسیما به او مجوز نداد.

رامبد جوان سال‌ها به عنوان بازیگر و کارگردان در سینما و تلویزیون فعالیت کرده است اما با «خندوانه»، توانست به شهرت بسیار زیادی دست پیدا کند. درواقع «خندوانه» به عنوان یکی از مهم‌ترین برندهای تلویزیون، توسط او شکل گرفت و حالا به جایی رسیده است که کل ایران او را می‌شناسند و بخش مهمی از آنها برنامه‌اش را دوست دارند.

‌همکاری دوباره‌ای با تلویزیون داشت؟از زمان توقف مسابقه‌ «استندآپ شو» مدت زیادی نمی‌گذرد. آنطور که شنیده می‌شود صداوسیما از رامبد خواسته است تا فصل جدید «خندوانه» را برای بعد از ماه صفر تولید کند. بنابراین مسابقه‌ «استندآپ شو» به عنوان زیرمجموعه‌ «خندوانه» راهی شبکه نسیم خواهد شد.

‌خارج از تلویزیون چقدر خواهان دارد؟ رامبد جوان هم مثل مهران مدیری، یکی از چهره‌های بسیار محبوب مخاطبان تلویزیونی است و به جایی رسیده که حتی در فضای مجازی هم طرفداران زیادی دارد و لایوهای اینستاگرامی‌اش بسیار پرمخاطب هستند.
‌وضعیت فعلی: همانطور که گفتیم احتمالا برای بعد از ماه صفر، فصل جدید «خندوانه» را برای شبکه نسیم تولید خواهد کرد.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۴۳۷۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر