کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۰۸۵۴
تاریخ خبر:

درباره ‌سلام فرمانده، قیمت دلار و سقوط کارگران ارومیه‌ای

روزنامه هفت صبح | یک: ‌ ذهنم مغشوش شده است‌. چند روز قبل مطلبی خواندم که مرور خبرهای بد سیستم ایمنی را از بین می‌برد. فکر کنم به همین مشکل دچار شده‌ام. چندروز پیش فیلمی دیدم در تلگرام از سقوط دو کارگر ارومیه‌ای از ارتفاع چند ده متری بر اثرتندباد. ناراحت کننده‌ترین و غم‌انگیز‌ترین تصویری بود که می‌شد در فضای مجازی نگاه کرد.

تلاش دو کارگر برای آنکه در آن تندباد ناگهانی و بی‌موقع تعادل خودشان را حفظ کنند و در نهایت سقوط‌شان. حالا تصویر تصادف قطار مشهد یزد به آن اضافه شده است و احساس عجیبی که از سرقت صندوق امانات بانک مرکزی گریبانگیر مردم تهران شده است‌. و بعد هک شدن سامانه‌های شهرداری تهران هم مزید ماجرا شده. و تازه همه این اتفاقات روی ادامه داستان متروپل آبادان سوار شده‌اند.

دو: تحلیل من این است که تلاش برای کنترل قیمت دلار نمی‌تواند خیلی موفق باشد. استدلالم خیلی کف بازار است. چند سالی بود که دلار در بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان در نوسان بود. سال ۹۷ دستمزد یک کارمند ساده مثلا ۴ میلیون تومان بود که می‌شد ۱۷۰ دلار. اگر قرار بود دلار همان ۲۷ هزار تومان باقی بماند آن وقت تعادل بر هم می‌خورد. چرا که دستمزد همان کارمند حالا در سال ۱۴۰۱ با توجه به افزایش حقوق‌ها به ۳۵۰ دلار رسیده آن هم در شرایطی که تورم با تمام قدرت در حال افزایش است.

در واقع قدرت خرید کارمند ما افزایشی پیدا نکرده اما در تناسب با دلار حدودا دو برابر شده است! یک جای این معادله می‌لنگد دیگر! متوجه نکته هستید؟‌در یک شرایط عادی وقتی دستمزد ما به تناسب با دلار بالا می‌رود پس باید احساس کنیم که چقدر شرایط اقتصادی‌مان بهتر شده است اما این احساس را نداریم. طبیعی هم هست. قدرت خرید ما افزایش پیدا نکرده که هیچ هرروز هم کاهش پیدا می‌کند‌. این به این معناست که دلار برای تطبیق با شرایط فعلی اقتصادی قاعدتا باید خودرا مقداری بالا بکشد تا تناسب فلاکت ما تنظیم شود!

سه: راستش تولید سلام فرمانده برای من جالب بود. این که بخش اصولگرا یک اثر هنری فراگیر تولید کنند به خودی خود قابل توجه است. یک قطعه موسیقی‌‌،‌ یک سرود‌، یک فیلم جالب‌،‌ یک رمان …مدت‌ها بود که پس از رمان‌های دوره معصومیت رضا امیرخانی و فیلم‌های اولیه محمد حسین مهدویان‌، ‌از بخش اصولگرا اثر هنری فراگیری تولید نشده بود حالا هم امیرخانی و هم مهدویان خودخواسته از طیف اصولگرایان فاصله گرفته‌اند‌.

دوره‌ای حتی از امیر تتلو هم یاری گرفتند و حامد زمانی رو کردند و…حالا سلام فرمانده به هرحال وایرال شده و این یک گام مثبت است. هرچند که بخشی از اصولگرایان از حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی در جشن سلام فرمانده در کنار هم چندان راضی نیستند. این طیف را امکان ندارد بتوانید راضی کنید. طیف محترم پرزوری هم هستند.

کدخبر: ۴۶۰۸۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر