کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۰۴۸
تاریخ خبر:

درباره ‌سانسور شتاب‌زده و ناشیانه‌ ‌خوشحالی آل‌کثیر

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | یکشنبه روز مهمی برای فوتبال ایران بود. پرسپولیس به عنوان تنها نماینده باقی مانده کشورمان برای صعود به مرحله یک چهارم لیگ قهرمانان آسیا بازی سخت و حساسی مقابل السد قطر داشت. پرسپولیس در یک بازی دراماتیک و در دقایق پایانی به گل برتری رسید و به مرحله بعد صعود کرد. تلویزیون اما در این روز مهم حواسش جای دیگری بود و نتوانست از فرصت پیش آمده استفاده مطلوب را ببرد. در عوض چند تصمیم اشتباه باعث شد بلافاصله بعد از سوت پایان هجمه‌ای گسترده علیه آن شکل بگیرد.

*** مورد اول| سانسور گل
از اصل ماجرا اطلاع دارید؛‌ در دقیقه ۸۸ عیسی آل‌کثیر با یک ضربه سر دروازه السد قطر را باز کرد اما در لحظه ورود توپ به دروازه بیننده شاهد صحنه‌های قبلی بازی بود!‌ گزارشگر از گل خبر داد اما اگر کسی به هر دلیلی صدای محمدرضا احمدی را نمی‌شنید، نمی‌دانست دروازه حریف واقعا باز شده است یا خیر.

آنچه می‌گوییم مبالغه نیست بلکه تجربه شخصی در محل کار است که صدای تلویزیون موقع گزارش بسته بود. فرض بر این که صدای تلویزیون باز باشد؛ هوادار فوتبال دوست دارد گل را در همان لحظه ببیند و با طیب خاطر شادی کند. این اولین گاف بزرگ تلویزیون است که شادی را از طرفداران پرسپولیس دریغ کرد. حدود ۴۰ثانیه طول کشید تا بیننده‌ها گل را تماشا کنند.

*** مورد دوم| سانسور شادی پس از گل
می‌دانید که دلیل سانسور گل ‌به خاطر شادی عیسی آل کثیر است که پیراهن خود را از تن بیرون آورد. ناظر شبکه سه بعد از رفتار مهاجم پرسپولیس به قدری دستپاچه شده بود که سانسور گل را ترجیح به توبیخ احتمالی داد. نمی‌دانیم چرا او از تاخیر چند ثانیه‌ای پخش مسابقه نتوانست بهره ببرد و گل را نشان دهد. وقتی دلیل سانسور مشخص شد هجمه‌ای همه جانبه علیه تلویزیون شکل گرفت. کاربران این اتفاق را توهین به میلیون‌ها بیننده تلقی کردند. ناظر پخش شبکه سه نمی‌توانست این بار اغماض کند و خوشحالی را از مردم نگیرد یا حد اقل سنجیده تر و با زمان سنجی بهتری رفتار کند؟

*** مورد سوم| استیصال گزارشگر
محمدرضا احمدی سعی می‌کرد با توضیحات اضافه به بیننده بفهماند که پرسپولیس واقعا به گل رسیده. او تیزهوش بود و در لحظه تصمیم گرفت با مخاطب رو راست باشد. برای همین وقتی هنوز خبر دلیل اصلی سانسور گل رسانه‌ای نشده بود، اینطور گفت:« عیسی آل کثیر دروازه رو باز کرد، پیراهنش رو کند راستش رو بخواین؛ یعنی یک کارت زرد به جون خرید و حالا یک صفر جلو می‌افته پرسپولیس ایران.» به‌کار بردن «راستش را بخواین» رمز نجات احمدی در این لحظه است. اگر ناظر پخش هم مثل او زیرک بود جلوی یک فاجعه گرفته می‌شد.

*** مورد چهارم| مخاطب پرانی تلویزیون
نمی‌دانیم تلویزیون چرا فکر می‌کند همچنان رسانه‌ای بی‌رقیب است!‌ یعنی نمی‌داند خوشحالی عیسی آل کثیر در کمترین زمان به دست مخاطب می‌رسد؟ لحظاتی بعد از پایان مسابقه،گل پرسپولیس و شادی گل آل کثیر به کرات در اینستاگرام و دیگر رسانه‌های مجازی با گزارشگر عربی در دسترس قرار گرفت. تنها حاصل سانسور شتاب‌زده شبکه سه هجمه بی‌مورد به تلویزیون بود و بی‌اعتمادی و دلخوری دوباره مخاطبان.

*** مورد پنجم| پایان عجیب فوتبال برتر
دیگر رفتار عجیب شبکه سه در روز یکشنبه عدم اختصاص زمان برای تحلیل فنی مسابقه پرسپولیس و السد است. محمد حسین میثاقی مجری برنامه «فوتبال برتر» فقط همین قدر فرصت داشت تا تبریک بگوید و خداحافظی کند. سوژه‌ای از این مهم‌تر در روز یکشنبه وجود داشت تا تلویزیون از آن بهره ببرد و مخاطب حداکثری را با خود همراه کند؟

هواداران در چنین مسابقه‌هایی که یک تیم برنده یک بازی مهم آن هم در دقایق پایانی می‌شود، دوست دارند پای تلویزیون بمانند. آن‌ها تشنه تحلیل فنی، گزارش‌های خبری و نکاتی از این دست هستند. پخش شبکه سه اما از این موقعیت بهره نبرد و به مخاطب هم احترام نگذاشت. از قضا سازندگان «فوتبال برتر» در چنین مواقعی مواد کافی برای فراهم کردن عیش مخاطب را دارند اما به آن‌ها وقت داده نشد.

سوالی که پیش می‌آید این است: پخش شبکه سه به این فکر نکرده بود که ممکن است مسابقه به وقت اضافه و ضربات پنالتی کشیده شود؟ خب همین زمان احتمالی باید به «فوتبال برتر» داده می‌شد تا ویژه برنامه‌ای درخور پیروزی شیرین پرسپولیس روی آنتن می‌رفت. تلویزیون کام هواداران میلیونی پرسپولیس را با سلسله تصمیم‌های اشتباه تلخ کرد و فرصت مهم دیگری را از دست داد تا «بیهوده» آماج انتقادها شود.

کدخبر: ۳۵۲۰۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر