کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۹۴۰
تاریخ خبر:

درباره کنسرت بزرگ و آنلاین همایون شجریان

روزنامه هفت صبح | ۱۰ سال است که همایون جای خالی پدر را برای دوستداران موسیقی سنتی پر کرده است. بدون جنجال . بدون حاشیه. در تقاطع هنر و ثروت و دنیای سلبریتی ها. بی آنکه تعهد اجتماعی را جار بزند، بی آنکه خودش را به عنوان یک پیشرو در طرح مشکلات سیاسی و اجتماعی جلو بیاندازد. او توانسته از چنان اعتباری برخوردار شود در میان دوستداران متنوع موسیقی که کنسرت آنلاینش به رقم حیرت انگیز ۷۱۰ هزار نفر بیننده و شنونده می رسد. اتفاقی که شنبه شب رخ داد و کل اینترنت موبایلی کشور را تحت الشعاع خود قرار داد.

*** همایون از کجا شروع کرد؟‌
او آقازاده است اما احتمالا بهترین آقازاده موجود. با حضورهای خجولانه در کنسرت‌‌های پدر و ضرب نوازی و همنوایی با صدای جادویی پدر. اما آرام آرام از سایه بلند پدرش خود را خارج کرد و بعد با جسارت تجربه‌های نامتعارفی را هم به اجرا گذاشت. تجربه‌هایی که احتمالا چندان باب طبع پدر نامدارش نیستند. او در سال ۱۳۸۲ با ترانه هوای گریه‌، ‌ترانه‌ای عاشقانه برای نسل سوم جوانان ایرانی آماده کرد. جوانانی که ترانه او را برای هم در وعده‌های عاشقانه خود زمزمه می‌کردند: ‌همچون تخته پاره‌ای در آب رها رها رها. با شعر زیبایی از سیمین بهبهانی‌.

همایون در طول دهه هشتاد آرام آرام پیش آمد. در حالیکه ۳۰ سالگی را رد کرده بود و حالا کنسرت می‌گذاشت و فارغ از سنگینی و وقار سهمگین هنر سنتی با مشاهیر هنر پاپ از بازیگران و فوتبالیست‌ها قرار می‌گذاشت و فوتبال بازی می‌کرد و دربند تصویری نبود که از او مخابره می‌شود. صدای جادویی‌اش که ته مایه صدای پدر و تحریرهای او کاملا درآن احساس می‌شد راه را برای او هموار کرده بود. و خودش هم آن‌قدر باهوش بود که خود را درگیر تنش‌های سیاسی و اجتماعی نسازد. گویی به این نتیجه رسیده بود که در هر خانواده یک نفر درگیر این مسائل کافی است و این نقش را برخلاف عرف مرسوم نه پسر که پدر ایفا می‌کرد‌!

همایون در ابتدای دهه نود به یک چهره مشهور بدل شد. در نبود نامجو‌، ‌او هوشمندانه عطش جوانان به نوگرایی در موسیقی را بر دوش کشید و با ابتکارات شریک و رفیقش سهراب پورناظری به شمایل پوست اندازی موسیقی ایرانی بدل شد. ترانه چرا رفتی‌؟‌ بازهم بر مبنای شعری از سیمین بهبهانی و آهنگسازی سهراب پورناظری به یک هیت بدل شد. کلیپ جنجالی باران کوثری بر این ترانه فراگیری آن را بیشتر هم ساخت. همایون حالا دیگر یک سلبریتی شده بود.

ترانه شگفت‌انگیزش در تیتراژ اختتامیه آرایش غلیظ (به کارگردانی حمید نعمت الله ) حتی طرفداران تابوشکنی‌های موسیقایی نامجو را نیز غافلگیر کرد‌. او بر این موج موفقیت حرکتش را ادامه داد و در سال ۱۳۹۵ مجموعه ترانه‌های زیبایش برای فیلم رگ خواب (این بار هم ساخته حمید نعمت‌الله ) را عرضه کرد طوری که برخی‌ از ترانه‌هایش مثل آهای خبردار و رگ خواب و گریه می‌برد مرا‌،‌ جایش را در فلش بسیاری از جوانان دهه نودی پیدا کرد.

دیگر به سختی می‌شد آن همایون شجریان جوان تصنیف خوان در موسیقی سنتی را در این همایون محبوب و پرطرفدار پیدا کرد. او در سال ۹۶ و با اجرای نمایش ترانه سی نشان داد که ذهن اقتصادی پرقدرتی هم دارد‌. یک ایونت بزرگ و موفق موسیقایی که درآمدی چند میلیارد تومانی برای او و یار همیشگی‌اش یعنی سهراب پورناظری فراهم کرد.

شنیده‌ایم که با پشتوانه همان موفقیت اقتصادی حالا همایون در بورس هم از چهره‌های موفق یک کارگزاری متعلق به یک بانک مشهور خصوصی است.‌همایون حالا ۴۵ ساله است. یک چهره محبوب که توانسته دامن خودش را از انگ و تهمت و فرقه‌گرایی و تقسیم بندی‌های سیاسی دور نگه دارد. کنسرت بزرگ آنلاین همایون شجریان با تمام حاشیه‌هایش نشانه‌ای از این موفقیت بزرگ است‌.

کدخبر: ۳۲۹۹۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر