کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۹۳۸
تاریخ خبر:

درباره کریم و علیرضا ‌‌کشته‌شده‌های فرودگاه کابل

روزنامه هفت صبح| در بین کشته‌شده‌های انفجار در میدان هوایی کابل یک جوان ایرانی‌الاصل هم بود، سربازی که جزو سربازان باقی‌مانده آمریکایی در کابل افغانستان محسوب می‌شد و تبار ایرانی‌اش توجه کاربران فارسی زبان را جلب کرد. استیو نیکویی نجار، پدر کریم به رسانه‌های آمریکایی گفته که می‌دانسته پسرش در میدان هوایی مستقر است با شنیدن خبر انفجار در این منطقه بدترین روزهای زندگی‌اش شروع شده است. نیکویی صبح روز جمعه به دیلی بیست گفته که من دیروز به محل کارم نرفتم چون حمله در کابل اتفاق افتاد و می‌دانستم که او آنجاست. بنابراین تمام روز، من به تلویزیون چسبیده بودم.

چند ساعت پس از آنکه ارتش آمریکا توسط داعش تهدید به حمله تروریستی شد، یک یا چند بمب‌گذار انتحاری فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای و مناطق اطراف آن را مورد حمله قرار دادند. در این عملیات دست‌کم ۱۳پرسنل ارتش آمریکا کشته و ۱۸ نفر زخمی ‌شدند. در این حمله ده‌ها افغان هم کشته شدند.

مقامات نظامی ‌نام کشته‌شدگان را اعلام نکرده‌اند، اما گفته‌اند که شامل ۱۰ تفنگدار دریایی، دو سرباز و یک امدادگر نیروی دریایی است. خانواده‌های کشته شده‌ها اما ماجرا را به رسانه‌ها کشانده‌اند. استیو نیکویی به رسانه‌های آمریکایی گفته که تفنگداران نیروی دریایی هشت ساعت بعد از اعلام تعداد کشته‌شده‌ها با خانواده‌های آنها تماس گرفته‌اند. آنها در حدود ساعت ۷:۱۵ صبح به پدر کریم گفته‌اند «پسرت آسمانی‌شده است».

نیکویی گفته که تفنگداران دریایی که برای رساندن خبر مرگ کریم آمده بودند از من عصبی‌تر بودند. من در واقع سعی می‌کردم به آنها آرامش دهم. اما در عین حال، فقط می‌خواستم آنها را در اسرع وقت از خانه خارج کنم تا هیچ‌کس از خانواده‌ام آنها را نبینند. به نظرم بهتر بود که خودم به آنها توضیح بدهم.

او صبح روز بعد به یکی از شبکه‌های تلویزیونی گفته: «من تمام شب نخوابیدم. هنوز در شوک هستم و قادر به درک همه اتفاقات نیستم. کریم از کاری که می‌کرد خوشش می‌آمد، او همیشه می‌خواست تفنگدار دریایی باشد اما حالا ما باید با از دست رفتن او کنار بیاییم.»
فعلاً برنامه پدر کریم این است که به کابل برود و بقایای پیکر پسرش را به آمریکا برگرداند.

نیکویی با اشاره به علاقه پسرش به خدمت به ارتش گفت که می‌خواهد به ریاست جمهوری احترام بگذارد، اما در حال حاضر رئیس‌جمهور جو بایدن را دوست ندارد. نیکویی که از حامیان دونالد ترامپ است، پیش‌تر خوشحال بود که ترامپ در زمان حضور کریم در جمع تفنگداران دریایی در قدرت بود اما حالا کریم از دست رفته است، آن هم طی اتفاقی که به گفته نیکویی، خانواده قربانیان شخص رئیس جمهور آمریکا را برای آن مقصر می‌دانند.

در بین کشته‌شده‌های انفجار کابل، مرگ یک نفر دیگر هم در شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان بازتاب داشت، علیرضا احمدی روزنامه‌نگار کابلی که با اهالی ایرانی شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاران ایرانی ارتباط خوبی داشت. او که در دانشگاه کابل روزنامه نگاری خوانده بود و در خبرگزاری رها کار می‌کرد طی روزهای گذشته تمام تلاشش را برای خروج از افغانستان کرده بود اما در نهایت به همراه برادرش مجتبی که او هم خبرنگار بود در انفجار فرودگاه کابل کشته شد.

کدخبر: ۴۱۰۹۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر