کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۸۸۲۴
تاریخ خبر:

درباره کتایون ریاحی که دیروز ‌دست به یک افشاگری زد

روزنامه هفت صبح | کتایون ریاحی بعد از یک سکوت ۲۵ساله خبر داد که از سوی یکی از بازیگران قدیمی مورد آزار قرار گرفته است. او پیش از این تصویر بازیگر مرد موردنظر را با یک ضربدر قرمز در اینستاگرام خود منتشر کرده اما حرف بیشتری نزده بود. در نهایت بعد از یک سکوت دو روزه درباره استوری مبهمش دیروز پیام خودش را رمزگشایی کرد.

بیایید روایت ریاحی را بخوانیم: «من توسط همکاران خودم و در خانه سینما به اتهامات واهی بازجویی و مواخذه شدم. آقای …….. که در نقش بازجو وارد شده بود با سوءاستفاده از موقعیت خود به من تعرض کرد. روزگار سختی بود و من هیچ نگفتم. هنوز پس از ۲۵ سال روح و روانم از این حادثه تلخ التیام نیافته و آزرده است.»

با این حال با تگ کردن صفحه ۸۰۰ زن معترض به آزار علیه زنان در سینما سعی کرد این پیغام را برساند که ماجرا از چه قرار است. اما آن طور که ریاحی ابراز شگفتی کرده این روایت با استقبال گروه ۸۰۰ زن روبه رو نشده بود. او تصویری از خودش در زمان آزار منتشر کرده بود؛ آن هم احتمالا برای قید کردن اینکه ماجرا امروز و دیروز رخ نداده. کتایون ریاحی امروز شصت سال دارد و به همین خاطر می‌توان حدس زد که تلاش کرده توضیح دهد که بازیگر مرد این رفتار را در حالی که ۵۳ ساله بوده و خود او ۳۵ سال داشته انجام داده است. حالا چه این روایت درست باشد یا چه نباشد این ماجرا بهانه ای شد برای مرور کارنامه کتایون ریاحی در سینما و تلویزیون .

اگرچه خیلی وقت است که چهره کتایون ریاحی در رسانه‌ها دیده نشده اما سریال یوسف پیامبر باعث شده که او هنوزهم بین مخاطب عام به نام زلیخا شناخته شود. بعد از این سریال که سال ۱۳۸۸ از تلویزیون پخش شد،ریاحی نامه خداحافظی خودش از عرصه نمایش را نوشت و از آن کناره‌گیری کرد. ریاحی بازیگر تحصیلکرده‌ای است که در دانشگاه ادبیات و مردم‌شناسی خوانده. اینطور که او قبلا تعریف کرده مادر این بازیگر، زنی شیرازی و طراح لباس بوده. پ

درش هم در دانشگاه زبان انگلیسی تدریس کرده است. ریاحی برادری هم به نام علیرضا دارد که اطلاعات زیادی از او در دسترس نیست. از زندگی شخصی او همچنین اطلاعاتی هم درباره دو ازدواجش وجود دارد. ریاحی تا امروز دو بار ازدواج کرده است. اولین همسر او فرشید رحیمیان، بازیگر است.

رحیمیان و او امروز پسری ۴۰ ساله دارند که اتفاقا در چندین جشنواره به همراه ریاحی حاضر شده. پوریا چند سال پیش برای تحصیل در رشته موسیقی ابتدا عازم ارمنستان و بعد از چند سال راهی لندن شد و دوره‌ای هم در لندن به عنوان استاد موسیقی به تدریس پرداخت. بعد از جدایی از رحیمیان او در دومین تجربه خود با مسعود بهبهانی ازدواج کرد. او از سهامداران اصلی شرکت «اویل ورد» آمریکاست که از او هم جدا شده است.

تجربه بازی در نقش‌های پرحاشیه
با اینکه تلویزیون بود که شهرت ریاحی را تضمین کرد اما درخشش خود را مدیون بازی در نقش پرحاشیه استاد دانشگاه در فیلم «شام آخر» جیرانی است. ریاحی برای اولین بار ۲۴ ساله بود که بازیگری را شروع کرد. تجربه بعدی او در سینما به فیلمی به نام خبرچین برمی‌گشت که توقیف شد و در سال ۱۳۶۶ هم با فیلم صدرعاملی به نام پاییزان شهرت بیشتری پیدا کرد. سریال پدرسالار تجربه ماندگار دیگر ریاحی در تلویزیون بود اما از آن مهم‌تر سریال پس از باران است که بدون یاد کاراکتر خانم بزرگ بی‌معنا می‌شد.

سپس نوبت به سریال نوستالژیک شب دهم رسید تا کتایون ریاحی به چهره ای محبوب در میان تماشاگران عام بدل شود. ریاحی درنیمه دوم دهه ۸۰ فقط یک فیلم مشهور بازی کرده که آن هم «دعوت» به کارگردانی حاتمی‌کیا بوده. در مجموع با تجربه بازی در یوسف پیامبر، پس از باران و شب دهم، ریاحی را باید ستاره تلویزیون در دو دهه ۷۰ و ۸۰ بدانیم.

دنیای پس از بازیگری: از خیریه کتایون تا مدلینگ
ریاحی بعد از بازیگری وارد عرصه‌های دیگر هم شده است. مثلا خیریه کتایون به کودکان ناشنوای نیازمند به کاشت حلزون کمک می‌کند. او سال ۱۳۹۱ یک شعبه از این خیریه را در کیش تاسیس کرد که به آن خیریه کمک می‌گویند. سپس اولین تجربه ریاحی در خارج از دنیای هنر، تجربه نویسندگی او بود که البته آنقدرها هم سروصدا نکرد.

او سال ۱۳۹۳ دو کتاب به نام‌های «یک پنجره برای من» و «ماهی قرمز کوچولو» منتشر کرد و بعد از آن در سال ۱۳۹۴ وارد حوزه مدلینگ شد. آخرین حاشیه‌ای که دامن ریاحی را گرفت به سال قبل برمی‌گردد. او قبلا با اینکه گفته بود تصمیم گرفته از دنیای بازیگری خداحافظی کند تا شیرینی نقش زلیخا در ذائقه‌اش بماند، سال گذشته در حاشیه یک مراسم گفته بود که خودش اصلا تا امروز یوزارسیف را ندیده است. این ستاره تلویزیون پیش از این هم تاکید کرده بود اصلا اهل تلویزیون دیدن نیست که همین ماجرا باعث شد تا مدتی سوژه روز کاربران در فضای مجازی باشد.

کدخبر: ۴۵۸۸۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mohammad.s.f.n

    متاسفانه این مسائل خیلی جاها وجود داره، از شرکت های کوچک گرفته تا سینما.