کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۶۷۸
تاریخ خبر:

درباره کارنامه حیرت‌انگیز ‌نابغه دیروز بارسلونا

روزنامه هفت صبح، برگرفته از سایت هفت یک | ژاوی این ماه برای اولین بار به سرمربی تیم قهرمان تبدیل شد و السد توانست به آسانی جام قهرمانی لیگ ستارگان قطر را بالای سر ببرد. جام امیر قطر و جام حذفی نیز این فصل به دست آمد و السد یک سال است که هیچ شکستی را در لیگ تجربه نکرده است.

ثمره دو سال حضور او در السد بیشتر از چهار سال حضورش در این تیم به عنوان بازیکن بوده و باعث شده که او آزمون‌های اولیه در حوزه تکنیکی را با موفقیت پشت سر بگذارد. البته بدون بررسی همه جانبه، فشار و جدیتی که او در طول ۱۷ سال حضورش به عنوان بازیکن در بارسلونا تجربه کرده. ژاوی با صبوری در حال پیشرفت به عنوان یک مربی تازه‌کار است.

قطر از سال ۲۰۱۵، زمانی که او بالاخره از بارسلونا جدا شد، خانه ژاوی بوده است. این هافبک با استعداد علاوه بر هشت قهرمانی لالیگا، به عنوان مهره‌ای کلیدی در این تیم، در فتح چهار قهرمانی اروپا نیز تاثیرگذار بود. از قهرمانی با اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۰ که بین دو قهرمانی این تیم در یورو ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ بود نیز می‌توان به عنوان موفقیت‌های او نام برد.

موجی از ناراحتی با تصمیم ژاوی برای ادامه دادن به بازی در قطر ایجاد شد؛ کشوری که با سطح اول فوتبالی که هواداران عادت داشتند او را در آن ببینند، فاصله زیادی داشت. دستمزد او از قرارداد سه ساله اول با السد، حدود ۹میلیون پوند سالانه پس از کسر مالیات بود و انتقال به قطر همچنین شامل نقش سفیر رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ می‌شد؛ رقابت‌هایی که این کشور میزبانش خواهد بود.

تمدید قراردادهای بعدی نشان داد که او از زندگی در قطر راضی است. دستمزد بالا و البته زندگی به دور از هیاهو و کنجکاوی افراد برای ژاوی و نونا، همسرش، فراهم است. دخترش به نام آسیا و پسرش به نام دن، فرزندان کوچک او، هر دو در دوحه که پایتخت قطر است، به دنیا آمده‌اند.
نیکی سامربی، وینگر سابق منچسترسیتی و ساندرلند، که حالا مفسر شبکه‌های تلویزیونی بی‌این اسپرت و الکاس اسپرت در قطر است می‌گوید:

« ژاوی در خیابان قدم می‌زند و مردم به ندرت کوچک‌ترین توجهی به او می‌کنند. شما او را در حال خرید در سوپرمارکت می‌بینید. من به اطراف نگاه کردم و با خودم فکر کردم که آیا مردم می‌دانند او چه ستاره بزرگی است. چنین شرایطی پس از زندگی که او داشته است، باید برایش عالی باشد.»

ژاوی چهار فصل برای السد به میدان رفت، یک بار در فصل ۱۹- ۲۰۱۸ قهرمان قطر شد اما هرگز تصمیمش برای زندگی پس از دوران بازنشستگی که در انتهای آن فصل در ماه می ۲۰۱۹ و در سن ۳۹سالگی به وقوع پیوست، بر کسی پنهان نبود.مدارج مربیگری طی شد و او مدرک مربیگری حرفه‌ای‌اش از یوفا را در همان ماهی از فدراسیون فوتبال اسپانیا در مادرید دریافت کرد که ویکتور والدس، هم تیمی سابقش، و ژابی آلونسو که اخیرا مذاکراتی برای جانشینی مارکو روزه در بروسیا مونشن گلادباخ داشته نیز مدارک خود را کسب کردند.

وقتی ژاوی برای سال چهارم و آخر قرارداد به عنوان بازیکن با السد به توافق رسید، به صورت خصوصی به او اطمینان داده شد که شانس جانشینی ژوزوالدو فریرا در این تیم را خواهد داشت. او در سال ۲۰۱۹ به روزنامه اسپانیایی مارکا گفت:« من نمی‌توانم از اول پشت فراری یا اقیانوس‌پیما بنشینم، باید با قایق و ماشینی کوچک شروع کنم، خودم را امتحان کنم و تجربه کسب کنم.»

ژاوی می‌تواند از پیشرفتش تا این نقطه خوشنود باشد. کسب مقام سوم در اولین فصل حضورش روی نیمکت السد با قهرمانی در جام حذفی قطر شیرین شد؛ پیش از آن که این فصل سلطه کاملی بر فوتبال داخلی داشته باشد. آنها در نوزده بازی از لیگ ۱۲ تیمی، ۷۰ گل به ثمر رساندند و تنها ۱۳ گل دریافت کردند. این تیم در فاصله چهار بازی به پایان فصل قهرمانی خود را به لطف پیروزی ۳-صفر برابر ام‌صلال در ۷ مارس قطعی کرد. آنها همچنین بار دیگر قهرمان جام حذفی شده و جام امیر قطر را نیز بالای سر بردند.

با این حال هیچکس نمی‌تواند مدعی شود که ژاوی کاری معجزه‌آسا در کسب پانزدهمین قهرمانی السد پس از تاسیس این باشگاه در سال ۱۹۶۹ داشته است. او نه تنها توانست سانتی کازورلا، بازیکن محبوب هواداران آرسنال که هم تیمی‌اش در تیم ملی اسپانیا بود‌ را به خدمت بگیرد بلکه تیمش پر از بازیکنان تیم ملی قطر در مسابقاتی بود که باشگاه‌ها تنها اجازه استفاده از ۵ بازیکن خارجی را دارند.

هر عنوانی کمتر از قهرمانی در واقع شکست برای پر زرق و برق‌ترین باشگاه کشور به حساب می‌آمد. هرچند سبک مربیگری ژاوی درخشان بوده است.هالگریمسون که به همراه تیم العربی در آستانه شکست دادن السد در ماه فوریه بود اما دو گل در دقایق ۹۰ و ۹۲ دریافت کرد گفت:«این تیم شباهت زیادی به بارسلونا دارد. آنجا باشگاهی است که او می‌شناسد و با آن رشد کرده است. آنها برابر هر تیمی که بازی می‌کنند، ۶۰ یا ۷۰ درصد مالکیت توپ را در اختیار دارند.»

میلوتینوویچ هم شکی ندارد:« آنها بهترین فوتبال را در قطر به نمایش می‌گذارند.»به گفته سامربی، کارشناس تلویزیونی، فروتنی قابل توجهی در ژاوی وجود دارد. او اظهار داشت:«من می‌توانم درک کنم که چرا او در اینجا بسیار موفق بوده است. او درست از اولین مصاحبه همه را می‌شناخت، نام بازیکنان و نقاط قوت آنها را می‌دانست. او صرفا برای دریافت دستمزد به اینجا نیامده است.»

کمی طول کشید تا بازیکنان در ابتدای ورود ژاوی به عنوان بازیکن او را درک کنند اما بالاخره یاد گرفتند. آنها یاد گرفتند که نباید بایستند و به او خیره شوند، باید حرکات خودشان را انجام داده و او را پیدا کنند. او حالا هدایت همان بازیکنانی را بر عهده دارد که در کنارشان بازی کرده و آنها می‌دانند که او در تلاش برای انجام چه کاری است. چیزهایی از (پپ) گواردیولا درون او وجود دارد؛ همه در پست‌های متفاوتی با آن حرکات شناور بازی می‌کنند. این آن سبک بارسلوناست.

هنوز تفاوت‌های ظریفی وجود دارد. خط حمله السد توسط بغداد بونجاح، بازیکن تیم ملی الجزایر و مهاجمی که خواهان برتری فیزیکی است، اداره می‌شود. بونجاح هدف اصلی گلزنی برای تیمی پربار است و نام تائه‌هی از کره‌جنوبی و گیلرمه برزیلی، هافبک‌هایی هستند که وظیفه اصلی هدایت تغییر فاز بازی تیم بر اساس سبک مالکانه سرمربی خود را برعهده دارند.

اسکار هرناندز، برادر ژاوی، نیز پیش از پیوستن به السد به عنوان دستیار او، زمانی را در اسپایر سپری کرد. حضور ژاوی در قطر به روند و لیگی سرعت بخشید که ستارگان جهان را در سال‌های پایانی دوران حرفه‌ای به خود جذب کرده بود؛ حضور بازیکنانی چون رائول، ساموئل اتوئو، گابریل باتیستوتا و گواردیولا در دو دهه گذشته نقش خود را در جذب مربیان درخشانی نشان داده‌اند که باور دارند می‌توانند به پیشرفت بهترین بازیکنان قطر کمک کنند.

لوران بلان، سرمربی سابق فرانسه و پاری‌سن‌ژرمن، از ماه دسامبر هدایت الریان را بر عهده دارد و اسلاویشا یوکانوویچ که در سال‌های اخیر با واتفورد و فولام به لیگ‌برتر صعود کرد، حالا سرمربی الغرافه است. صبری لاموشی، مربی سابق ناتینگهام فارست، در تلاش است تا به همراه الدحیل بتواند سلطه السد را از بین ببرد.

هرچند هیچکدام از این نام‌ها، بزرگ‌تر از ژاوی نیستند. او چهره اصلی جام جهانی پیش‌رو برای قطر است؛ کشوری با ظاهری فریبنده که با جنجال‌های بسیار در سال ۲۰۱۰ به عنوان میزبان این رقابت‌ها انتخاب شد. ژاوی فردی با ظاهر آراسته است که تلاش می‌کند هیاهو پیرامون نقض حقوق‌بشر را از بین ببرد؛ مسئله‌ای که باعث شده شش باشگاه بزرگ نروژ خواهان بایکوت این تورنمنت از سوی تیم ملی کشورشان باشند.

شاید قطر در حال حاضر برای ژاوی کافی باشد اما تا ابد اینطور نخواهد بود. بازگشت به اسپانیا در راه است و نام درخشان او همیشه در راهروهای نوکمپ به گوش می‌رسد.تمرکز ژاوی در حال حاضر روی مرحله گروهی مسابقات لیگ قهرمانان آسیاست که ماه آینده آغاز می‌شود- و آزمونی مهم برای پیشرفت السد است (توضیح مترجم: السد فردا در اولین بازی‌اش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان مقابل فولاد خوزستان قرار می‌گیرد).

آنها فصل گذشته در مرحله یک هشتم با یک گل برابر باشگاه ایرانی پرسپولیس که در نهایت به فینال رسید، شکست خوردند.
ژاوی که در آخرین بازی دوران حرفه‌ای‌اش مقابل پرسپولیس به میدان رفت، در اولین فصل مربیگری هم توسط این تیم از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد.

قرارداد ژاوی در پایان فصل السد به پایان خواهد رسید- به طور دقیق‌تر در ماه نوامبر که قرار است فینال لیگ قهرمانان آسیا برگزار شود- اما روند رو به رشد رونالد کومان، سرمربی حال حاضر بارسلونا، که پس از آغازی شکننده در اولین فصل حضورش در پاییز با ۴ شکست در ۷ بازی لالیگا، حالا برای دبل در فوتبال داخلی می‌جنگد، شاید باعث شود که صبر بیشتری موردنیاز باشد.با این حال وقتی زمان آن برسد، ژاوی هرگز حمایت هواداران در کاتالونیا را از دست نخواهد داد. کارلس پویول، کاپیتان سابق او در نوکمپ، در بین کسانی است که حمایت علنی خود را از او نشان داده‌اند.

کدخبر: ۳۸۳۶۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر