کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۶۱۵
تاریخ خبر:

درباره چند دستگیری خبرساز در خارج از کشور

روزنامه هفت صبح| پرونده اکبر طبری محملی شده است برای پالایش عمیق قوه قضائیه. و خوشبختانه به نظر می‌رسد این قوه به شدت به این پالایش درونی متعهد است. روز گذشته غلامرضا منصوری یکی از متهمان پرونده اکبر طبری در رومانی بازداشت شد و همچنین از تصاویر مصطفی نیاز آذری، دیگر متهم فراری پرونده اکبر طبری در خارج از کشور رونمایی شد. این تصاویر را خبرگزاری رسمی قوه قضائیه (میزان) منتشر کرده که نشان می‌دهد قوه‌قضائیه در بازداشت و رسیدگی به متهمان این پرونده چقدر جدی است. پرونده‌ای که شاید یکی از چند پرونده مهم قضایی تاریخ پس از انقلاب است و افکار عمومی هم آن را با دقت دنبال می‌کنند. قوه قضائیه نیز با انتشار جزئیات دادگاه و انتشار اطلاعات و تصاویر متواریان این پرونده به خوبی در حال اقناع افکار عمومی است و این پالس مثبت را می‌فرستد که در این پرونده قرار نیست برخی ملاحظات مرسوم اما بی‌دلیل، حفظ شود.

غلامرضا منصوری که ابتدا گفته شد در آلمان است، در بخارست رومانی به درخواست ایران و توسط پلیس اینترپل دستگیر شده است. هرچند بعد خبرآمد که دادگاه رومانی به دلایلی نامعلوم آزادی مشروط به قاضی منصوری تا ۲۰ تیرماه اعطا کرده است. با توجه به نزدیکی پراگ به بخارست امیدواریم اتفاقی در استرداد قاضی منصوری به کشور رخ ندهد! رادیو فردا وابسته ‌به آمریکا، مدعی‌شد: «دادگاهی محلی در بخارست، پایتخت رومانی، مقرر کرده غلامرضا منصوری تا بیستم تیر با شرایط خاصی آزاد باشد و استردادش به ایران تا آن‌زمان عقب بیفتد.این دادگاه محلی از دولت ایران خواسته که برای «درخواست رسمیِ‌استرداد» منصوری و اسناد مرتبط با این متهم را ارائه دهند. منصوری نباید از رومانی خارج شود، زیر نظر پلیس است و نیز هربار که ضروری باشد به پلیس سر بزند.»

منصوری گفته بود که می خواهد به ایران برگردد اما از قرار خیلی به این گفته اش نباید امید بست ! چندی قبل دانیال زاده سلطان متواری فولاد و ابربدهکار بانکی از آلمان به ایران بازگردانده شد که از چهره‌های مهم پرونده اکبر طبری است. امیدواریم این روند عینا در مورد غلامرضا منصوری شکل بگیرد. جالب این که دیروز در ابتدای صبح تصویری از مردی که ادعا می شد غلامرضا منصوری است در بیرون سفارت ایران در بخارست منتشر شد. با چهره ای تغییر شکل داده شده. چند خبرگزاری هم این خبر را پوشش دادند اما بعد معلوم شد که این عکس به شهروند ایرانی به نام امین آزاد تعلق دارد و نه در بخارست که در فرانکفورت برداشته شده است ! اما برگردیم به مصطفی نیازآذری که تصویرش نشسته بر یک موتورسیکلت در منطقه‌ای استوایی گرم و مرطوب توسط میزان منتشر شده است.

*** نیاز آذری که بود؟
مصطفی نیاز آذری متهم ردیف پنجم پرونده طبری است که پس از دستگیری، او از کشور خارج شد و به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان ۵ قطعه زمین در بابلسر متهم است.در دادگاه هفته گذشته، نماینده دادستان اینگونه به معرفی او پرداخت:

* یک: « مصطفی نیاز آذری» فرزند کیومرث از عناصر اصلی ارتشاء در شبکه اکبر طبری است که با تشکیل ۱۰ شرکت صوری در داخل و خارج از کشور با نفوذ در بستر قضایی و بانکی کشور و با فاکتورسازی و ثبت سفارش‌های صوری اقدام به خروج ارز از کشور نموده و به اموال نامشروع زیادی نیز دست پیدا کرده است.

* دو: در تاریخ ۲۷ دی سال ۹۰، مصطفی نیاز آذری به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت شد؛ اما به‌رغم اقاریر صریح متهم با دخالت و اعمال نفوذ اکبر طبری حکم برائت وی در برخی از عناوین اتهامی صادر و در برخی عناوین اتهامی دیگر نیز مسکوت ماند. همچنین بسیاری از مسئولان بانکی که در این پرونده و اقدامات مجرمانه نقش داشتند با اعمال نفوذ اکبر طبری تبرئه شدند و در حال حاضر، این پرونده در دست رسیدگی قرار دارد.

* سه: فرار مصطفی نیاز آذری در قبال رشوه‌ای است که اکبر طبری متهم است که از او گرفته است که قریب به ۱۵ هزار متر زمین و ۳ طبقه ویلای لوکس به ارزش ۴۲ میلیارد تومان در بابلسر است. اهدای ویلایی با این ارزش در قبال کارسازی پرونده وی بوده و سعی کرده اسناد نقل و انتقال آن نیز با پوشش‌هایی انجام گیرد که هیچ اسمی از مصطفی نیاز آذری و اکبر طبری وجود نداشته باشد. بلکه با واسطه بهرام حیدری‌فر به همسر اکبر طبری منتقل شد که این اقدام با تبانی یکی از سردفتران تهران و با وکالت نامه جعلی صورت گرفت، به طوری که اکبر طبری به جای همسر خود اثر انگشت زد.

* چهار: این ویلا با نظر اکبر طبری و صرف هزینه‌ها از سوی مصطفی نیاز آذری ساخته می‌شود. اکبر طبری به منظور این که در مراجعات خود به ویلای مذکور از سوی سرایدار شناسایی نشود، خود را حسین معرفی می‌نموده است.

*** از سلطان فولاد تا بار عدس
* ۱: رسول دانیال‌زاده
رسول دانیال‌زاده که به او لقب «سلطان فولاد» و «ابربدهکار بانکی» داده بودند، پس از تحمل شش ماه حبس درحالی‌که به قید وثیقه آزاد شده بود، به بهانه درمان از کشور خارج شد و دیگر به ایران بازنگشت. گفته می‌شود که او به کشور آلمان متواری شده و چند ماهی در آنجا بود. سپس با رایزنی‌های مختلف به ایران بازگشت. نکته جالب اینکه چهره او به عنوان یکی از متهمان پرونده اکبر طبری در جلسه هفته گذشته دیده شد. سایت اصولگرای «باشگاه خبرنگاران جوان» درباره او نوشته: «رسول دانیال‌زاده ابربدهکار بانکی یا همان سلطان سکه نقش پر رنگی در پرونده فساد‌های اکبر طبری داشته است.

دانیال‌زاده در فساد صورت گرفته در موضوع فولاد نقش پررنگی داشت و پس از آن که نام او به عنوان یکی از متهمان پرونده فولاد مطرح شد، از کشور فرار کرد، اما پس از مدتی به صورت داوطلبانه خود به ایران بازگشت. او دارای برج‌های لوکس در مناطق خوب تهران بوده است و مبلغ ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال به اکبر طبری متهم ردیف اول پرونده رشوه داده است. رسول دانیال زاده با دریافت وام‌های کم بهره توانسته برج‌های لوکس را در مناطق تهران تأسیس کند، اما اینکه چگونه ارتباط او با اکبر طبری پررنگ شده مشخص نیست.»

* ۲: آبتین
سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته گفت: «یکی از مفسدان اقتصادی به نام «آبتین» که در یکی از استان‌های جنوبی برای وی پرونده‌ای تشکیل شده بود، در خارج از کشور بازداشت شده است.» درباره جزئیات این پرونده و بازداشت هنوز اطلاعات جدیدتری منتشر نشده است.

* ۳: الکس
الکس که نام واقعی‌اش « شهروز .س» است، سرکرده شبکه قاچاق دختران ایرانی به مالزی است که پس از سه سال عملیات نامحسوس پلیس امنیت، اردیبهشت ماه امسال در مالزی دستگیر و به تهران منتقل شد. متهم معروف به الکس از سه سال قبل با تشکیل باندی، زنان و دختران ایرانی را برای بهره‌کشی جنسی به مالزی قاچاق می‌کرد. پلیس اطلاعات و امنیت ایران پس از شناسایی فعالیت این باند، تحقیقات خود را آغاز کرد و در این مدت این متهم و همدستانش را زیر نظر گرفت تا با جمع‌آوری مستندات دستگیر و به ایران منتقل شود. ماموران اینترپل با توجه به مدارکی که پلیس ایران در اختیارشان قرار داده بود، وارد عمل شدند و شهروز را دستگیر کردند.»

* ۴:رضا تقی‌زاده
در پرونده رسیدگی به اخلالگران بازار خودرو، نام رضا تقی‌زاده معاون اسبق بازاریابی سایپا دیده می‌شود که در نهایت به ۱۵ سال حبس محکوم شد. دستگیری او نیز فراز و فرودی داشت و سایت اصولگرای مشرق درباره نحوه بازداشتش نوشته‌: «پس از فرار از ایران زمانی که به فرودگاه تورنتو می‌رسد، با او تماس می‌گیرند و می‌گویند قرار است به عنوان مدیرعامل جدید سایپا منصوب شود. او هم به هوس گرفتن کرسی مدیرعاملی سایپا بازگشت و در تهران بازداشت شد.»

* ۵: روح‌الله زم
دستگیری ادمین کانال «آمد نیوز» و بازگشت او به ایران یکی از خبرسازترین دستگیری‌ها محسوب می‌شود که جزئیات دقیق آن توسط مقامات رسمی مشخص نشد. خبرگزاری اصولگرای «باشگاه خبرنگاران جوان» از دستگیری او روایتی دارد که احتمالا باید با واقعیت تطابق بیشتری داشته باشد:‌ «در طرح فریب سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، افرادی در داخل کشور که هدایت شده نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی بودند، با زم ارتباط داشتند و قرار شد هرچه زودتر با این افراد در یک کشور ثالث دیدار کند. با نزدیک شدن اربعین، افراد هدایت شده به روح‌الله زم گفتند که ما به دلایل (…) فقط در ایام اربعین می‌توانیم از ایران خارج شویم و در این زمان بهانه خوبی برای رفتن به عراق داریم تا کسی شک نکند و بتوانیم به راحتی با شما در عراق دیدن کنیم.

روح‌الله زم که تحت هدایت سرویس جاسوسی فرانسه قرار داشت، فریب خورد و از فرانسه عازم کشور اردن شد و بعد از توقفی کوتاه، عازم عراق و وارد فرودگاه بغداد شد. همزمان مأمور پرونده او در سرویس جاسوسی فرانسه، در عراق حاضر شد و در سفارت فرانسه در بغداد با یکدیگر ملاقات کردند. زم پس از توجیه کامل توسط افسر اطلاعاتی خود، جهت ملاقات با منابع مورد نظر عازم شهر اربیل در کردستان عراق می‌شود. نیرو‌های اطلاعات سپاه در فرصت مناسب، با آرامش کامل او را محاصره و دستگیر می‌کنند.»

* ۶: شهرام جزایری
بدون شک پرونده شهرام جزایری یکی از مشهورترین پرونده‌های فساد مالی در ایران است و احتمالا در میان متهمان اقتصادی رکورد بازداشت و زندان را شکسته است. جزایری تا سال ۱۳۸۰ با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مختلف و واردات و صادرات شهرت بسیاری برای خود کسب کرده بود اما پس از آن ورق برگشت و دستگیر شد. او در دادگاه به اتهام «ایجاد و تاسیس حدود ۵۰ شرکت مختلف بازرگانی، کسب اعتبار موهوم از طریق مانورهای متقلبانه، برداشت ۳۸ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال به دفعات مختلف و پرداخت آن به اشخاص به عنوان رشوه و جعل اسناد، تبانی در معاملات دولتی، اغوای مسئولان بانک‌ها، دریافت ارز، ایجاد رکود در صادرات، تهیه پیمان‌نامه‌های غیرقانونی و اخذ مقادیر قابل توجهی از این طریق» متهم و به تحمل ۱۴ سال زندان، ۱۰ سال تبعید، ۱۰ سال محرومیت از فعالیت‌های بازرگانی و تجاری و پرداخت ۱۲۲ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۲۰۰ دلار جریمه نقدی محکوم شد.

او پس از دستگیری نیز همچنان خبرساز بود و در سال ۱۳۸۵ در زمان انتقال برای معرفی دارایی‌هایش در اسفند ۱۳۸۵ اقدام به فرار کرد. ماموران اطلاعاتی البته چند روز بعد او را در کشور عمان بازداشت کردند و برای تحمل دوران محکومیت به ایران بازگشت. شهرام جزایری در مهر سال ۱۳۹۳ از زندان آزاد شد و به فعالیت‌های اقتصادی‌اش ادامه داد. در این بازه زمانی چند باری دوباره بازداشت و دوباره آزاد شد. در آخرین بار که می‌خواست به صورت قاچاقی از کشور فرار کند و به کشور ترکیه برود، در بار عدسی که در نزدیکی مرز بود، دستگیر شد.

* ۷: عبدالمالک ریگی
یکی از قدیمی‌ترین دستگیری‌ها در خارج از کشور مربوط به اوست. ریگی در اسفند ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات ایران دستگیر شد. روزی که قرار بود عبدالمالک ریگی دستگیر شود، نماینده آمریکا قرار بود به قرقیزستان سفر کند و همزمان هواپیمایی که ریگی در آن حضور داشت هم به مقصد بیشکک در حرکت بود، دولت ایران در رهگیری این موضوع توانستند این تروریست را دستگیر کنند. ریگی با نام جعلی و گذرنامه افغانستانی در یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هواپیمایی قرقیزستان در مسیر«دوبی» به «بیشکک» در حال پرواز بوده که در اسفند ماه ۸۸ در آسمان ایران سه فروند جنگنده نیروی هوایی ارتش که از پایگاه هوایی بندرعباس برخاسته بودند، هواپیما را مجبور به فرود در فرودگاه «بندرعباس» کردند. بلافاصله پس از فرود هواپیما، نیروهای امنیتی ایران مستقیماً به سمت صندلی ریگی و همراهش رفته و آنها را دستگیر کردند و هواپیمای قرقیزی پس از سه ساعت توقف و دستگیر شدن عبدالمالک ریگی، فرودگاه را ترک کرد.

* ۷+۱ : این چند نفر
گروهی دیگر از چهره‌های ایرانی نیز در خارج از کشور بازداشت شدند که البته سرنوشت آن‌ها به شکل دیگری رقم خورد. امیر تتلو برای مدتی در کشور ترکیه و به درخواست ایران بازداشت شد که البته مدتی بعد آزاد شد. پویان مختاری از دیگر چهره‌های اینستاگرامی که در کار تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی است، در کشور اسپانیا بازداشت شده و فعلا نه به ایران بازگشته و نه آزاد شده است.

کدخبر: ۳۳۳۶۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر