کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۶۵۴۴
تاریخ خبر:

درباره هویت واقعی رسپکت، دیگنیتی پرستیژ‌، تیارا و هایما‌۸S

روزنامه هفت صبح، بهنام عقیلی | چهارمین نمایشگاه خودروی تهران بعد از وقفه طولانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا و امیکرون برگزاری‌اش عقب افتاده بود، بالاخره روز ۲۶ اردیبهشت با حضور خبرنگاران آغاز به کار کرد. در همین روز اول نمایشگاه چهار خودرو از خودروساز‌های خصوصی و دولتی رونمایی شدند تا نمایشگاه بعد از این وقفه طولانی با قدرت کار خود را آغاز کند. اما خودروهایی که روز اول رونمایی شدند کدام خودروها هستند؟ مربوط به کدام خودروسازی هستند و چه ویژگی و سابقه‌ای دارند؟ در این گزارش چهار خودروی رسپکت از بهمن موتور، هایما ۸S ایران خودرو، تیارا مکث موتور و دیگنیتی پرستیژ از بهمن موتور را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دیگنیتی پرستیژیا دانگ فنگ ix5
بالاخره بعد از تبلیغات فراوان شهری، هیاهو برای نحوه فروش دیگنیتی پرستیژ، با موتور ۲۳۰ اسب بخار در نمایشگاه رونمایی شد.‌دیگنیتی یا فنگون آی‌ایکس۵ خودروی کراس‌اوور کوپه ساخت شرکت چینی دانگ‌فنگ است که در گروه دانگ‌فنگ نیسان ساخته شده ‌است. این خودرو در سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد. فنگون آی‌ایکس۵ در ایران با نام دیگنیتی توسط شرکت گروه بهمن مونتاژ و عرضه می‌شود. اما دیگنیتی پرستیژ براساس نسخه جدید دانگ فنگ iX5 توسعه یافته است.

دیگنیتی که درواقع همان دانگ‌فنگ iX5 است، ریشه در سال ۲۰۱۹ دارد و با طراحی جذاب و جوان‌پسند و سقف شیب‌دار کوپه مانند خود، یکی از متفاوت‌ترین گزینه‌هایی است که تاکنون در کشورمان مونتاژ شده است. البته بهمن موتور با شعار داخلی‌سازی حداکثری و خریداری پلتفرم این خودرو می‌خواهد با برند خاص خود کاملاً به‌گونه‌ای متفاوت رفتار نماید.زمانی که این خودروساز تصمیم گرفت که این خودروی جدید را به ایران بیاورد درباره‌اش می‌گفتند شاسی‌بلند دانگ‌فنگ ix5 در بازار بومی چین با زیرمجموعه این خودروساز به اسم Fengon شناخته می‌شود.

خودرویی که به لطف طراحی مدرن، مشخصات فنی قابل قبول و لیست پر و پیمانی از آپشن‌ها می‌تواند نسبت به آینده درخشان در بازار ایران امیدوار باشد.‌ پس از آنکه گروه بهمن خودروهای فیدلیتی پرایم و دیگنیتی پرایم را به بازار عرضه کرد، این خودروها با اینکه مبدا چینی داشتند و کمی بدبینی به آنها زیاد بود، توانستند تا حدی اعتماد مشتریان را به دست آورند و اسم و رسمی را برای خود در بازار دست و پا کنند. البته ظاهر نسبتا جذاب آنها در این موضوع بی‌تاثیر نبود.

طراحی دیگنیتی پرستیژ در نگاه اول همان طراحی‌ای است که در تریم پرایم این خودرو هم دیده بودیم، اما با دقت در جزئیات متوجه برخی تغییرات جزئی در طراحی می‌شویم. برای مثال، طراحی سپرها در نسخه پرستیژ متفاوت است و طرح ورودی هوا در این نسخه طراحی جدیدی دارد و مه‌شکن‌ها هم در این نسخه از روی سپر حذف شده‌اند. در نمای عقب هم طراحی سپر تغییر داشته و دیفیوزر با طراحی متفاوت و رنگ مشکی در نسخه پرستیژ دیده می‌شود.

نکته دیگر در طراحی مربوط به عبارت پرستیژ (PRESTIGE) در گوشه درِ صندوق می‌شود و رینگ‌های ۲۰اینچی جای رینگ‌های ۱۸ اینچی را گرفته است تا این تغییرات ذکرشده باعث شود نسخه پرستیژ دیگنیتی از پرایم متمایز شود. البته سایت اسب بخار درباره قیمت این خودرو و نحوه عرضه آن ذکر کرده، قرار است عرضه این خودرو در تابستان سال جاری انجام شود و براساس اطلاعات موجود گویا بهمن موتور قرار است قیمتی کمتر از یک میلیارد را برای این کراس اوور قدرتمند در نظر بگیرد. ‌

‌رسپکت یا ژواند‌و ‌ یا چری آریزو ۷ فیس لیفت
‌رسپکت یکی دیگر از خودروهایی است که روز گذشته در شهرآفتاب رونمایی شد. ‌سدان رسپکت محصولی از کمپانی چینی کایی یا همان کووین (Cowin) است که در چین با نام ژواندو (Xuandu) خوانده می‌شود. رسپکت در بازار چشم ‌بادامی‌ها مورد استقبال چندان گرمی قرار نگرفت و به فروش مورد انتظار نرسید. به همین خاطر کایی تصمیم گرفت شانس سدان کلاس C خود را در بازار ایران و با همکاری بهمن موتور امتحان کند.

ژواندو با نام رسپکت (Respect) در تابستان سال جاری به بازار عرضه می‌شود و میزان داخلی سازی آن حدود ۲۰ الی ۳۰درصد اعلام شده است. خودروی جدید بهمن موتور با طول ۴٫۶۶، عرض ۱٫۸۲ و ارتفاع ۱٫۴۸ متر ساخته شده، فاصله بین دو محور برابر با ۲٫۷ متر بوده و وزن آن به ۱۴۰۹ کیلوگرم می‌رسد. ماشین در حقیقت فیس لیفت چری آریزو ۷ بوده و نمای جلوی آن شبیه خودروهای جدید پژو است. جلوپنجره و ورودی‌های هوای پایین سپر دارای الگوی کهکشانی هستند و بخشی از آن‌ها به رنگ آبی و قرمز است.

چنین طرحی قبلا در سری M بی ام و مشاهده شده و معنی خاصی برای شرکت آلمانی دارد (آبی نماد BMW و ناحیه باواریایی، قرمز نماد تکزاکو، غول نفتی آمریکایی و همکار بی ام و). رسپکت در بازار چین در بازه قیمت ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار فروخته می‌شود. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت آن در بازار ایران حداقل ۹۰۰ میلیون تومان است. در این بازه قیمت، خودروهای داخلی و خارجی متعددی را می‌توان رقیب رسپکت دانست.چری آریزو ۵ و برادران چری آریزو ۶ و آریزو ۶ پرو مدیران خودرو و ۵۱۱ فردا موتور به عنوان رقبای مستقیم، و تارا اتوماتیک، شاهین اتوماتیک و دنا پلاس توربوشارژ به عنوان رقبای سطح پایین رسپکت در نظر گرفته می‌شوند.

تیارا یا بایک رویجیانگ x5
مدت زیادی از رونمایی بال آسیایی ماموت خودرو به نام مکث‌ موتور نمی‌گذرد و این شرکت پس از معرفی و عرضه پیکاپ کلوت، اینبار به سراغ یک کراس اوور رفته است. کراس‌اووری که در چهارمین نمایشگاه خودروی تهران رونمایی شد و قرار است با نام تیارا وارد بازار شود. توافق مکث موتور و بایک چند ماه پیش خبرساز شد و حالا مکث تیارا اولین محصولی است که طبق این توافق در ایران تولید می شود. اولین کراس اوور مکث موتور همان بایک رویجیانگ X5 است که با تغییر نام و برندینگ جدید به سبک دیگر مونتاژکاران ایران به بازار خواهد آمد.

این خودرو در نمای جلو طراحی زیبایی دارد و سبک طراحی جلوپنجره و چراغ‌ها به نحوی است که قدرتمند بودن این کراس اوور را به بیننده القا می‌کند. مکث‌ تیارا یک کراس‌اوور بزرگ با گنجایش ۷ سرنشین با ترکیب ۲-۳-۲ است. البته در بازار چین نسخه‌ ۵ سرنشین آن نیز تولید می‌شود. مکث تیارا، دارای طول، عرض و ارتفاع ۴۷۸۸، ۱۸۷۵ و ۱۷۳۰ میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن ۲۸۱۵ میلی‌متر است. برای اینکه ابعاد این خودرو را تصور کنید، کافی است بدانید که از فونیکس تیگو ۸ پرو بزرگ‌تر است.

مکث تیارا مجهز به پیشرانه ۱.۵لیتر توربو با کد TLE4G15D است که این پیشرانه توان تولید حداکثر قدرت ۱۵۵ اسب بخار (در دور ۵,۶۰۰ rpm) و حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر (از دور ۲،۰۰۰ تا ۴,۰۰۰ rpm) را دارد. قدرت این پیشرانه توسط جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انجام می‌شود.فعلا رقیب مستقیم مکث تیارا در بازار امروز فیدلیتی پرایم ۷ نفره محسوب می‌شود و البته کراس‌اوورهای دیگری مثل FMC T5 ،KMC K7 و دیگنیتی پرایم در رده قیمتی تیارا قرار می‌گیرند. احتمالا این خودرو در تابستان سال جاری و با قیمتی در محدوده یک میلیارد تومان عرضه می‌شود.

‌هایما ۸S یا HMGAکراس اوور ایران خودرو
بعد از گذشت مدت‌ها در نهایت هایما با ایران خودرو به نمایشگاه آمد و از آن رونمایی شد. هایما ۸S که یک کراس‌اوور متوسط به شمار می‌رود، یکی از جدیدترین محصولاتی است که توسط هایما تولید شده و به فاصله سه سال از رونمایی و عرضه آن در بازار چین، پای این کراس‌اوور جذاب به بازار ایران نیز باز شده است. ایران خودرو در حالی هایما ۸S را برای بازار ایران آماده می‌کند که سال گذشته پس از وقفه‌ای یکی دو ساله تولید محصولات قبلی این برند را با تغییراتی جزئی از سر گرفته بود.

حالا این شرکت قصد دارد با تولید هایما ۸S از شهریور ماه سال ۱۴۰۱ در سایت ایران خودرو خراسان، وارد رقابت سنگین کراس‌اوورهای چینی در ایران شود و گزینه‌ای جدید را به تعداد بسیار زیاد کراس‌اوورهای متوسط بازار اضافه کند.هایما ۸S را می‌توان از نظر اندازه در ردیف خودروهایی مانند هیوندای توسان قرار داد. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴۵۶۵، ۱۸۵۰ و ۱۶۸۲ میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن ۲۷۰۰ میلی‌متر است.

هایما ۸S که بر پایه پلتفرم HMGA گروه هایما طراحی شده، نخستین بار در تابستان سال ۲۰۱۹ به نمایش در آمد و می‌توان آن را یکی از چینی‌هایی دانست که خیلی زود از سبک طراحی چراغ‌های دو تکه پیروی کردند. خطوط کج فراوان و زاویه‌های شکسته، موجب شده طراحی هایما ۸S پویا و اسپرت به نظر برسد. هر چند که این ویژگی را تنها در ظاهر این کراس اوور رعایت نشده و در مشخصات فنی آن نیز بروز پیدا کرده است.

از زمان معرفی هایما ۸S به بازار چین تا کنون، نمودار فروش این خودرو سیری نزولی داشته است، این موضوع احتمالا نه به خاطر ویژگی‌های خود محصول بلکه تحت تاثیر شرایطی سخت این روزهای هایما است. هایما ۸S در سال نخست عرضه فروش بیش از ۶هزار دستگاهی را تجربه کرد با این حال در سال دوم فروش آن به کمتر از ۴۰۰۰ دستگاه در سال رسیده و مجموع فروش آن در سال ۲۰۲۲ نیز از عدد ۱۰۰ عبور نمی‌کند.

با این حال مشخصات فنی و امکانات رقابتی از یک سو و پشتوانه نام ایران خودرو از سوی دیگر، این پیش‌بینی که هایما ۸S در بازار ایران موفق ظاهر شود را تقویت می‌کند.هایما ۸S در بازار ایران به طور مستقیم با خودروهایی مانند لاماری ایما، بهمن دیگنیتی پرستیژ و فونیکس تیگو ۷ پرو به رقابت خواهد پرداخت. با توجه به قیمت‌گذاری سایر محصولات هایما در ایران و همچنین قیمت ۸۰هزار تا ۱۲۶هزار یوآنی این خودرور در بازار چین به نظر می‌رسد ایران خودرو این محصول را با قیمتی حدود یک میلیارد تومان در بازار ایران عرضه کند.

کدخبر: ۴۵۶۵۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر