کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۴۷۰۰
تاریخ خبر:

درباره موقعیت ۱۵‌مدعی فوتبال اروپا در فصل پیش‌رو

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی| فصل جدید فوتبال اروپا به دلیل برگزاری زمستانی جام جهانی قطر، کمی زودتر از معمول شروع می‌شود و بازیکنان با پشت‌سر گذاشتن تعطیلات کوتاه‌مدت، آماده اردوهای تابستانی و آغاز فصلی سخت و فشرده می‌شوند. باشگاه‌های اروپایی هم‌اینک درگیر نقل و انتقالات فوتبال هستند که بالاترین ضریب توجه اهالی رسانه و دوستداران فوتبال را باعث می‌شود. آنچه در فصل ۲۳-۲۲ بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کند، تغییر تاکتیکی در آرایش خط حمله برخی تیم‌های بزرگ، حذف پست شماره ۹ و یا بازگشت به این سیستم قدیمی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

لیگ برتر
منچسترسیتی قهرمان لیگ برتر که سال‌ها سردمدار اجرای سیستم بازی بدون مهاجم هدف بوده و معمولاً از وینگرها و هافبک‌های تکنیکی سرعتی در خط حمله استفاده می‌کرد، با اخراج محترمانه گابریل ژسوس و رحیم استرلینگ و استخدام ارلینگ هالند و خولیان آلوارز، جذاب‌ترین تغییر در آرایش حمله را سروشکل داده تا پپ گواردیولا با اندیشه‌های جدیدی، فصل جدید فوتبال انگلیس را آغاز کند. البته هنوز برخی عناصر آن تاکتیک قدیمی نظیر فیل فودن، ریاض محرز، برناردو سیلوا و جک گریلیش باقی ماندند، اما امسال سیتی به یک شماره ۹ کلاسیک اتکا خواهد کرد که نام آشنایی دارد: هالند.

این که تصور کنیم مهاجم نروژی آبی-آسمانی‌ها در تیم جدید خود هم موفق ظاهر می‌شود، نیاز به گذشت زمان دارد، چرا که در لیگ برتر بازی فیزیکی حرف اول را می‌زند و هالندی که معمولاً نصف بازی‌های بوندس‌لیگا را به دلیل مصدومیت از دست می‌داد، معلوم نیست در این فشردگی بازی‌های پریمیرلیگ چه خواهد کرد. این همان تردیدی است که باعث شد سران رئال مادرید از خرید ارلینگ هالند کنار بکشند تا عضو دیگری به کلینیک باشگاه اضافه نشود.

خولیان آلوارز آرژانتینی هم به عنوان مهاجم در سایه خریداری شده تا به تدریج خود را با فوتبال اروپا و انگلستان تطبیق بدهد و آماده بازی‌های مهم شود. او طی ۴ فصل بازی در ریورپلاته و انجام ۱۱۹ بازی، ۵۳ گل به ثمر رسانده که آمار به نسبت خوبی است، اما لیگ آرژانتین با انگلیس اصلاً قابل مقایسه نیست.به نظر می‌رسد که با انتقال گابریل ژسوس به آرسنال و خروج احتمالی رحیم استرلینگ به مقصد چلسی، گواردیولا قصد دارد نقشی محوری به فیل فودن بدهد تا او ستاره انگلیسی‌ها در جام جهانی باشد. جک گریلیش هم می‌تواند بیشترین بهره را از خروج این دو مهره قدیمی سیتی‌زن‌ها ببرد و به مهره‌ای تاثیرگذار در ترکیب این تیم تبدیل شود.

لیورپول با سادیو مانه قهرمان آفریقایی‌ها و یکی از محبوب‌ترین فوتبالیست‌های جهان خداحافظی کرد تا ضمن جذب داروین نونیز اروگوئه‌ای، با یک شماره ۹ هیجان‌انگیز قدم به فصل جدید لیگ برتر بگذارد. او طی ۲ فصل، ۸۵ بازی برای بنفیکا انجام داد و ۴۸ گل به ثمر رساند و به نظر می‌رسد که خرید هوشمندانه‌ای برای تیم کلوپ است تا خط حمله لیورپول را بازسازی کند. نونیز در پست سانترفوروارد، جلوتر از مهاجمان مکملی نظیر صلاح، ژوتا و دیاز بازی خواهد کرد تا یکی از قوی‌ترین خطوط حمله TOP 6 را تشکیل دهد.

چلسی با کنار گذاشتن روملو لوکاکو و تلاش برای جذب استرلینگ نشان داده که کماکان به سیستم بازی بدون مهاجم هدف علاقه دارد. توماس توخل سال گذشته در بیشتر بازی‌ها به کای هاورتز در خط حمله بازی داد و در فصل جدید فوتبال انگلستان هم همین برنامه را دارد تا با خرید استرلینگ و رافینیا و حفظ پولیشیچ و مونت و زیاش، آرایش حمله بدون یار شماره ۹ بگیرد.منچستریونایتد با مربی جدید خود اریک تن‌هاخ تکلیف نامعلومی در خط حمله دارد.

به نظر می‌رسد که مرد هلندی قصد بازی گرفتن از رونالدو در نقش مهاجم هدف را دارد تا توسط چند بازیکن جوان و تکنیکی نظیر جیدون سانچو، آنتونی الانگا و البته مارکوس رشفورد حمایت شود؛ همان تاکتیک آشنایی که قبلاً سولشر و رانگنیک هم به کار گرفته بودند. البته تن‌هاخ مربی جوان‌پسندی است و پیش‌بینی می‌شود ضمن استخدام یک مهاجم جوان هلندی، روی آلخاندرو گارناچو مهاجم ۱۷ ساله متولد شهر مادرید هم حساب ویژه‌ای باز کند.

آرسنال پس از دوره پر فراز و نشیب اوبامیانگ و لاکازت، چشم به مهاجم جدید خود گابریل ژسوس برزیلی دوخته تا مشکل گلزنی این تیم لندنی را حل کند. البته او یک مهاجم کلاسیک شماره ۹ نیست، اما در این پست هم می‌تواند بازی کند تا با همراهی ادی انکتیا، بوکایو ساکا و گابریل مارتینلی، توپچی‌ها از خط حمله آتشینی برخوردار شوند.تاتنهام هم کماکان به سیستم قدیمی انگلیسی و یار شماره ۹ خود هری کین وفادار مانده تا در کنار سون و کولوسفسکی، در پی فتح دروازه حریفان باشند. البته کونته خریدهای جدیدی هم خواهد داشت تا آرایش خط حمله خود را در مواقع لزوم تغییر دهد.

لالیگا
رئال مادرید قهرمان اسپانیا و اروپا در جذب امباپه فرانسوی ناکام ماند تا همان ترکیب هجومی خود را برای فصل جدید حفظ کند؛ نکته‌ای که باعث نگرانی طرفداران این تیم جهانی شده است، چرا که کریم بنزما به عنوان رهبر خط حمله رئالی‌ها در سیستم ۳-۳-۴ به سن ۳۵ سالگی نزدیک شده و قطعاً نمی‌تواند در همه بازی‌ها کمک‌حال آنچلوتی و یاران باشد؛ وینیسیوس و رودریگو نیز به عنوان وینگر در ترکیب رئال بازی می‌کنند و ماریانو و یوویچ هم که در حد و قواره تیم مادریدی نیستند؛ به این ترتیب خرید یک مهاجم مرکزی باید اولویت اصلی پرز و رفقا تا پایان فصل نقل‌وانتقالات باشد.

بارسلونا مدت‌هاست در تلاش برای جذب لواندوفسکی است تا سیستم بازی خود را دگرگون کرده و به مهاجم کلاسیک شماره ۹ روی بیاورد؛ چیزی که با فلسفه این باشگاه در تضاد است و استخدام ناموفق ابراهیموویچ در گذشته نه چندان دور هم دلیلی بر این مدعاست؛ اما ژاوی به موفقیت زودهنگام نیاز دارد و تیمش را با همین هدف خواهد بست تا چالشی جدید برای رئالی‌ها ایجاد کند؛ با دو مهاجم مرکزی (لواندوفسکی و اوبامیانگ) که توسط وینگرهای تکنیکی (فران تورس و احتمالاً دمبله)، فول‌بک‌های راست و چپ (احتمالاً آسپیلیکوئتا و آلبا) و هافبک‌های بازیساز (پدری و گاوی) حمایت می‌شوند.

آنها در خط حمله، آنسو فاتی و ممفیس دیپای را هم دارند تا در مقابل هر حریفی، یک آرایش حمله قوی بگیرند.اتلتیکو مادرید با جدایی لوئیس سوارز، چشم به درخشش دو جوان جویای نام خود ژائو فلیکس پرتغالی و متئوس کونیای برزیلی دارد. البته آلوارو موراتا هم از یووه به اتلتی بازگردانده شده و شاید جای خالی سوارز را پر کند. آنخل کوره‌آ و آنتوان گریزمان نیز کماکان دو بال تهاجمی اتلتیکو مادرید در فصل آتی فوتبال اسپانیا خواهند بود.

بوندس‌لیگا
بایرن مونیخ با از دست دادن روبرت لواندوفسکی بهترین مهاجم سال‌های اخیر فوتبال باشگاهی آلمان و اروپا، چشم به تغییر سیستم در آرایش حمله خود دارد تا با استفاده از یک شماره ۹ کاذب (سادیو مانه یا توماس مولر) و حضور پرتعداد وینگرهای تکنیکی (سانه، موسیالا، گنبری، کومان)، چشم به دروازه رقبا بدوزد، اما آنها خیلی زود دلتنگ لوا خواهند شد. تیم تحت رهبری ناگلزمن قطعاً به یک مهاجم کلاس جهانی نیاز دارد، اما در بازار نقل‌وانتقالات فعلاً چنین بازیکنی در دسترس نیست.

دورتموند به از دست دادن هالند خیلی زود واکنش نشان داد و با جذب سباستین هالر ماشین گلزنی آژاکس آمستردام و کریم آدیمی ستاره آینده فوتبال آلمان به خط حمله خود سروسامانی داد تا خیلی‌ها دورتموند را شانس اول قهرمانی این فصل بوندس لیگا معرفی کنند؛ تیمی که در فاز دفاعی هم با جذب زوله و شلوتربک تقویت شده و با سرمربی جوان و خوشفکر جدید خود ادین ترزیچ که از سرمایه‌های باشگاه دورتموند است، چشم به روزهای بهتری دوخته است.

بایر لورکوزن با تمدید قرارداد و حضور قطعی پاتریک شیک به عنوان یک شماره ۹ تمام‌عیار، فصل جدید فوتبال آلمان را آغاز خواهد کرد. آنها امسال آدام هلوژک ملی‌پوش جمهوری چک را نیز در همین پست به خدمت گرفتند تا به عنوان یک ذخیره مطمئن به بازی گرفته شود. در همین رابطه به نظر می‌رسد که جراردو سئوان سرمربی سوئیسی لورکوزن قصد دارد از سردار آزمون در نقش مهاجم مکمل استفاده کند. موسی دیابی، کریم بالعربی، فلورین ویرتز و پائولینیو از دیگر بازیکنان هجومی این تیم خوب آلمانی هستند که معمولاً به ترکیب اصلی فراخوانده می‌شوند.

سری آ
یوونتوس یکی از فعلان بازار نقل‌وانتقالات بوده است که پس از جدایی دیبالا، کیه‌لینی و موراتا، موفق به جذب بازیکنان مهمی چون پوگبا، دی‌ماریا و احتمالاً زانیولو شده است. یووه با سیستم مهاجم شماره ۹ بازی می‌کند که امسال این نقش به دوشان ولاهوویچ ستاره صرب سپرده شده و در طرفین او کیه‌زا و دی‌ماریا بازی خواهند کرد که خط حمله جذابی است.

میلان با دو مهاجم کارکشته و گلزن خود، ابراهیموویچ و ژیرو و حمایت مهاجمان مکمل و تکنیکی نظیر رافائل لیائو، براهیم دیاز، جونیور مسیاس، سیستم ۳-۳-۴ را به خوبی پیاده می‌کند و فصل جدید را با همین تاکتیک آغاز خواهد کرد. آنها امسال دیووک اوریگی مهاجم بلژیکی لیورپول را نیز جذب کرده‌اند تا رقابت در پست شماره ۹ میلان بالا بگیرد. میلانی‌ها تیم سازمان‌یافته‌ای هستند و در نقاط مختلف زمین با بهره‌گیری از چهره‌هایی نظیر مانیان، توموری، کالابریا، تئو هرناندز، بن‌ناصر و تومالی بسیار متمرکز و با ثبات ظاهر می‌شوند. میلان با مدیریت فنی مالدینی چشم به استخدام مارکو آسنسیو وینگر راست رئال مادرید هم دوخته که قدرت خط حمله این تیم را دو چندان می‌کند.

اینتر که فصل گذشته قافیه را به رقیب سنتی همشهری باخت، امسال یکی از بزرگ‌ترین نقل و انتقالات اروپا را با بازگرداندن روملو لوکاکو رقم زده است تا در کنار لئوتارو مارتینز و احتمالاً پائولو دیبالا، خط حمله مخوفی بسازد. اینتری‌ها که میلان اشکرینیار مدافع برجسته خود را خواهان جدایی می‌بینند، با گلیسون برمر بهترین مدافع فصل گذشته سری آ هم به توافق رسیدند تا جای خالی مدافع اسلواک را پر کند. آنها برای جایگزینی پریشیچ هم به استخدام فیلیپ کوستیچ می‌اندیشند.

کدخبر: ۴۶۴۷۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر