کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۱۶۸
تاریخ خبر:

درباره مهم‌ترین بازیگران زن تاریخ سینما

روزنامه هفت صبح | انتخاب بهترین بازیگر زن تاریخ سینما کار مشکلی است‌. ایده‌های ‌هالیوودی و تاکید بر زیبایی و جذابیت کمی‌انتخاب بهترین و مهم‌ترین بازیگران زن تاریخ سینما را با مشکل رو‌به‌رو ساخته است‌. ازطرفی تاریخ‌نگاران سینما گاه به شکلی باور نکردنی مجذوب شمایل‌های دست‌ساز‌ هالیوودی شدند و بازیگرانی را به ناحق به عنوان افسانه‌های سینما معرفی کردند. برای انتخاب بزرگ‌ترین بازیگران تاریخ سینما با نام‌ها و فیلم‌ها خیلی کلنجار رفتیم و در نهایت توانستیم جایگاه شش نفر را از بقیه جدا کنیم.

جایگاه این شش نفر برآیندی است از هنر آنها به عنوان بازیگر، تاثیرشان بر تماشاگران سینما و استمرار درخشش. برخی از این شش نفر اصلا زیبا محسوب نمی‌شوند. مثل مریل استریپ و بت دیویس و باربارا استنویک. حتی کاترین هپبورن هم می‌تواند به این سه نفر اضافه شود اما هر شش نفر بازیگرانی بسیار بزرگ و حتی بدون جانشین محسوب می‌شوند. این شش نفر پانتئون اصلی بازیگران تاریخ سینما هستند‌. اما بعد از این شش نفر دیگر بزرگان تاریخ سینما را نیز دسته‌بندی کرده‌ایم.

* یک: مریل استریپ
۴۵ سال است که در سطح اول سینمای جهان می‌درخشد. در سال‌های اولیه حضورش ایده‌های ارتجاعی تهیه کننده‌های‌ هالیوود در مورد زیبا نبودنش راه او را سد کرده بود اما او با جادوی هنر بازیگری از همه سد‌ها گذشت و حالا به یکی از محبوب‌ترین بازیگران تاریخ سینما بدل شده است‌. در سال‌های اخیر او حتی تلاش نمی‌کند در نقش فرو برود و با استفاده از تکنیک‌های خاص خود از پس نقش بر می‌آید‌.

مثل بازی‌اش در سریال دروغ‌های کوچک بزرگ. او دو اسکار نقش اول برای انتخاب سوفی و بانوی آهنین دارد و یک اسکار نقش دوم برای کرامر علیه کرامر. او ۸ بار جایزه گلدن‌گلوب برده است‌. پست، آگوست‌:اوسیج کانتی‌، شیطان پرادا می‌پوشد‌، ساعت‌ها‌، اقتباس‌، پل‌های مدیسن کانتی‌، خارج ازآفریقا و سیلک وود از دیگر هنرنمایی‌های معروف استریپ هستند. مریل استریپ در حال حاضر ۷۲ساله است.

* دو: اینگرید برگمن
ستاره سوئدی که در سه کشور سوئد‌، آمریکا و ایتالیا به عنوان یک ستاره ظاهر شد. ۳۷سال بر پرده سینما درخشید و سه جایزه اسکار به دست آورد. دو اسکار نقش اول برای چراغ گاز و آناستازیا و یک اسکار نقش دوم برای قتل در قطار سریع‌السیر شرق. در دهه چهل او با قد بلند و چهره بی نیاز به آرایشش‌، نمایشی از تیزهوشی و ذکاوتی بود که جایش در میان بازیگران زن‌هالیوودی خالی بود.

روابطش با چهره‌های مشهور هنری اروپایی و آمریکایی جنجال‌های فراوانی را به بار آورد و دست آخر به مهاجرتش به ایتالیا و ازدواجش با روبرتو روسلینی انجامید. او یکی از الهامبخش‌ترین بازیگران سینمای آمریکا و اروپاست. کازابلانکا‌، زنگ‌ها برای چه کسی به صدا در می‌آیند‌، بدنام؛ ناقوس‌های سن مری‌، استرومبولی‌، سفر در ایتالیا و سونات پاییزی از دیگر فیلم‌های مهم اینگرید برگمن هستند. او در ۶۷ سالگی بر اثر سرطان درگذشت.

* سه: کاترین هپبورن
اعجوبه بزرگ تاریخ سینما که ۴ جایزه اسکار در کارنامه خود دارد‌. بیش از نیم قرن بر پرده سینمادرخشید و محبوب بسیاری از کارگردان‌های بزرگ تاریخ سینمابود. اوج درخشش او در دهه سی و چهل است اما در دهه‌های بعد هروقت فرصتی برای بازی پیدا می‌کرد کار خودرابه بهترین نحو ممکن انجام می‌داد.

در نقش زنی بازیگوش و باهوش اما به غایت حساس که همواره در تلاش بیرون آمدن از زیر سایه قدرت مردانه است. زنان کوچک‌، سیلویا اسکارلت‌، تعطیلات‌، نگهداری از بیبی‌، داستان فیلادلفیا‌، دنده آدم‌، زن سال‌، ناگهان تابستان گذشته‌، شیر در زمستان و برکه طلایی از مشهور‌ترین فیلم‌های این چهره استثنایی تاریخ سینما هستند. از کمدی‌های بزن بکوب تا ملودرام‌های سانتی مانتال و آثار مجلل تاریخی. او عمر طولانی‌ای نیز داشت.

* چهار: باربارا استنویک
یکی دیگر از آن پدیده‌های بازیگری که با معیارهای‌ هالیوودی چهره زیبایی ندارد اما به کمک قدرت بازیگری خود و انرژی حیرت انگیزی که به هنگام نقش آفرینی آزاد می‌کند به یکی از چهره‌های افسانه‌ای تاریخ سینما بدل شد. سی سال درخشید و با بی شمار فیلمساز بزرگ همکاری کرد. شیوه بازی او قاطعانه و سریع بود و بر میمیک صورت و به‌خصوص بر بیان خود تسلط شگرفی داشت‌.

او متخصص بازی در نقش زنان با اراده و قدرتمند و مستقل بود. بازی‌های او حتی با معیارهای امروزی هم پیشرو و مترقی محسوب می‌شوند. بیبی فیس، استلا دالاس‌، چای تلخ ژنرال ین‌، لیدی ایو‌، گلوله آتش‌، خانواده فیوری‌، برخورد در شب‌، همه آرزوهایم و همیشه فردایی هست از مهم‌ترین نقش آفرینی‌های این ستاره بی‌بدیل تاریخ سینما هستند‌.

* پنج: ادری هپبورن
یکی از شمایل‌های فراموش نشدنی تاریخ سینما که اوج درخشش و تلالوی خودرا در یک فاصله ۱۵ ساله تجربه کرد اما تاثیرش بر حافظه سینما به اندازه‌ای است که یکی از بلند‌ترین و والاترین جایگاه‌های تاریخ سینمارا به خود اختصاص داده است. او نمایشی تمام و کمال از معصومیت و ظرافت یک دختر جوان بر پرده سینما بود و پس از فقدان زودهنگامش در ۶۳ سالگی‌، سینما در جست و جوی چهره‌ای همتای او بارها تلاش‌های بی‌ثمری داشته است‌. تعطیلات رمی‌، سابرینا‌، عشق در بعد از ظهر‌، فانی فیس‌، صبحانه در تیفانی‌، ساعت بچه‌ها‌، معما‌، چگونه یک میلیون دلار بدزدیم و رابین و ماریان از مهم‌ترین فیلم‌های این بازیگر تکرار نشدنی بلژیکی‌الاصل بزرگ شده در انگلیس هستند‌.

* شش: بت دیویس
بت دیویس یک غول بازیگری بود. همتای مریل استریپ در سینمای کلاسیک. او از میانه دهه سی هنر نمایی خودرا شروع کرد‌. به‌خصوص در فیلم‌های ویلیام وایلر مثل جزه بل‌، نامه و روباهان کوچک‌، همین طور شاهکارهایی مثل حالا مسافر و یا مهم‌تر از همه‌، همه چیز درباره ایو‌. او به اندازه مورد نیاز‌هالیوود زیبا نبود اما قدرت و توانایی شگرفش در ایفای نقش‌های متنوع او را به سطح اول سینمای جهان کشاند و تا اوایل دهه پنجاه بی‌رقیب‌ترین بازیگر‌هالیوود محسوب می‌شد اما با گرفتار شدن در توطئه و حسادت همتایانش تا میانه دهه شصت کم کار شد و سپس با فیلم مشهور بر بیبی جین چه گذشت اصالت هنر خودرابه همه ثابت کرد.

* پشت سر این دسته شش نفره می‌توان از یک گروه ۱۲ نفره یاد کرد. بازیگران بزرگی که در یک قدمی‌ورود به پانتئون بازماندند. مثل الیزابت تیلور، ایزابل هوپر، کاترین دونوو‌، جولیت بینوش‌، ستسوکو‌هارا‌، ویوین لی‌، مارلنه دیتریش‌، کیت بلانشت‌، گرتا گاربو‌، جولین مور‌، جوآن کرافورد و کلودت کلبرت.

*** و بی شمار بازیگر دیگر
مریلین مونرو‌، شرلی مک لین‌، نیکول کیدمن‌، کیت وینسلت، جنا رولندز‌، مونیکا ویتی‌، سوفیا لورن‌، ژان مورو‌، آنا کارینا‌، آوا گاردنر‌، جین فاندا‌، جوآن بنت‌، جون فونتین‌، الیویا دو‌هاویلند‌، جودی گارلند‌، ایزابل آجانی‌، فی داناوی‌، لوییزرینر‌، گریس کلی‌، کارول لمبارد‌،جینجر راجرز‌، جولی اندروز‌، میشل فایفر‌، کیرا نایتلی‌، شارلیز ترون‌، ناتالی پورتمن‌،کیم مین هی‌، اما استون‌، جولیا رابرتز‌، اسکارلت یوهانسون‌، ریتا هیورث‌،میرنا لوی‌، سیلویا سیدنی‌، گلوریا گراهام‌، آیرین دان‌، سیمون سینیوره‌، جودی‌هالیدی‌، فرانسوا دورلئاک و پنه لوپه کروز.

کدخبر: ۳۸۸۱۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر