کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۷۶۶۲
تاریخ خبر:

درباره محمد رئیس‌زاده رئیس جدید سازمان نظام پزشکی

روزنامه هفت صبح | یک: ‌سازمان نظام پزشکی عصر جمعه رئیس جدید خود را شناخت و محمد رئیس‌زاده جراح قلب و عروق به ریاست این نهاد صنفی انتخاب شد. یک چهره نزدیک به اصولگرایان که مثل بهرام عین‌اللهی وزیر جدید بهداشت، یکی از امضاکنندگان نامه سرگشاده مشهور ۲۵۰۰ پزشک در مخالفت با واردات واکسن‌های فایزر و مدرناست. جلوتر حالا در مورد سوابق او و اینکه چطور توانست به ریاست سازمان نظام پزشکی برسد، بیشتر توضیح می‌دهیم.

اصل انتخابات نظام پزشکی در تیرماه امسال برگزار شد و هیات‌مدیره‌های استانی همان زمان مشخص شدند، اتفاقی که دیروز افتاد تشکیل مجمع عمومی این سازمان و انتخاب رئیس‌کل، اعضای هیات رئیسه، بازرسان و اعضای شورای‌عالی سازمان بود. این نکته را همین‌جا اضافه کنیم که محمد‌حسین انصاری‌مود، اردوان یاراحمدی، ایرج کریم‌فر و سعید شاقاسمی هم به‌عنوان چهار عضو جدید هیات رئیسه سازمان نظام پزشکی انتخاب شدند.

دو: نکته قابل توجه مجمع دیروز این بود؛ گزینه‌ای در نهایت به ریاست رسید که در گمانه‌زنی‌های قبلی معمولا شانس کمتری برای او قائل بودند. چون در انتخابات نظام پزشکی استان تهران، محمد رئیس‌زاده با ۸۳۶ رای نفر ششم شده بود. در صورتی که شاید تصور می‌شد به‌طور سنتی نفر اول تهران در مجمع به‌عنوان رئیس‌کل انتخاب شود. در انتخابات ۲۵ تیر و در استان تهران محمد رازی جراح و ارتوپد مشهور با ۱۲۰۰ رای نفر اول شده بود. یا سید موید علویان متخصص گوارش که نفر سوم شده بود به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی ریاست شناخته می‌شد.

همینطور علی جعفریان که از سوی مجمع انجمن‌های پزشکی حمایت می‌شد و عباس آقازاده که کاندیدای مورد حمایت ائتلاف موسوم به رویش ۱۴۰۰ بود هم به نظر می‌رسید شانس بالایی دارند. حتی علیرضا اسپید سرلیست ائتلاف موسوم به اتحاد مهر هم یکی از افرادی بود که به‌‌رغم رقابت نزدیک با رئیس‌زاده، نتوانست آرای لازم برای ریاست را کسب کند. در نهایت به نظر می‌رسد محمد رئیس‌زاده که از سوی تیمی به نام یاران سلامت حمایت می‌شد از تشتت آرای رقبا استفاده کرده و به کرسی ریاست ساختمان خیابان شانزدهم کارگر شمالی رسیده است.

سه: محمد رئیس‌زاده رئیس‌کل جدید سازمان نظام‌پزشکی متولد ۱۳۵۴ در استان خوزستان است. او دوران دبیرستان را در اهواز گذرانده و در دانشگاه علوم پزشکی ایران تبدیل به پزشک عمومی شده و بعد دوره تخصص حراجی عمومی و فوق تخصصی جراحی عروق را هم گذرانده. رئیس‌زاده از سال ۸۹ تا ۹۸ ریاست سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور را برعهده داشت. همینطور در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله هم همواره مسئولیت داشته و در بیمارستان خاتم‌الانبیا و عرفان نیایش هم سابقه طبابت دارد.

رئیس‌زاده در حالی دیروز به‌عنوان رئیس‌کل جدید سازمان نظام پزشکی انتخاب شد که در رای شماری مشخص شد محمد رازی و علیرضا اسپید رقبای اصلی او بودند. رئیس‌زاده به‌رغم اینکه به لحاظ سیاسی نزدیک به اصولگرایان شناخته می‌شود، در معدود مصاحبه‌های خود با رسانه‌ها تاکید کرده که سازمان نظام پزشکی نباید وارد مسائل سیاسی شود و صرفا باید روی مسائل صنفی تمرکز کند. او از منتقدان جدی مدیران دوره‌های قبل این سازمان است و برای بازگرداندن اعتماد ۳۱۳ هزار عضو سازمان نظام پزشکی روزهای پرچالشی را پیش‌رو دارد.

چهار: در جلسه دیروز اعضای جدید شورای عالی نظام پزشکی هم انتخاب شدند که البته تا ساعات پایانی دیروز فهرست نهایی افراد برگزیده منتشر نشد اما گزارش‌های اولیه و غیررسمی از تحول اساسی در فهرست اعضای این شورا حکایت دارد. بعضی از این تغییرات البته اجتناب‌ناپذیر بود چون اگر اعضای جدید شورای عالی نظام پزشکی را با دوره قبل مقایسه کنیم خیلی از چهره‌های مطرح و نزدیک به اصلاح‌طلبان امکان شرکت را در این دوره پیدا نکردند.

به طور مثال محمدرضا ظفرقندی در این دوره اصلا وارد انتخابات نشد. یا مصطفی معین که نفر دوم دوره قبل بود، به همین شکل حضور نداشت. نفر سوم و ششم دوره قبل یعنی عزت‌الله گل‌علیزاده و سیدتقی نوربخش محروم شدند. افرادی مثل حمیرا وقایی از گروه پزشکان یا ناهید خداکرمی از گروه مامایی ردصلاحیت شدند. از اعضای برجسته دوره قبل شورای عالی باید علیرضا اسپید را مثال بزنیم که در دوره پیش نایب‌رئیس اول شورای عالی بود و در این دوره برای کرسی ریاست با محمد رئیس‌زاده رقابت کرد و باخت.

یا محسن مصلحی که او هم دبیر شورای عالی دوره قبل بود و در این دوره هم در هیات مدیره استان اصفهان انتخاب شد اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد موفق به تمدید دوره حضور خود در شورای‌عالی نظام پزشکی نشده است. نتایج این دوره نظام پزشکی به‌نظر می‌رسد بیشتر از همه خوشایند اصولگرایان باشد و جالب اینکه بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت فقط چند دقیقه بعد از اعلام نتایج اولیه رای‌شماری از مجمع، پیام تبریک رئیس کل جدید نظام پزشکی را صادر کرد.

کدخبر: ۴۱۷۶۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر