کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۴۳۸
تاریخ خبر:

درباره مادام ماگدالن اولین نخست‌وزیر زن سوئد

روزنامه هفت صبح | ۱۰۰ سال پس از آنکه زنان برای اولین بار توانستند در انتخابات سوئد رای دهند، ماگدالنا اندرشون، اقتصاددان و رهبر حزب سوسیال دموکرات سوئد به عنوان اولین زن نخست‌وزیر از سوی پارلمان سوئد انتخاب شد. همان‌گونه که در هفته‌های اخیر هم انتظار می‌رفت او جانشین استفان لوفون، هم حزبی‌اش می‌شود. خانم اندرشون وزیر دارایی در دولت پیشین سوئد بود.

استفان لوفون پس از هفت سال فعالیت در مقام نخست‌ وزیری تابستان امسال به دنبال بحرانی سیاسی اعلام کرد که از مقامش کناره‌‌گیری خواهد کرد. او پس از شکست مجدد در ماه ژوئیه برای کسب رای اعتماد پارلمان، از ریاست دولت و رهبری این حزب کناره‌‌گیری کرده بود. او تنها نخست‌ وزیر تاریخ سوئد است که با رای عدم اعتماد پارلمان روبه‌رو شد.

وی با این حال موفق شد ضمن تشکیل دولت ائتلافی جدید از برگزاری انتخابات زودهنگام جلوگیری کند و مسئولیت تشکیل دولت موقت را به عهده بگیرد و پس از او ماگدالنا اندرشون برخلاف سلفش موفق شد رای اعتماد سبزها و چپ‌های میانه رو را نیز جلب کند و نام خود را به عنوان اولین نخست وزیر زن در این کشور اسکاندیناوی ثبت کند.

با این حال، دولت او شکننده به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد که دولت اندرسون در رای‌گیری برای بودجه به پیروزی نرسد و خبرگزاری رویترز گزارش داده که به احتمال زیاد، حزب مخالف راست میانه با پیشنهادهای دولت چپ میانه اندرسون از جمله برای کاهش مالیات بر بنزین و هزینه‌های بیشتر در سیستم قضایی برای مبارزه با باندهای جنایتکار مخالفت کند.

درباره خانم ماگدالنا اندرشون چه می‌دانیم؟
خانم ماگدالنا، در آستانه ۵۵ سالگی خود است. پدر و مادر او استاد دانشگاه و معلم بودند و خودش یک شناگر نخبه در جوانی بود.
او در حوزه علوم اجتماعی و اقتصاد درس خوانده و دکترای اقتصاد از دانشکده اقتصاد استکهلم دارد. او فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۹۸۳ یعنی ۳۹ سال پیش آغاز کرده است. همسر او نیز یک استاد اقتصاد در دانشکده اقتصاد دانشگاه استکهلم است و آن‌ها دو فرزند دارند.

کدخبر: ۴۲۷۴۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر