کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۴۱۷
تاریخ خبر:

آیا خرید تلویزیون‌های ایرانی عاقلانه است؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌ رضا رحمانی، وزیر صنعت چهارشنبه هفته گذشته وعده ورود تلویزیون‌های ایرانی و جایگزینی آنها با نمونه‌های خارجی را داد. دقیقا از همان روز عده‌ای انگشت به‌دهان از خودشان می‌پرسند، مگر چنین چیزی ممکن است؟ بله که ممکن است. حتی باید بدانید آقای وزیر کمی ‌هم فروتنی به‌خرج داده چون تلویزیون‌های ایرانی مدت‌هاست در بازار حضور دارند و سهم قابل توجهی برای خود دست‌وپا کرد‌ه‌اند. تعداد این برندها و تنوع محصولات تولیدی‌شان به‌قدری بالاست که اگر بدون آمادگی وارد بازار شوید، گیج‌شدن‌تان‌ قطعی است.

گران‌ترین تلویزیون‌های حال حاضر بازار ایران توسط برندهای کره‌ای و ژاپنی ساخته شده‌اند. اگر ترش نمی‌کنید باید بگوییم قیمت‌شان ممکن است حتی به حدود ۵۰میلیون تومان برسد. پرداخت این عدد اصلا منطقی نیست چون هرکدام از آنها ویژگی‌هایی خاص دارند. مثلا سایز تلویزیون ۵۳میلیون تومانی پاناسونیک حدود ۷۵‌اینچ است، دقیقا اندازه سالن سینما! آدم عادی مثل من و شما چنین تلویزیونی را می‌خواهد چه‌کار؟ سامسونگ هم یک تلویزیون ۴۵میلیون تومانی با اندازه ۸۲اینچ دارد؛ رسما خود زمین فوتبال است. تلویزیون‌های گرانقیمت ویژگی‌های دیگری هم دارند. مثلا یک تلویزیون ضد‌آب در بازار هست. قطعا برای استخرها ساخته شده. همچنین باید بتوانید دست‌هایتان را داخل جیب‌تان فرو ببرید و در حال سوت‌زدن از کنار تلویزیون‌های ۴K با سایز ۶۵ تا ۷۵اینچ و قیمت‌های ۳۰، ۴۰میلیون تومانی عبور کنید.

*** بهترین تلویزیون‌های خارجی بدون توجه به سقف بودجه
سامسونگ یک تلویزیون خمیده ۲۰میلیون تومانی در بازار ایران دارد که تقریبا تمام ویژگی‌های تلویزیون ایده‌آل امروزی را در خود جا داده است. این تلویزیون صفحه‌خمیده ۵۵اینچی ولی محصول سال ۲۰۱۷ است. احتمالا مدت زیادی در انبارها باقی‌مانده و بعید است طی این مدت لگدهای زیادی نخورده باشد. می‌گویند صفحه‌نمایش منحنی آن زاویه دید بهتری نسبت به نمونه‌های معمولی بازار در اختیار کاربر می‌گذارد. انشاالله که دروغ نمی‌گویند یا لااقل این کلک نهایتا یک شگرد تبلیغاتی باشد. به‌هرحال ۲۰میلیون تومان عدد زیادی است. خود سامسونگ با همین مشخصات فنی و در همین سایز ۵۵اینچی حداقل چهارتا گزینه دیگر به خریداران پیشنهاد می‌دهد که کمترین‌شان ۱۰میلیون خرج روی دست‌تان می‌گذارد.

حالا بیاید آن قید صفحه‌منحنی‌ بودن را کنار بگذاریم و ببینیم چی می‌توانیم بخریم. در همین سایز ۵۵اینچی، سونی یک محصول دارد به ‌قیمت ۱۸میلیون تومان. ال‌جی هم K85000 را با قیمت ۱۷میلیون و ۸۵۰هزار تومان پیشنهاد می‌دهد. همه نمی‌توانند از عهده تسویه فاکتور این تلویزیون‌ها بربیایند و اگر انصاف داشته باشید، این کار اصلا عاقلانه نیست. پس بیایید خیلی شیک و مجلسی دنبال مدل‌های اقتصادی باشیم. در بین محصولات خارجی ‌هایسنس و TCL هستند که می‌توانند پنج، شش‌میلیون تومان بگیرند و تلویزیون ۵۵اینچی با قابلیت پخش تصاویر ۴K تحویل مشتری بدهند.

*** مقایسه تلویزیون‌های ایرانی و خارجی از نظر امکانات
بگذارید از حرف‌مان کوتاه نیاییم. سایز تلویزیون امروزی حداقل باید ۵۵اینچ باشد و خود صفحه بتواند تصاویر را به شکل ۴k پخش کند. حالا اگر روی ایرانی بودنش انگشت بگذاریم کسی هست آن را بفروشد؟ شاید باور نکنید اما خریداران می‌توانند چنین تلویزیونی را با برند شهاب، آنستار(از برندهای زیرمجموعه شهاب)، ایکس‌ویژن، اسنوا و با قیمتی بین شش‌میلیون تا ۷٫۵میلیون تومان خریداری کنند. همه‌شان ایرانی هستند. در این حالت نباید خیلی روی قیافه تلویزیون حساس باشید اما اگر بتوان سرکیسه را شل کرد و سقف بودجه را بالای ۱۰میلیون تومان افزایش داد، گزینه‌های بهتری پیش‌رو خواهیم داشت که دیگر ایرانی نیستند.

*** مقایسه تلویزیون‌های ایرانی و خارجی از نظر سایز
ویدئوهای ۴K هنوز فراگیر نشده‌اند و از طرف دیگر فرستنده‌ تلویزیون ایران هنوز تصاویر را به‌شکل HD روانه خانه‌های مردم می‌کند. در این حالت چرا آدم الکی‌الکی تلویزیون گران بخرد؟ بیایید دست از اصرار روی قابلیت پخش ۴K برداریم و ببینیم تولیدکنندگان ایرانی و خارجی در سایز ایده‌آل ۵۵اینچی چه گزینه‌هایی پیش رویمان می‌گذارند.

گران‌ترین مدل محصول فیلیپس است با قیمت ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان. ظاهر خوبی هم ندارد. پس بی‌خیالش می‌شویم. گزینه بعدی مال سامسونگ است با قیمت حدود ۱۰میلیون تومان. ظاهرش انصافا بد نیست اما با توجه به قیمتش می‌توانیم این را هم زشت خطاب کنیم. گزینه بعدی یک‌مرتبه چهارمیلیون تومان ارزان می‌شود و محصول TCL است. این برند برای خودش سروصدایی دارد اما چون اسمش برای خیلی‌ها آشنا نیست، معمولا در بازار توسری می‌خورد.

در میان گزینه‌های ایرانی SLD-55SA120 محصول اسنوا اولین مورد است که باید وضعیتش را با دقت بررسی کرد. قیمت این محصول حدود شش‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان است. اگر با بودجه‌تان همخوانی ندارد مشکلی نیست چون ما به‌جای شما بازار را خوب گشتیم و متوجه شدیم هنوز دو گزینه ارزان‌تر وجود دارد. اولی توسط دوو ساخته شده و پنج‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت دارد. دومی ‌کار برند ایرانی ایکس‌ویژن است و پنج‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان فروخته می‌شود.

*** مقایسه تلویزیون‌های ایرانی و خارجی از نظر اقتصادی
با اینکه از نظر استانداردهای جدید تلویزیون ۵۵اینچی برای همه خانه‌ها توصیه شده است اما شاید بعضی‌ها دوست نداشته باشند در پذیرایی‌شان یک هیولای ۵۵اینچی داشته باشند. اصلا شاید یکی تلویزیون لعنتی را برای اتاق‌خواب‌ لازم داشت. پس بی‌خیال اصرار روی سایز صفحه می‌شویم و کوتاه می‌آییم. در بین برندهای خارجی ال‌جی محصولی ۴۹اینچی دارد با قیمت ۱۰میلیون؛ شاید ۴۰۰، ۵۰۰هزار تومان بیشتر. حالا خیلی مهم نیست چون باید دنبال گزینه‌هایی ارزان‌تر بگردیم.

برند کره‌ای مجیک دوگزینه ۴۹اینچی با قیمت پنج تا ۵٫۵میلیون پیشنهاد می‌دهند. TCL هم برندی خارجی است که برای خریدن تلویزیون ۴۹اینچی از آن باید حدود پنج‌میلیون تومان خرج کرد. تکلیف برندهای ایرانی چطور است؟ RTC اولین گزینه خود را با قیمت پنج‌میلیون تومان پیشنهاد می‌دهد. بزرگترین تلویزیون این برند ایرانی ۶۵اینچ و ۱۱میلیون و ۱۵۰هزار تومان قیمت دارد. ارزان‌ترین گزینه‌شان هم با سایز ۳۲اینچی، دو‌میلیون و ۵۵۰هزار تومان فروخته می‌شود.

انتخاب بعدی می‌تواند تلویزیون ایرانی آنستار(اسمش عجیب و غریب است ولی برندی ایرانی به‌حساب می‌آید) باشد. در توضیح اصل و نصب این برند گفته‌اند، در سال ۱۳۹۷ تاسیس شده و در زمینه لوازم صوتی و تصویری از جمله تلویزیون فعالیت دارد. آنستار در حقیقت زیرمجموعه شرکت ایرانی شهاب است. قیمت تلویزیون ۴۹اینچی آنستار چهار‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان است. آنها یک تلویزیون ۵۵اینچی هم با قیمت شش‌میلیون و ۵۸۰هزار تومان دارند اما دوگزینه سه‌میلیون و ۷۰۰هزار تومانی و دو‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان دارند که به‌ترتیب سایز صفحه‌ آنها ۴۳ و ۳۲ اینچ است.

خود شهاب دوتا تلویزیونی ۴۹اینچی با قیمت پنج‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان و چهارمیلیون و ۷۵۰هزار تومان دارد. همچنین می‌توانید امکان خرید دوتا تلویزیون ۴۳اینچی با قیمت چهارمیلیون و ۴۰۰هزار تومان و سه‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان را بررسی کنید. اگرچه درنهایت گزینه‌هایی ارزان‌تر مثل دو تا تلویزیون ۳۲اینچی با قیمت دو تا سه میلیون تومانی هم پیش رو خواهید داشت. شهاب همچنین یک تلویزیون ۲۴اینچی دارد که قیمتش حدود یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.

معروف‌ترین ایرانی بازار اما ایکس‌ویژن است که به‌تنهایی ۹تا از تلویزیون‌های موجود در فهرست پرفروش‌های بازار را تولید کرده است. آنها گران‌ترین تلویزیون ۴۳اینچی خود را چهارمیلیون و ۷۰۰هزار تومان می‌فروشند اما گزینه‌هایی ارزان‌تر هم پیشنهاد می‌دهند. مثلا می‌توانید با پرداخت حدود سه‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان XT725 بخرید. سایز ارزان‌ترین تلویزیون ایکس‌ویژن ۳۲اینچ است و قیمتش به دو‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان می‌رسد. برای اینکه اهمیت ایکس‌ویژن را در بازار تلویزیون‌ها درک کنید، باید اندازه و قیمت این محصول کوچک را با XTU815 به قیمت حدود ۱۹میلیون تومان و اندازه ۶۵اینچی مقایسه کرد. حواستان هست که هر دوتا محصول توسط یک برند ایرانی ساخته شده؟

*** ارزان‌ترین تلویزیون‌های ایرانی و خارجی در بازار
احتمالا سرتان تا الان سوت کشیده ولی باور کنید عددها به تومان است. حالا بیایید سفر طول و درازمان را با نگاهی به بازار تلویزیون‌های ارزان‌ خاتمه دهیم. جایی که عددها هنوز حدود یک‌میلیون تومان تا نهایتا دومیلیون تومان است و سایز صفحه‌ها بین ۲۰ تا ۳۲اینچ.
ارزان‌ترین تلویزیون‌های حال حاضر بازار توسط برند مارشال تولید می‌شوند. مارشال برندی قدیمی‌ است که از سال‌ها پیش آن را می‌شناسیم.

شاید برای خیلی‌ها خوشنام نباشد اما به‌هرحال آنها دوتا تلویزیون با قیمت حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان دارند. تلویزیون ۲۴اینچی شهاب با قیمت حدود یک‌میلیون و ۵۰۰تومان در رتبه بعدی است. تلویزیون ارزان‌قیمت بعدی محصول برند بلست است. برندی که توسط نمایندگی‌های ایران‌رهجو نماینده قدیمی‌ سونی در کشور پشتیبانی می‌شود. لابد ارزش را داشته دیگر! مستر‌ تک برند ایرانی دیگری است که از سال ۹۵ در بازار فعال است. آنها یک تلویزیون ۲۴اینچی دارند با قیمت یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان. همچنین می‌توانند به خریدارانشان گزینه‌‌ای با سایز ۴۹اینچ و قیمت پنج‌میلیون تومان پیشنهاد دهند. مستر تک ایرانی علاوه بر تلویزیون، مانیتور، کیس، هدفون، ماوس و کیبورد و منبع تغذیه کامپیوتر هم تولید می‌کند.

کدخبر: ۲۸۵۴۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر