کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۹۲۷۶
تاریخ خبر:

از قانونی شدن مصرف ماریجوانا در آمریکا چه می‌دانیم؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را به رای‌گیری گذاشت که بر‌اساس آن از ماریجوانا در سطح فدرال جرم‌زدایی کند. این قانون با ۲۲۰ رای موافق در مقابل ۲۰۴ رای مخالف در مجلس نمایندگان تصویب شد. تمام نمایندگان دموکرات به‌جز ۲ نفر به این قانون رای مثبت و تمام نمایندگان جمهوری‌خواه به‌جز ۳ نفر به این قانون‌ رای منفی دادند. گفتنی است این دومین بار است که مجلس نمایندگان این قانون را به رای‌گیری می‌گذارد.

در نوبت پیشین این قانون به سد مجلس سنا که اکثریت آن در آن زمان با جمهوری‌خواهان بود، برخورد کرد. البته اکنون که اکثریت شکننده مجلس سنا با احتساب تک‌رای کامالا هریس به‌عنوان رئیس این مجلس در اختیار دموکرات‌هاست هم کار تصویب این قانون در سنا همچنان با مشکل مواجه است، چرا‌که برای جرم‌زدایی کردن از ماریجوانا، حداقل به رای موافق ۶۰ سناتور نیاز است.

به این منظور سناتور چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا از اعضای این مجلس درخواست کرد که نظر اولیه خود را در مورد این قانون بیان کنند تا بتواند برای جلب نظر سناتورهای میانه‌رو و معتدل جمهوری‌خواه تا دستیابی به حد نصاب ۶۰ رای مثبت وارد مذاکره شود. در حال حاضر سناتورهای جمهوری‌خواه مخالفت جدی خود را با تصویب این قانون اعلام کردند و می‌گویند مسئله اصلی کشور در حال حاضر تامین انرژی و کنترل قیمت‌ها و تورم است و جایی برای آزادسازی مواد مخدر برای معتادان نیست.

مصرف گیاه شاهدانه و مشتقات آن، از جمله ماریجوانا، در ۱۹ ایالت آمریکا برای بزرگسالان آزاد و قانونی است. این امر سبب شده در درجه اول دست کارتل‌های مواد مخدر و قاچاقچی‌ها کوتاه‌تر شود و همچنین دولت بتواند بر روی واردات، تولید و مصرف نظارت کامل داشته باشد. در آمریکا بر مبنای برخی پژوهش‌ها ادعا شده که مصرف کنترل شده ماریجوانا تحت نظارت کامل دولت، تاثیرات مخرب و منفی کمتری نسبت به مصرف روزانه مشروبات الکلی دارد.

از این‌رو کارشناسان‌ می‌گویند بهتر است جوانان برای تفریح خود از مشروبات الکلی به سمت شاهدانه و مشتقات آن بروند. به علاوه اکنون مصارف پزشکی ماریجوانا در ۳۶ ایالت آمریکا مجاز است. تحقیقات حاکی از آن است که مصرف ماریجوانا به‌اندازه درست و کنترل شده به رفع استرس، اضطراب، افسردگی و ملال در جامعه کمک شایانی می‌کند. نتایج آمار و پژوهش‌ها نشان می‌دهد بیش از ۲۱ میلیون نفر از افراد ۱۸ سال به بالای آمریکا انواع افسردگی را در زندگی خود تجربه کرده‌اند.

همچنین از هر ۱۰ فرد ۱۲ تا ۱۸ ساله نیز ۳ نفر به دلیل اثرات مخرب شبکه‌های اجتماعی، زندگی توام با ملال و اضطراب را تجربه می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد به‌طور سالانه تعداد افراد افسرده ۱۸ سال به بالا ۴.۸‌درصد رشد پیدا خواهد کرد که آمار خطرناکی است. از این‌رو سیاست‌مداران و دولتمردان آمریکایی معتقدند آزادسازی‌ بیشتر و جرم‌زدایی از ماریجوانا می‌تواند در وهله اول به سلامت روانی جامعه یاری برساند.

تجارت قانونی ماریجوانا در سال گذشته به رقم ۲۵ میلیارد دلاری رسید. با تقاضای بیشتر و بازار مثبت این کالا پس از بازگشایی‌های اقتصادی پیش‌بینی می‌شود این بازار امسال نیز با افزایش ۴۳‌درصدی روبه‌رو شود و رقم معاملات در آن به ۳۵.۷ میلیارد دلار برسد. به‌نظر می‌رسد این بازار تا سال ۲۰۳۰ به رشد خود ادامه دهد و در سال ۲۰۳۰ به اوج خود و رقم ۶۵ میلیارد دلاری در سال برسد و میزان معاملات در آن ثابت شود.

از این‌رو، موافقان می‌گویند دولت با قانونی شدن مصرف ماریجوانا و جرم‌زدایی از آن می‌تواند علاوه بر قدم برداشتن در راستای سلامت روانی و جسمی جامعه، میزان مصرف و مبادی ورود این مواد را نیز کنترل کند و از محل فروش آن، مالیات قابل توجهی را هم دریافت کند. در حال حاضر دولت مالیات ۸‌درصدی برای فروش ماریجوانا در نظر گرفته است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حتی مخالفان مصرف ماریجوانا، به‌ویژه خانواده‌های آمریکایی نیز ترجیح می‌دهند اداره این مورد به دست دولت باشد و بیش از ۹۱ درصد از بزرگسالان آمریکایی از قانونی شدن و جرم‌زدایی از ماریجوانا حمایت می‌کنند. مخالفان ماریجوانای قانونی می‌گویند قیمت ماریجوانای قانونی با احتساب مالیات ۸‌درصدی حدود ۳۰‌درصد از بازار سیاه و قاچاق این محصول گران‌تر است و این کار سبب رشد مضاعف قاچاق خواهد شد.

نقطه نظر بعدی حامیان قانونی شدن و جرم‌زدایی از ماریجوانا، تاثیر این اقدام بر افزایش عدالت اجتماعی و نژادی است. ریچارد نیکسون، سی و هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا در اوایل دهه ۷۰ میلادی جنگی علیه قاچاق مواد مخدر در کشور را آغاز کرد و در این جنگ که با موفقیت چندانی هم مواجه نشد، انگشت اتهام اصلی به سمت سیاهپوستان و لاتین‌تبارها به‌عنوان جامعه اصلی توزیع‌کننده و نیز مصرف‌کننده نشانه رفت.

از آن روز تا به امروز این ذهنیت در افکار عمومی آمریکا ثبت و ضبط شده است که اقلیت‌های نژادی عوامل اصلی قاچاق و مصرف مواد مخدرند‌. آمار نشان می‌دهد در حال حاضر به‌ازای هر ۴ نفر اقلیت نژادی یک سفیدپوست با ضبط همان میزان مواد مخدر در زندان است. به‌علاوه درج سابقه زندان در پرونده این افراد سبب می‌شود آن‌ها پس از آزادی نیز از پیشرفت حقیقی خود باز بمانند.

این افراد نمی‌توانند به‌عنوان کارمند در شرکت‌ها و اداره‌ها استخدام شوند، برای اجاره خانه با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند، از امتیازات و استفاده از امکانات فدرال محرومند و صلاحیت دریافت وام‌های تحصیلی را نیز ندارند و عملا نمی‌توانند از پس پرداخت هزینه‌های تحصیل در دانشگاه بر بیایند و از ادامه تحصیل باز می‌مانند. از این رو جرم‌زدایی از مصرف ماریجوانا می‌تواند قدم مهمی در راستای حرکت به سمت عدالت اجتماعی و نژادی مضاعف در جامعه باشد و به رشد اجتماعی افراد کمک کند.

کدخبر: ۴۴۹۲۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر